Flyttade VirtualBox maskin från Windows till Linux Mint, nu fungerar den inte

Permalänk
Medlem

Flyttade VirtualBox maskin från Windows till Linux Mint, nu fungerar den inte

Hej!

Jag håller på att helt ställa om min hemserver till att köra Linux Mint som värd OS. Nu har jag dock stött på problem i formen av en VirtualBox maskin. Sättet jag flyttade på vara enkelt drag-drop till och från en extern hårddisk.

När jag nu startar VMen så får jag detta felmedelande:

Could not open the medium '/media/nc/2,0 TB Hårddisk/ownCloud Manual/D:/ownCloud Manual/ownCloud appliance-disk1.vmdk'.
VD: error VERR_FILE_NOT_FOUND opening image file '/media/nc/2,0 TB Hårddisk/ownCloud Manual/D:/ownCloud Manual/ownCloud appliance-disk1.vmdk' (VERR_FILE_NOT_FOUND).

Result Code:
NS_ERROR_FAILURE (0x80004005)
Component:
MediumWrap
Interface:
IMedium {4afe423b-43e0-e9d0-82e8-ceb307940dda}

Helt klart ser det ut som den på något vis fått med sig D:/ från Windows. Vet inte hur eller varför. Det står ingenstans i filnamnet utanför detta felmedelande...

Om jag istället tar bort .vmdk filen ur VirtualBox och lägger till den igen så händer följande när jag valt den och klickar på att lägga till existerande hårrdisk-fil:

Cannot register the hard disk '/media/nc/2,0 TB Hårddisk/ownCloud Manual/ownCloud appliance-disk1.vmdk' {7dd55a61-ade7-4484-9bad-56cedb5fc107} because a hard disk '/media/nc/2,0 TB Hårddisk/ownCloud Manual/D:/ownCloud Manual/ownCloud appliance-disk1.vmdk' with UUID {7dd55a61-ade7-4484-9bad-56cedb5fc107} already exists.

Result Code:
NS_ERROR_INVALID_ARG (0x80070057)
Component:
VirtualBoxWrap
Interface:
IVirtualBox {0169423f-46b4-cde9-91af-1e9d5b6cd945}
Callee RC:
VBOX_E_OBJECT_NOT_FOUND (0x80BB0001)

Än en gång slinker D:/ med men jag kan inte se vart eller hur. Inte heller kan det stämma att den "redan finns"; jag tog ju just bort den från registret?

Är allmänt förvirrad och behöver gärna lite hjälp!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Denna tråd passar nog bättre i Server delen.

OnT: Var det en VMware maskin från början, eller har det alltid varit en VirtualBox maskin? Vilka filer flyttade du med? Var D:\ angivet som mount point?

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk

Kolla så du har rättighet att köra filen om den numera ligger på en linux disk.

Permalänk
Medlem

Vad menar du med drag-drop? Vad drog du? Bara .vmdk-filen?
Du borde ha migrerat ut hela VMen ur Virtualbox, via File -> Export Appliance och sedan File -> Import Appliance, så slipper du allt trassel.

Du kan testa att öppna /home/username/.VirtualBox/VirtualBox.xml och /home/username/.VirtualBox/VirtualBox.xml-prev och där ändra sökvägarna. Ta backup av filerna innan det bara.

Vilket filsystem kör du på den externa disken? Eventuellt behöver VirtualBox ett posix-kompatibelt filsystem för att fungera bra, och FAT32 eller NTFS kan eventuellt fungera dåligt.
Vad händer om du kopierar över filen till exempelvis din systemdisk och försöker köra den därifrån?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Denna tråd passar nog bättre i Server delen.

OnT: Var det en VMware maskin från början, eller har det alltid varit en VirtualBox maskin? Vilka filer flyttade du med? Var D:\ angivet som mount point?

Oops. Det var ju meningen att den skulle dit. För många flikar.

Nix, VirtualBox från början. Flyttade de relaterade filerna, det vill säga 3 stycken .vmdk samt .vbox.

D:\ Var där jag hade ownCloud filerna på den gamla servern, i och med C:\ var en mindre SSD för lite annat.

Skrivet av BABOON_ASS:

Kolla så du har rättighet att köra filen om den numera ligger på en linux disk.

