Permalänk

Linux vs windows

Hej
Jag gör ett skolarbete om Linux vs Windows. Jag undrar nu om det är någon som vet en bra sida där det beskrivs för och nackdelar med båda operativsystemen, samt teknisk data.

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Linux: Kostar inga pengar (ingen licensavgift), går att använda nyare versioner av de olika linuxdistributionerna. Nackdelarna kan vara att det är svårare att lära sig (går inte lika enkelt som i windows i vilket man fixar saker med: klicka klicka klart varianten).

Windows: Enkelt att komma igång med.
Nackdelarna är att det kräver lite nyare datorer för att kunna köra det senaste...

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog vilja säga att linux är rätt enkelt att komma igång med. Om du tar en tom dator och installerar bara windows på den så får du antagligen sitta några timmar och installera drivrutiner och de program du vill ha. När du installerat linux så funkar grafik och ljud på en gång och de flesta program du behöver är redan installerade. Vad är lättast?

Visa signatur

Daniel

Permalänk

Användarvänligheten, då spöar faktiskt windows skiten ur linux.
Stabiliteten: Linux.
"Göra-allt-själv" (hålla ordning osv.): Linux.
Programmering: Linux
Grymmast: Linux
Programutbud: Windows
Spel: Windows.

Resultat:

Linux: 4 poäng
Windows: 3 poäng.

Vinnare: Linux.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sumpan
Jag skulle nog vilja säga att linux är rätt enkelt att komma igång med. Om du tar en tom dator och installerar bara windows på den så får du antagligen sitta några timmar och installera drivrutiner och de program du vill ha. När du installerat linux så funkar grafik och ljud på en gång och de flesta program du behöver är redan installerade. Vad är lättast?

Hm.
Windows + drivrutiner + lite program = 1.5h, ungefär. Sen kan man börja surfa, spela eller avad man nu vill.
Linux + X + mycket program + fixa snygga fonts, sedan ändra configfiler och tweaka keybinding osv osv = kan ta dagar.
Jag föredrar Linux i vilket fall som helst, men jag skulle knappast vilja påstå att man installerar en dist man känner sig hemma i på 2 timmar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Hm.
Windows + drivrutiner + lite program = 1.5h, ungefär. Sen kan man börja surfa, spela eller avad man nu vill.
Linux + X + mycket program + fixa snygga fonts, sedan ändra configfiler och tweaka keybinding osv osv = kan ta dagar.

Inte nödvändigtvis, redhat tar defintivt inte lång tid att komma igång med, och är dessutom väldigt snabbt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quizor
Inte nödvändigtvis, redhat tar defintivt inte lång tid att komma igång med, och är dessutom väldigt snabbt.

Det tar typ 45 minuter att installera med alla features.. alltså program som man snabbt och lätt kommer igång med

Windows tar 1.5 h att installera .. plus att man inte får några "medföljande" program som kan anses vara riktigt användbara ... (undantag paint .. det enda användbara som följer med windows från början)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultimate
Det tar typ 45 minuter att installera med alla features.. alltså program som man snabbt och lätt kommer igång med

Windows tar 1.5 h att installera .. plus att man inte får några "medföljande" program som kan anses vara riktigt användbara ... (undantag paint .. det enda användbara som följer med windows från början)

du glömde notepad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultimate
Det tar typ 45 minuter att installera med alla features.. alltså program som man snabbt och lätt kommer igång med

Windows tar 1.5 h att installera .. plus att man inte får några "medföljande" program som kan anses vara riktigt användbara ... (undantag paint .. det enda användbara som följer med windows från början)

Det beror väl lite på vad man har för dator?
En XP-installation på min dator går på runt 25-30 minuter.

Visa signatur

When drops of sadness falls...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Markzman
Användarvänligheten, då spöar faktiskt windows skiten ur linux.
Stabiliteten: Linux.
"Göra-allt-själv" (hålla ordning osv.): Linux.
Programmering: Linux
Grymmast: Linux
Programutbud: Windows
Spel: Windows.

Resultat:

Linux: 4 poäng
Windows: 3 poäng.

Vinnare: Linux.

Man kan ju liskom stoppa in de poängtavlor man vill (för att styra målgången)

Men... En sak:
Operativsystemen är ju ingenting utan programmen

Linux har massor av program... men de flesta riktigt användbara programmen finns ju enbart till windows eller MacOs

Någon som vill utveckla bra program till linux?

Visa signatur

[size="2"]Moahahaaaaha, Im the great Gugh[/size]
:-P
[size="1"]Herman Hedning Copyright Jonas Darnell http://www.hermanhedning.com[/size]

Permalänk

det här ämnet spårade ur... man frågar efter sidor med oberoende info... (tror jag)
här är några tips:
http://www.linuxworld.com/site-stories/2002/0812.install.html...

http://hotwired.lycos.com/webmonkey/99/20/index3a_page3.html?...

http://www.linuxgazette.com/issue36/cooper.html

Microsoft ger med sig... och godkänner...:cool:
http://www.theinquirer.net/?article=8820

Visa signatur

[size="2"]Moahahaaaaha, Im the great Gugh[/size]
:-P
[size="1"]Herman Hedning Copyright Jonas Darnell http://www.hermanhedning.com[/size]

Permalänk
Medlem

Dominator: Är det tekniska för- och nackdelar du vill ha? Linuxkärnan beskrivs ganska ingående här: The Linux Kernel.

