Permalänk
Medlem
Skrivet av rarifag:

Pretty much, som allt annat handlar det om att väga fördelar mot nackdelar och komma fram till vad passar dina ändamål.

Sant, är fortfarande osäker på hur jag ska göra då jag aldrig köpt en stationär dator förut.
Har hört att vattenkylning är svårare att montera också. Dock så kanske jag låter Inet montera datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robinccc:

Sant, är fortfarande osäker på hur jag ska göra då jag aldrig köpt en stationär dator förut.
Har hört att vattenkylning är svårare att montera också. Dock så kanske jag låter Inet montera datorn.

Vattenkylning ska faktiskt vara mycket lättare att montera än en stor tornkylare (om chassit är stort nog). Det som gör tornkylare "svåra" att montera är att de kan vara så pass stora att det helt enkelt är svårt att få ner fingrarna för att börja skruva eller sätta dit spärren. Däremot är det jätteenkelt att sätta dit blocket för vattenkylning, och att skruva in en radiator är inte svårare än en chassifläkt (om det finns gott om utrymme).

Om du låter inet montera datorn åt dig, tänk på att de har vissa restriktioner på vilka typer av komponenter som de monterar. Se monteringsartikeln.

Personligen skulle jag köra på luftkylning så länge jag inte prioriterar kylförmåga väldigt högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rarifag:

Vattenkylning ska faktiskt vara mycket lättare att montera än en stor tornkylare (om chassit är stort nog). Det som gör tornkylare "svåra" att montera är att de kan vara så pass stora att det helt enkelt är svårt att få ner fingrarna för att börja skruva eller sätta dit spärren. Däremot är det jätteenkelt att sätta dit blocket för vattenkylning, och att skruva in en radiator är inte svårare än en chassifläkt (om det finns gott om utrymme).

Om du låter inet montera datorn åt dig, tänk på att de har vissa restriktioner på vilka typer av komponenter som de monterar. Se monteringsartikeln.

Personligen skulle jag köra på luftkylning så länge jag inte prioriterar kylförmåga väldigt högt.

Okej, tack för info.

Var kan jag se monteringsartikeln?

Och vilka luftkylare rekommenderar du till mitt datorbygge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robinccc:

Okej, tack för info.

Var kan jag se monteringsartikeln?

Och vilka luftkylare rekommenderar du till mitt datorbygge?

Om du ska överklocka, ngn av de tyngre, annars någon av de billigare. http://www.inet.se/kundvagn/visa/8799766/2015-11-25

Obs. Om du väljer någon av de tyngre så kommer inte inet installera åt dig, de är för tunga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rarifag:

Om du ska överklocka, ngn av de tyngre, annars någon av de billigare. http://www.inet.se/kundvagn/visa/8799766/2015-11-25

Obs. Om du väljer någon av de tyngre så kommer inte inet installera åt dig, de är för tunga.

Okej! Var har det att göra med att dom inte installerar tyngre fläktar?

Varför är Noctua mycket dyrare än dom andra?
Phanteks PH-TC14PE verkade ju bra den med enligt recensionerna. Och en bra bit billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robinccc:

Okej! Var har det att göra med att dom inte installerar tyngre fläktar?

Varför är Noctua mycket dyrare än dom andra?
Phanteks PH-TC14PE verkade ju bra den med enligt recensionerna. Och en bra bit billigare.

Här kan du se kraven på vad det du vill att de ska montera åt dig.

"Luftkylare som väger över ~750g kan vi inte montera, det är för stor risk för fraktskador!"

Nu gick Phanteks kylare ur sortimentet, vilket kan ha varit anledningen till det förmånliga priset.

http://www.inet.se/produkt/6909659/phanteks-ph-tc14pe-vit#/sp...

blir det istället om du vill köra på den kylaren.

Själva kyltornet hos Phanteks kylare är ganska exakt likvärdigt med tornet hos Noctuas kylare. Men det som motiverar prisskillnaden är att fläktarna som kommer med Noctuas kylare är dyrare (och presterar lite bättre) än de som kommer med i Phanteks.

Permalänk
Medlem

Stora cpu kylare

Om man köper en stor cpu kylare, finns det något man ska tänka på då?