Med rättigheter, då är det dom som hittas om man högerklickar på filen och ser till att det står på läs och skriv under min inloggning? I sådana fall, ja, det ska jag ha.

En sak jag märkte nu är att då jag har 3 st .vmdk filer (En som blev kvar efter att vi installerade ownCloud En0ch då vi försökte göra lagringsutrymmet mycket större men vi kom på villovägar och det blev aldrig av.) Den hårddiskfilen som var tänkt att användas för att utöka lagringsutrymmet går att monteras korrekt. .vmdk 1 och 2 däremot klagar VirtualBox på.

Skrivet av Genesis:

Vad menar du med drag-drop? Vad drog du? Bara .vmdk-filen?
Du borde ha migrerat ut hela VMen ur Virtualbox, via File -> Export Appliance och sedan File -> Import Appliance, så slipper du allt trassel.

Du kan testa att öppna /home/username/.VirtualBox/VirtualBox.xml och /home/username/.VirtualBox/VirtualBox.xml-prev och där ändra sökvägarna. Ta backup av filerna innan det bara.

Vilket filsystem kör du på den externa disken? Eventuellt behöver VirtualBox ett posix-kompatibelt filsystem för att fungera bra, och FAT32 eller NTFS kan eventuellt fungera dåligt.
Vad händer om du kopierar över filen till exempelvis din systemdisk och försöker köra den därifrån?

Drog det jag skrev ovan. Har fungerat förut, appliance exporeting och importering har jag tittat på förut men inte riktigt haft behov av det så jag har inte förstått poängen med det. Men men...

Hmm. /home/username/.VirtualBox/ finns inte.

Filsystemet är ext4. Om jag flyttar filerna till /home så händer inget nytt, samma felmeddelande.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Oops. Det var ju meningen att den skulle dit. För många flikar.

Nix, VirtualBox från början. Flyttade de relaterade filerna, det vill säga 3 stycken .vmdk samt .vbox.

D:\ Var där jag hade ownCloud filerna på den gamla servern, i och med C:\ var en mindre SSD för lite annat.

Med rättigheter, då är det dom som hittas om man högerklickar på filen och ser till att det står på läs och skriv under min inloggning? I sådana fall, ja, det ska jag ha.

En sak jag märkte nu är att då jag har 3 st .vmdk filer (En som blev kvar efter att vi installerade ownCloud En0ch då vi försökte göra lagringsutrymmet mycket större men vi kom på villovägar och det blev aldrig av.) Den hårddiskfilen som var tänkt att användas för att utöka lagringsutrymmet går att monteras korrekt. .vmdk 1 och 2 däremot klagar VirtualBox på.

Drog det jag skrev ovan. Har fungerat förut, appliance exporeting och importering har jag tittat på förut men inte riktigt haft behov av det så jag har inte förstått poängen med det. Men men...

Hmm. /home/username/.VirtualBox/ finns inte.

Filsystemet är ext4. Om jag flyttar filerna till /home så händer inget nytt, samma felmeddelande.

Har förvisso inte kört vbox på länge men jag gissar att din vbox fil innehåller en full sökväg till disken.

Det är för att slippa den här sortens problem man använder appliance exporting/importing.

Permalänk
Medlem

Har du inte möjlighet att köra export längre?

Permalänk
Medlem

Ta gärna en titt i konfigurationsfilen för maskinen, maskin.vbox, då den ska hålla alla hänvisningar till virtuella diskar. Jag ser också att du har använt dig av vmdk och om jag inte missminner mig består den av två filer där den ena endast hänvisar till den andra. Har ingen sådan maskin liggandes tyvärr utan kör endast med vdi.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Står ju i klartext vad felet är, den hittar inte den virtuella hårddiskfilen. Eftersom den kör med en exakt sökväg till en plats som inte finns, plus att den kommer från Windows. Det är ett vanligt fel när man flyttar virtuella maskiner i workstationmiljö

Det du behöver gör är att gå in i inställningar för maskinen, under hårddiskinställningar och leta upp disken i filebrowsern

Permalänk
Medlem

Ska pröva era förslag så fort jag får chansen. Tackar!

