Permalänk
Medlem

Snabb koll innan köp

Hej, hjälper min bror att välja datorkomponenter. Är dock trött och sjuk så vet inte om jag har kollat så att allt fungerar.
Datorn är till för enklare spel budget 5.5k Har valt detta (han valde ljudkortet):

Ser allt bra ut?

Mvh
Leyer

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Skrivet av leyer32:

Hej, hjälper min bror att välja datorkomponenter. Är dock trött och sjuk så vet inte om jag har kollat så att allt fungerar.
Datorn är till för enklare spel budget 5.5k Har valt detta (han valde ljudkortet):
http://puu.sh/lyIpY/59cbbcdcc5.png

Ser allt bra ut?

Mvh
Leyer

det kan vara en bra ide använda en länk till en kundvagn istället för bara en bild, blir så mycket enklare att bara ändra

det är en dag till Black friday borde du inte vänta se vad som kommer upp då ?
du har ett väldigt stort chassi till ett m-ATX moderkort och ett budget nätagg det kommer troligen någon Deal snart

ett mindre chassi
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2760595
ska du nu bara använda interna grafiken i processorn så klarar du dig med lägre Watt.
men skulle nog ta ett modulärt nätagg så du slipper ha så mycket kablar inne i datorn.
http://www.inet.se/produkt/6909982/fractal-design-integra-m-4...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

det kan vara en bra ide använda en länk till en kundvagn istället för bara en bild, blir så mycket enklare att bara ändra

det är en dag till Black friday borde du inte vänta se vad som kommer upp då ?
du har ett väldigt stort chassi till ett m-ATX moderkort och ett budget nätagg det kommer troligen någon Deal snart

ett mindre chassi
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2760595
ska du nu bara använda interna grafiken i processorn så klarar du dig med lägre Watt.
men skulle nog ta ett modulärt nätagg så du slipper ha så mycket kablar inne i datorn.
http://www.inet.se/produkt/6909982/fractal-design-integra-m-4...

Meh, han ville ha det chassit. Blev inte så mycket billigare att ta ett annat nätagg, lika bra med 500W då så att han kan slänga in en gpu senare. Av massa anledningar som kvittar så kan han inte vänta till blackfriday utan ska köpa den imorgon.

Tänkte mest så att jag inte hade gjort någon miss med att delar passar osv. Inte vad för delar jag kunde valt istället. Har lite andra priser än vad som är listat nämligen.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Ett tips är att hålla dig bort från V300-SSD, kass prestanda.

Permalänk
Medlem

@leyer32
Vad ska han med ljudkort till? Tror dock de inbyggda är bättre eller minst lika bra.
Följer han nån färg kod med bygget?

Bygget ser fint ut men om det hade varit jag skulle ja bytt ut CPU kylare mot en noctua och ssd mot en intel, lagring mot wd green.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av leyer32:

Meh, han ville ha det chassit. Blev inte så mycket billigare att ta ett annat nätagg, lika bra med 500W då så att han kan slänga in en gpu senare. Av massa anledningar som kvittar så kan han inte vänta till blackfriday utan ska köpa den imorgon.

Tänkte mest så att jag inte hade gjort någon miss med att delar passar osv. Inte vad för delar jag kunde valt istället. Har lite andra priser än vad som är listat nämligen.

det har inte så mycket med antal Watt eller billigare att göra utan att nätagget ja länkade är bättre kvalitet än EVGA´s budget agg.
ta ett kraftigare agg då men välj inte billigast möjliga.

du tjänar 50kr på Netonnet erbjudande Fractal Design Core 2500 kostar ju normalt 549kr
ska du sätta in ett grafikkort senare så får du väl först fundera på vilket grafikkort och därefter välja nätagg ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av leyer32:

Hej, hjälper min bror att välja datorkomponenter. Är dock trött och sjuk så vet inte om jag har kollat så att allt fungerar.
Datorn är till för enklare spel budget 5.5k Har valt detta (han valde ljudkortet):
http://puu.sh/lyIpY/59cbbcdcc5.png

Ser allt bra ut?

Mvh
Leyer

Jag skulle nog siktat på ett ett A88X moderkort för en sådan cpu, även om aktuellt moderkort stödjer processorn. Du/ni kommer förmodligen behöva uppdatera moderkortets BIOS men jag utgår från att det moderkortet har möjlighet att installera BIOS via USB-sticka.

Om din bror ska använda datorn till spel bör du nog ta snabbare RAM (processorns inbyggda GPU använder sig av datorns RAM-minne) - det är i alla fall vad experterna säger. Moderkortet ska klara 2133 MHz oöverklockat och 2400Mhz överklockat.

Tänk på att om din bror ska köra crossfire med processorns grafik i framtiden så hämmas det dedikerade grafikkortet så att de går lika långsamt som processorns GPU, vilket kan innebära sämre resultat än om man bara kör med ett dedikerat grafikkort. Det är därför väl värt att redan nu överväga en Athlon processor utan inbyggd grafik, fast för mindre pengar, och ett dedikerat grafikkort. Detta blir lite dyrare men borde ge mer prestanda för pengarna.