T ex har jag hört flera som skrivit att dom endast kan använda 2 av sina 4 ram-portar pga att deras cpukylare är stor.
Är de fler grejer förutom ram-portar dom kan blockera ut?
Och finns det moderkort som är stora/byggda för att undvika detta? Eller finns de andra lösningar?

Tack för svar!
Mvh Robin!

Permalänk
Medlem

Nybygge av rejäl speldator (2)

Hej Sweclockers!

Detta är min andra tråd då jag har ändrat en hel del grejer sen den förra och jag har läst på lite mer tester/benchmarks sen dess. Jag har tänkt köpa en dator, och detta blir den första stationära datorn jag köper. Och jag vill köpa en rejäl dator direkt då jag vill börja kunna spela mer krävande spel och så man slipper byta ut komponenter inom närmaste åren i alla fall.

Innan ni postar läs gärna hela mitt inlägg samt nedanstående punkter:

  • Budget ligger runt 20-22 tusen, MAX 24. Starka komponenter är högre prio än en tajt budget

  • Jag har inga komponenter/chassi sen tidigare, detta är den första stationära jag bygger

  • Jag föredrar gärna Inet eller NetOnNet, men länkar till andra ställen går också bra

  • Jag är inte helt säker på om allt passar med varandra på det jag valt och om jag flaskhalsar någonting

  • Ni får såklart länka andra liknande byggen, men säg då vad ni byter ut och varför

Grafikkort: Efter flera om och men, och litet bytande fram och tillbaka så har jag nu landat på ett Asus Gefore Gtx 980 TI.

Processor: Siktet är på 6700K. Flera har rekommenderat både den men även 5820K som ligger i samma prisklass.
Fördelen med 5820K är ju fler kärnor och att den stödjer 4 ram minnen istället för 2 stycken. 6700K verkar vara bättre för spel (enligt benchmarks) som använder 1-4 kärnor, samt att den drar mindre ström om man bryr sig om det.

Hårddisk: Här funderade jag mellan en 250gb och 500gb ssd, men eftersom jag endast kör med en ssd så får det bli en 500 gb. Sen sekundära hårddisken blir lagringshårddisk så att säga och för spel man spelar mer sällan. Den sekundära hårddisken jag valt är e SSHD, vad tror ni om det? Jag har inte hört något negativt om dessa i alla fall.

Ramminne: Då ramminnen ändå inte kostar så mycket så tänkte jag köra på 16GB ddr4, runt 2666 mhz. Har inte så bra koll på vilken märken av ramminnen som "är bäst" men dom jag tog verkar ok enligt vad jag kollat upp.

Moderkort: Moderkort har jag inte så bra koll på. Men jag har kollat runt och fått lite tips, så jag valde ett som verkade rätt bra.

Ljudkort: Är inget proffs på detta, har läst på lite grann om de som finns, lutar åt ett Asus Strix. Vissa kommer säkert säga skippa ljudkortet men det vill jag inte göra. Så detta är nåt ni inte behöver kommentera på, om ni däremot har förslag på ett annat ljudkort som ni tycker är bra så är det välkommet.

Nätaggregat: Här tänkte jag mig ett 750W då jag har flera krävande komponenter. Tog ett guld80+, borde funka, right?

Chassi: Chassit bryr jag mig inte om hur det ser ut, men vill kunna ha en cd/dvd läsare då jag är gammalmodig av mig, så chassit måste kunna ha en sådan. Det jag valt, vet ni om det har bra luftflöde eller rekommenderar ni något annat?

Cpu-kylare: Den valde jag pga den hade fått väldigt bra recensioner och den var inte överdrivet stor och till ett rimligt pris.

Fläktar/kylning: Här hade jag också behövt lite hjälp. Räcker det med den fläkten som ingår i chassit och cpu-klylaren? Eller behöver man något ytterligare?

Jag har lagt upp en "förslagsdator" på inet. Så tar gärna emot åsikter om den, och om nåt borde ändras eller läggas till.
Men ändrar ni något så SÄG VARFÖR, tack!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8802425/2015-11-24

Förutom ovanstående så kommer jag också köpa en skärm med G-sync. Men skärmen är inte aktuell just nu, det kommer jag göra en annan tråd för vid senare tillfälle. Lär försöka bygga ihop datorn själv med hjälp av en kompis. Vet ni om jag har råkat välja några komponenter som är knepiga att bygga ihop?!