Skrivet av jocke92:

Står ju i klartext vad felet är, den hittar inte den virtuella hårddiskfilen. Eftersom den kör med en exakt sökväg till en plats som inte finns, plus att den kommer från Windows. Det är ett vanligt fel när man flyttar virtuella maskiner i workstationmiljö

Det du behöver gör är att gå in i inställningar för maskinen, under hårddiskinställningar och leta upp disken i filebrowsern

Det är exakt det jag har beskrivit och försökt med. Ger felmeddelande. Hade det varit så enkelt så hade jag inte behövt göra en tråd av det...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut i hanteraren för virtuella diskar?

Permalänk
Medlem

@NodCommander: wasn't there a file which specified what the different configuration settings were? Look inside your VM folder for a file that can be opened in a text editor (.vbox I think)

Edit: like this? https://forums.virtualbox.org/viewtopic.php?f=7&t=59909

Permalänk
Medlem

När jag har flyttat så har jag bara kopierar hårddiskfilen/arna. Sedan skapat en ny vm burk på den nya datorn och angett ovanstående som befintligt hdd. Klart fungerar hur bra som helst.
Om du får upp en fråga ifall du har flyttat eller kopierat maskinen så välj flyttat.
Dubbelkolla storleken på filerna. Kan hänt att den bara skapade genvägar iom att du "drog" över filerna bara. Kopiera via usb, nätverk istället. Eller välj kopiera specifikt på filen och sedan på målmaskinen klistra in.
Så länge du lägger VMen under din /home/user/ så kommer aldrig rättigheter vara ett problem.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av damluji:

@NodCommander: wasn't there a file which specified what the different configuration settings were? Look inside your VM folder for a file that can be opened in a text editor (.vbox I think)

Edit: like this? https://forums.virtualbox.org/viewtopic.php?f=7&t=59909

Jag antar att du kan läsa svenska, eller föredrar du att jag svara på engelska?

I vart fall så står det detta om jag öppnar filen med en textredigerare:
** DO NOT EDIT THIS FILE.
** If you make changes to this file while any VirtualBox related application
** is running, your changes will be overwritten later, without taking effect.
** Use VBoxManage or the VirtualBox Manager GUI to make changes.

Skrivet av fragwolf:

När jag har flyttat så har jag bara kopierar hårddiskfilen/arna. Sedan skapat en ny vm burk på den nya datorn och angett ovanstående som befintligt hdd. Klart fungerar hur bra som helst.
Om du får upp en fråga ifall du har flyttat eller kopierat maskinen så välj flyttat.
Dubbelkolla storleken på filerna. Kan hänt att den bara skapade genvägar iom att du "drog" över filerna bara. Kopiera via usb, nätverk istället. Eller välj kopiera specifikt på filen och sedan på målmaskinen klistra in.
Så länge du lägger VMen under din /home/user/ så kommer aldrig rättigheter vara ett problem.

Är 100% säker på att det inte är genvägar, då hårddisk-filen är 50GB. MEN! Ditt förslag att skapa en helt ny men exakt likadan maskin och sedan lägga till hårddisk-filen igen verkar ha löst problemet!

Tack alla för hjälpen! Jag lovar att använda export-import i framtiden!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Heh, missed the earlier message, good that everything works now and yes, I can read (and maybe speak) Swedish but writing ineligible Swedish is beyond me for the time being

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Jag antar att du kan läsa svenska, eller föredrar du att jag svara på engelska?

I vart fall så står det detta om jag öppnar filen med en textredigerare:
** DO NOT EDIT THIS FILE.
** If you make changes to this file while any VirtualBox related application
** is running, your changes will be overwritten later, without taking effect.
** Use VBoxManage or the VirtualBox Manager GUI to make changes.

Är 100% säker på att det inte är genvägar, då hårddisk-filen är 50GB. MEN! Ditt förslag att skapa en helt ny men exakt likadan maskin och sedan lägga till hårddisk-filen igen verkar ha löst problemet!

Tack alla för hjälpen! Jag lovar att använda export-import i framtiden!

Så du löste det genom att skapa en ny och välja att ha den "gamla" "hddn"? (jag får inte igång en av mina heller detta kanske fungerar)