Jag undrar lite över ljudkortet... Moderkortets inbyggda ljudkort borde vara tillräckligt för de flesta. Och ännu mer undrar jag över varför köpet måste göras nu precis innan Black Friday och Cyber Monday? Stor risk att ni sitter och tänker efteråt "ojojoj, om vi bara väntat en dag eller två!".

För att få ner priset skulle jag nog tagit bort SSDen. En snabb HDD går långt.

Men som jag ser det borde sakerna du valt fungera.

Permalänk
Medlem

@leyer32

Satte ihop en dator som jag tror kommer ge betydligt mer utdelning än den du satt ihop. Men jag skulle dessutom avvakta och se vad som erbjuds under Black Friday och Cyber Monday. Vem vet, kanske en redan ihopsatt gamedator säljs för ett bra pris.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8803261/2015-11-09

PS. Upptäckte att du valt ett ATX-chassi trots att moderkortet är m-ATX. Så jag valde Core 1300 som är för m-ATX-moderkort.

Permalänk
Skrivet av AMD-Hippie:

@leyer32

Satte ihop en dator som jag tror kommer ge betydligt mer utdelning än den du satt ihop. Men jag skulle dessutom avvakta och se vad som erbjuds under Black Friday och Cyber Monday. Vem vet, kanske en redan ihopsatt gamedator säljs för ett bra pris.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8803261/2015-11-09http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8803261/2015-11-09

PS. Upptäckte att du valt ett ATX-chassi trots att moderkortet är m-ATX. Så jag valde Core 1300 som är för m-ATX-moderkort.

sådär mycket bättre.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8803275/2015-11-26

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vaknat upp nu, ser att kan kunde gjort det annorlunda nu. Kör nog något linkande detta.

Skrivet av AMD-Hippie:

Och ännu mer undrar jag över varför köpet måste göras nu precis innan Black Friday och Cyber Monday? Stor risk att ni sitter och tänker efteråt "ojojoj, om vi bara väntat en dag eller två!".

Som sagt, vi har garanterat bättre priser idag än vad det kommer vara på blackfriday så därför kan vi inte vänta.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leyer32:

Som sagt, vi har garanterat bättre priser idag än vad det kommer vara på blackfriday så därför kan vi inte vänta.

Rena spekulationer och inget du kan veta med säkerhet, dumt att chansa.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8804669/2015-11-26

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av leyer32:

Som sagt, vi har garanterat bättre priser idag än vad det kommer vara på blackfriday så därför kan vi inte vänta.

och hur vet du det ? att det inte kommer exakt dom här delarna är nog garanterat. men något liknande kommer säkert.
tror du det skulle det bli dyrare fram över ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av leyer32:

Vaknat upp nu, ser att kan kunde gjort det annorlunda nu. Kör nog något linkande detta.
Som sagt, vi har garanterat bättre priser idag än vad det kommer vara på blackfriday så därför kan vi inte vänta.

Det är bra stå på dig, varför vänta på årets mest efterlängtade dagar när man kan köpa direkt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Rena spekulationer och inget du kan veta med säkerhet, dumt att chansa.

Skrivet av Grönahunden:

och hur vet du det ? att det inte kommer exakt dom här delarna är nog garanterat. men något liknande kommer säkert.
tror du det skulle det bli dyrare fram över ?

Skrivet av bärplockaren:

Det är bra stå på dig, varför vänta på årets mest efterlängtade dagar när man kan köpa direkt.

Men snälla, skit i om jag får betala mer eller inte. Jag får varje del för runt 30% mindre. Om det nu skulle vara billigare på blackfriday så kan man ju bara lämna tillbaka och köpa på blackfriday?

Har i alla fall beställt nu, tack för alla tips.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av leyer32:

Men snälla, skit i om jag får betala mer eller inte. Jag får varje del för runt 30% mindre. Om det nu skulle vara billigare på blackfriday så kan man ju bara lämna tillbaka och köpa på blackfriday?

Har i alla fall beställt nu, tack för alla tips.

30% wtf, inte undra på att folk ifrågasätter ditt resonemang, då du inte nämnt de tidigare.

Absolut det har du rätt i, de givetvis upp var och en hur denne vill göra men det onödigt tid och energi.

Hoppas du blir nöjd med ditt bygge i alla fall!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

30% wtf, inte undra på att folk ifrågasätter ditt resonemang, då du inte nämnt de tidigare.

Absolut det har du rätt i, de givetvis upp var och en hur denne vill göra men det onödigt tid och energi.

Hoppas du blir nöjd med ditt bygge i alla fall!

@leyer32:
Ja, det förklarar ju varför du vill köpa nu. Hoppas datorbygget kommer upp på gallerian sedan - skulle vara kul att se hur bygget gick.

Permalänk

@leyer32: det är så enkelt att skippa allt tjafs om man inte undanhåller fakta ?
hej sweclockers jag ska köpa en dator utan moms på företaget för runt 5,500kr någon som har några tips.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

@leyer32: det är så enkelt att skippa allt tjafs om man inte undanhåller fakta ?
hej sweclockers jag ska köpa en dator utan moms på företaget för runt 5,500kr någon som har några tips.

Nej, utan moms så skulle jag ha tagit beloppet * 0.8. Vet inte hur du får det till 30 % Och varför skulle jag ha behövt köpa det just idag då? Skulle ju kunna köpa det på blackfriday utan moms också Inte så genomtänkt svar va?

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7