Är tacksam för all hjälp jag får med detta!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Robinccc:

Jag är inte helt säker på om allt passar med varandra på det jag valt och om jag flaskhalsar någonting

Du kan inte flaskhalsa ("flaska"). Däremot kommer du ha en flaskhals i din dator och man säger då att den komponenten flaskar. Ofta är GPU:n flaskhalsen i en speldator, och det är inget fel med det. Men det beror naturligtvis på scenario: Spelar du CS:GO i 800x600 med allt på lägsta kommer CPU:n vara din flaskhals (om man bara tittar på komponenter; annars kan man se spelmotorns "tak" på 300 fps som den faktiska flaskhalsen). Men lirar du Witcher 3 i 3840x2160 med allt maxat kommer din GPU flaska sönder resten av datorn (vilket alltså inte gör något).

Tänkte bara jag skulle kasta lite ljus på det så ofta missförstådda begreppet flaskhals (och det tillhörande verbet "flaska").

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Nu är inte jag rätt man att säga om detta är det bästa men iaf, du sparar nästan 1500kr på detta kort https://www.dustinhome.se/product/5010887451/xlr8-oc-gaming

Sen kan du ju kolla på fractals chassin, typ define s eller r4 vilka båda har fått väldigt bra betyg och är snarlika det du valt

Permalänk
Medlem

Okej, tack för info!

Kanske monterar ihop den själv ändå, har en kompis jag kan fråga om hjälp.

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8802622/2015-11-25

Här är vad jag skulle valt!

EVGA VS Asus har inte någon speciell skillnad så där väljer du väl det som är billigast.

Sen har jag inte lagt ner någon SSHD då jag inte har någon erfarenhet av dom, Chassit jag valde är enbart för att luftflödet ska bli så bra som möjligt eftersom hårddiskburen är borttagen, Sen är det väldigt stilrent!

Funkar lika bra med Noctuas kylare, men jag valde en sluten vattenkylning för att jag har hört bra ifrån dessa ''Hydro''

Permalänk
Hedersmedlem

@Robinccc *Trådar sammanfogade*

Observera att vi ej tillåter flera trådar om ex. samma datorköp (korspostning). Denna gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Robinccc:

Citat:

Ramminne: Då ramminnen ändå inte kostar så mycket så tänkte jag köra på 16GB ddr4, runt 2666 mhz.

Med den budgeten, gå direkt till 3200 mhz, cas 15 eller 16. Skillnaden i pris är inte så enorm ändå.

Citat:

Processor: Siktet är på 6700K. Flera har rekommenderat både den men även 5820K som ligger i samma prisklass.
Fördelen med 5820K är ju fler kärnor och att den stödjer 4 ram minnen istället för 2 stycken. 6700K verkar vara bättre för spel (enligt benchmarks) som använder 1-4 kärnor, samt att den drar mindre ström om man bryr sig om det.

6700K är bättre val ja, men de är rätt dyra i nuet då många butiker inte har några i lager eller hos leverantör. Fast din budget lär ju inte ha några problem med det.

5820K har främst nackdelen att de inte har så hög klockfrekvens från butiken, och även om det vanligen går att överklocka så är det aldrig nåt man ska utgå från att det går. Å andra sidan så kostar 5930K två tusen extra för bara 200mhz extra garanterad klockfrekvens, så det känns ju inte så intressant.

Citat:

Hårddisk: Här funderade jag mellan en 250gb och 500gb ssd, men eftersom jag endast kör med en ssd så får det bli en 500 gb. Sen sekundära hårddisken blir lagringshårddisk så att säga och för spel man spelar mer sällan. Den sekundära hårddisken jag valt är e SSHD, vad tror ni om det? Jag har inte hört något negativt om dessa i alla fall.

Seagate´s SSHDs har haft en del tjafs och problem, osäker om de fixats till eller inte.

Som SSD så är Samsung 850 Pro väl bästa valet tror jag?

Citat:

Chassi: Chassit bryr jag mig inte om hur det ser ut, men vill kunna ha en cd/dvd läsare då jag är gammalmodig av mig, så chassit måste kunna ha en sådan. Det jag valt, vet ni om det har bra luftflöde eller rekommenderar ni något annat?

Andra alternativ är att ta en titt på Fractal Design´s lådor. R4 tror jag det var som var jag kollade på själv, dagen efter att jag redan beställt det jag har nu.

Citat:

Cpu-kylare: Den valde jag pga den hade fått väldigt bra recensioner och den var inte överdrivet stor och till ett rimligt pris.

Jag har själv "storebror" till den du listat, Noctua U14S och är mycket nöjd med den. Båda är bra, min är bättre för en hundralapp extra...

Noctua har också fördelen att deras monteringssystem är enklare att hantera än många vanliga kylare.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S

Permalänk

Ta ett http://www.inet.se/produkt/1902867/asus-z170-a#/specs med pci och kasta på in ett https://www.komplett.se/product/339824/datorutrustning/ljudko... ibland säljer dom ut det för typ 800, om du jämför specsen så ser du att det är bättre för gaming

http://www.inet.se/produkt/6321015/asus-strix-soar#/moreinfo vs http://www.inet.se/produkt/6321015/asus-strix-soar#/moreinfo

Sedan låda hade jag nästan tagit denna http://www.inet.se/produkt/6911356/nzxt-phantom-630-vit#/spec... skulle ha kostat 1700 och kostar nu 999 kr, tror den lådan har mycket bättre luftflöde än fractal lådorna. Varför är fractal lådorna så populära dom har ju inte ens en fläkt fram.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makaveli1:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8802622/2015-11-25

Här är vad jag skulle valt!

EVGA VS Asus har inte någon speciell skillnad så där väljer du väl det som är billigast.

Sen har jag inte lagt ner någon SSHD då jag inte har någon erfarenhet av dom, Chassit jag valde är enbart för att luftflödet ska bli så bra som möjligt eftersom hårddiskburen är borttagen, Sen är det väldigt stilrent!

Funkar lika bra med Noctuas kylare, men jag valde en sluten vattenkylning för att jag har hört bra ifrån dessa ''Hydro''

Gillar Asus plus att asus har fått bäst i test mellan 980Ti korten på flera ställen.

Du har dock tagit bort både ljudkort samt valt ett chassi som INTE kan ha dvd-läsare vilket jag vill ha.

Tack ändå.

Skrivet av DW75:

@Robinccc:
Med den budgeten, gå direkt till 3200 mhz, cas 15 eller 16. Skillnaden i pris är inte så enorm ändå.

6700K är bättre val ja, men de är rätt dyra i nuet då många butiker inte har några i lager eller hos leverantör. Fast din budget lär ju inte ha några problem med det.

5820K har främst nackdelen att de inte har så hög klockfrekvens från butiken, och även om det vanligen går att överklocka så är det aldrig nåt man ska utgå från att det går. Å andra sidan så kostar 5930K två tusen extra för bara 200mhz extra garanterad klockfrekvens, så det känns ju inte så intressant.

Seagate´s SSHDs har haft en del tjafs och problem, osäker om de fixats till eller inte.

Som SSD så är Samsung 850 Pro väl bästa valet tror jag?

Andra alternativ är att ta en titt på Fractal Design´s lådor. R4 tror jag det var som var jag kollade på själv, dagen efter att jag redan beställt det jag har nu.

Jag har själv "storebror" till den du listat, Noctua U14S och är mycket nöjd med den. Båda är bra, min är bättre för en hundralapp extra...

Noctua har också fördelen att deras monteringssystem är enklare att hantera än många vanliga kylare.

Angående ram minne så är väl 2666 mhz det högsta som processorn stödjer vad jag fattat, eller har jag fått det om bakfoten?
Och dom jag hittat hittills på 3000+ mhz så ska man ha 4 ramminnen istället för 2 (4x4 gb). Och dom är en bra dit dyrare.

Skrivet av blue eyed devil:

Ta ett http://www.inet.se/produkt/1902867/asus-z170-a#/specs med pci och kasta på in ett https://www.komplett.se/product/339824/datorutrustning/ljudko... ibland säljer dom ut det för typ 800, om du jämför specsen så ser du att det är bättre för gaming

http://www.inet.se/produkt/6321015/asus-strix-soar#/moreinfo vs http://www.inet.se/produkt/6321015/asus-strix-soar#/moreinfo

Sedan låda hade jag nästan tagit denna http://www.inet.se/produkt/6911356/nzxt-phantom-630-vit#/spec... skulle ha kostat 1700 och kostar nu 999 kr, tror den lådan har mycket bättre luftflöde än fractal lådorna. Varför är fractal lådorna så populära dom har ju inte ens en fläkt fram.

Den lådan du länkade såg väl bra ut, kanske man ska byta till den då?!
Antar att den funkar med dvd-läsare, det stod då inte att det inte skulle funka med det.

Kanske man får köpa ljudkortet enskilt från komplett då, och resten av datorn från Inet.
Har du egna erfarenheter av ljudkortet du länkade?

Permalänk
Skrivet av Robinccc:

Gillar Asus plus att asus har fått bäst i test mellan 980Ti korten på flera ställen.

Du har dock tagit bort både ljudkort samt valt ett chassi som INTE kan ha dvd-läsare vilket jag vill ha.

Tack ändå.

Angående ram minne så är väl 2666 mhz det högsta som processorn stödjer vad jag fattat, eller har jag fått det om bakfoten?
Och dom jag hittat hittills på 3000+ mhz så ska man ha 4 ramminnen istället för 2 (4x4 gb). Och dom är en bra dit dyrare.

Den lådan du länkade såg väl bra ut, kanske man ska byta till den då?!
Antar att den funkar med dvd-läsare, det stod då inte att det inte skulle funka med det.

Kanske man får köpa ljudkortet enskilt från komplett då, och resten av datorn från Inet.
Har du egna erfarenheter av ljudkortet du länkade?

Jag har det ljudkortet och tycker det är väldigt bra för den pengen.

kommer köpa ett skylake system nu på black friday och då tänkte jag ta ett mobo med pci enbart för att kunna köra mitt xonar d2, det är nog det bästa i prisklassen runt 1000 kr, Jag tänkte köpa detta Asus Xonar Strix Raid DLX + http://www.inet.se/produkt/6321013/asus-xonar-strix-raid-dlx?...

Men har läst så mycket skit om det...

Annars har du ju ASUS Xonar Essence STX http://www.inet.se/produkt/6303370/asus-xonar-essence-stx#/sp... men kostar runt 1700 kr dock, det har jag hört så sjukt bra om dock. Stx har inbygg hörlursförstärkare annars vet jag inte vad som skiljer det om ett d2.

ASUS Xonar Phoebus korten är säkert bra också.

Står att lådan har 5.25" platser så det borde gå och kasta in en dvd, kolla på denna film https://www.youtube.com/watch?v=TCcA62vRmUA så ser du när han sätter in en dvd

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

@Robinccc: Jag valde Define S för istället för att använda en intern CD-Läsare så kan man använda en extern. Det är inte många datorer 2015 som kommer med en CD-läsare. Men förstår dig om du vill ha en.

Tog inte med ljudkortet heller för jag har ingen aning om varför man väljer det när ljudet på moderkorten är bra.

Permalänk
Skrivet av Makaveli1:

@Robinccc: Jag valde Define S för istället för att använda en intern CD-Läsare så kan man använda en extern. Det är inte många datorer 2015 som kommer med en CD-läsare. Men förstår dig om du vill ha en.

Tog inte med ljudkortet heller för jag har ingen aning om varför man väljer det när ljudet på moderkorten är bra.

Nej det är aldrig jämförbart med ett ett bra ljudkort.

Varför vill alla ha dessa fractal lådar, är det verkligen bra luftflöde i dessa?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Nej det är aldrig jämförbart med ett ett bra ljudkort.

Varför vill alla ha dessa fractal lådar, är det verkligen bra luftflöde i dessa?

Har aldrig använt ett ljudkort förutom de i moderkorten så jag kan inte argumentera emot dig

Dom har fått väldigt bra recensioner och jag själv äger en. Har aldrig haft ett bättre chassi, Bra Luftflöde, Tyst, Mycket plats för vattenkylning, smart lösning med hårddiskarna, snygg kabeldragning samt väldigt stilrent.

Permalänk
Skrivet av Makaveli1:

@Robinccc: Jag valde Define S för istället för att använda en intern CD-Läsare så kan man använda en extern. Det är inte många datorer 2015 som kommer med en CD-läsare. Men förstår dig om du vill ha en.

Tog inte med ljudkortet heller för jag har ingen aning om varför man väljer det när ljudet på moderkorten är bra.

Eller så köper man bara Fractal Design Define R4

Eller Define S och någon va dessa http://www.inet.se/kategori/104/dvd-brannare/34/Samsung Fan vad synd att define s inte finns i vit skulle ju vara najs med den där vita dvd brännaren.. undra om den funkar med windows 10 dock

Tycket fortfarande det är ett grymt bra pris på den här lådan http://www.inet.se/produkt/6911356/nzxt-phantom-630-vit#/spec... synd att den är så stor annars hade jag nog tagit en sådan.

Define s är väl utan fläktcontroller till skillnad mot r5.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robinccc:

Angående ram minne så är väl 2666 mhz det högsta som processorn stödjer vad jag fattat, eller har jag fått det om bakfoten?
Och dom jag hittat hittills på 3000+ mhz så ska man ha 4 ramminnen istället för 2 (4x4 gb). Och dom är en bra dit dyrare.

Vad som stöds officiellt och vad som går att köra utan problem, är 2 olika saker. Och även om det inte syns SÅ mycket på generell prestanda, så känns latens ofta när man använder en dator, därav föredrar jag skarpt att alltid försöka välja så snabb RAM som möjligt utan att det blir alltför dyrt.

Och angående minnen:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3294850
2x8GB, 1450kr på CDON. Alltså bara några hundralappar extra.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3382703
2x8GB, 1500kr på Liontech.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3381865
2x8GB, 1900kr på Liontech, men då även cas15.

Du minskar latens med lite vagt omkring drygt 10% om du går från 2666/cas15 till ovanstående 3200/cas16. Omkring 15% med ovanstående 3200/cas15.
Om du aldrig har mer än ett program igång så märks det inte mycket, men om datorn håller på och bollar många program eller kör stora eller komplexa program, så kan det kännas rätt ordentligt.

Jag minns bara alltför väl när jag blev tvungen köra min gamla dator på 800/5 i stället för 1066/5, märktes rejält.
Även när jag lyckades fiffla till det till 800/4-5 så var det kännbart långsammare än 1066/5.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S

Permalänk
Medlem
Skrivet av DW75:

Vad som stöds officiellt och vad som går att köra utan problem, är 2 olika saker. Och även om det inte syns SÅ mycket på generell prestanda, så känns latens ofta när man använder en dator, därav föredrar jag skarpt att alltid försöka välja så snabb RAM som möjligt utan att det blir alltför dyrt.

Och angående minnen:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3294850
2x8GB, 1450kr på CDON. Alltså bara några hundralappar extra.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3382703
2x8GB, 1500kr på Liontech.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3381865
2x8GB, 1900kr på Liontech, men då även cas15.

Du minskar latens med lite vagt omkring drygt 10% om du går från 2666/cas15 till ovanstående 3200/cas16. Omkring 15% med ovanstående 3200/cas15.
Om du aldrig har mer än ett program igång så märks det inte mycket, men om datorn håller på och bollar många program eller kör stora eller komplexa program, så kan det kännas rätt ordentligt.

Jag minns bara alltför väl när jag blev tvungen köra min gamla dator på 800/5 i stället för 1066/5, märktes rejält.
Även när jag lyckades fiffla till det till 800/4-5 så var det kännbart långsammare än 1066/5.

Okej, hade ingen koll på det faktiskt.
Vad betyder egentligen det där cas då?

Och var kan man se cas på Inets ramminnen?

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut just nu, vad tycks?

Möjligtvis att det kan bli nån förändring imorgon pga Black Friday.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8805955/2015-11-26

Permalänk
Medlem

@Robinccc: Jag hade kört på en samsung 950 pro nvme ssd istället. Sjukt mycket snabbare.

Du har även msi 980ti billigt på webhallen. (6590:-)

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robinccc:

Okej, hade ingen koll på det faktiskt.
Vad betyder egentligen det där cas då?

Och var kan man se cas på Inets ramminnen?

Klickar du på minnet så står det under specifikationer "Latens", följt av 15-15-15-36. Första siffran där är cas, som är vanligaste latens att kolla på. CAS betyder för övrigt Column Active Strobe. Och det säger inte så mycket om du inte har bra koll på hur RAM fungerar, och det är absolut inte värt besväret att lära sig. Räcker bra att veta att lägre latens är bättre.

Citat:

Så här ser det ut just nu, vad tycks?

Ser helt ok ut i alla fall.

Du kan absolut tjäna lite på BF erbjudanden. CPU, moderkort, grafikkort har jag sett märkbart bättre priser på allihop.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S