Visa signatur

It is one thing to describe an interview with a gorgon or a griffin, a creature who does not exist.
It is another thing to discover that the rhinoceros does exist, and then take pleasure in the fact that he looks as if he didn't.
- G.K. Chesterton

Permalänk

Tack för all info, bra att det finns folk som ställer upp
tack än en gång

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av caveman_gugh

Operativsystemen är ju ingenting utan programmen

Linux har massor av program... men de flesta riktigt användbara programmen finns ju enbart till windows eller MacOs

Någon som vill utveckla bra program till linux?

Helt riktigt att ett operativsystem inte är nåt utan programmen. Men till windows kostar programmen massor med pengar medans det till linux finns massor med bra fria program.

Det är massor med folk som utvecklar bra program till linux. Jag t ex. Om det är nåt speciellt du har klagomål på så ge gärna exempel....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Markzman
Användarvänligheten, då spöar faktiskt windows skiten ur linux.
Stabiliteten: Linux.
"Göra-allt-själv" (hålla ordning osv.): Linux.
Programmering: Linux
Grymmast: Linux
Programutbud: Windows
Spel: Windows.

Jag tycker inte att windows är så mycket mer användarvänligt än linux, ge gärna exempel. Att folk är van vid windows är inte samma sak som att det är användarvänligt.

Visa signatur

Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Markzman
Användarvänligheten, då spöar faktiskt windows skiten ur linux.

Frågan är vad man menar med användarvänlighet. Man kan ju försetälla sig extremfallet som ett OS där all interaktion sker genom att trycka på en stor, röd knapp. Otroligt användarvänligt. Vad man än vill göra - tryck på den stora, röda knappen. Funkar som en saga, tills man vill göra något som den stora, röda knappen inte medger. Då är det helt plötsligt raka motsatsen till användarvänlighet.
Sett ur windows-synpunkt, är smurfspråket världens mest användarvänliga språk. Byt ut alla substantiv mot "smurf" och alla verb mot "smurfa" - idiotsäkert.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Visa signatur

It is one thing to describe an interview with a gorgon or a griffin, a creature who does not exist.
It is another thing to discover that the rhinoceros does exist, and then take pleasure in the fact that he looks as if he didn't.
- G.K. Chesterton

Permalänk
Medlem

linux vinner... men just nu har jag itne ork att konfigurera det. så jag trallar på men windowns

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk

Markzman - grymmast är ingen giltig punkt så det blir lika enligt dina åsikter

Permalänk

Som en "nybakad" linux användare så måste jag säga att mycket beror på vad man ska göra med datorn.

Som server skulle jag inte ha något annat än en linux dist, spela roll vilken eftersom det beror helt på hur mycket tid man vill lägga ner och hur mycket man kan. Linux tuggar väl data bättre än windows som server eller?

Som arbetsstation för grafik och programmering tror jag säkert linux klarar sig bra vad det gäller programvara men hitills så kommer jag inte att släppa windows på den fronten, främst pga programutbudet. (vilket också är linux största svaghet jemte inlärningskurvan)

För en vanlig användare (hemmet) så är linux ett totalt slöseri med tid och resurser eftersom de "vanliga dödliga" oftast inte vet vad MS-DOS är för något och jobbar just efter "Stor Röd Knapp" principen. Finns många därute som inte kan installera ett program...

För större nätverk med användare, t.ex skolor där folk ska skriva uppsatser, surfa efter info osv så tror nog jag att linux kan vara bättre eftersom man inte behöver bråka så mycket med antivirus osv...

Sen, så vad det gäller kostnad så är svaret självsagt, linux kostar nerladdningstid... windows kostar *lite* mer...

Visa signatur

In a rose tattoo
Signed and sealed in blood I would die for you

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad det här "linux har inga program" kommer från. Vilka program används när man är på jobbet? Word? Excel?

Och vanliga hemanvändare skulle utan problem lära sig Redhat lika snabbt som de skulle kunna lära sig windows för att surfa, se på filmer och lyssna på musik. Min farbror lyckades med just det för en vecka sen, utan att jag instruerat honom överhuvudtaget. "Applications -> Internet -> Web browser" är inte så svårt att följa...

Visa signatur

No Tomorrow

Permalänk
Hedersmedlem

Att kompilera om kärnan och sedan fixa stöd för ALSA, och kompilera om mplayer med stöd för flera codecs, då? Klarar man inte sånt så tar det nog stopp när man vill göra lite mera saker sedan. Visst, det går att köra utan att känna till annat än KDE, men... Ja.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Nu pratar vi dock om personer som troligtvis inte skulle klara av att göra motsvarande saker i windows heller.

Visa signatur

No Tomorrow

Permalänk

Måste säga att det är rätt stor skillnad på användarvänligt och nybörjarvänligt. Som exempel, för att byta DNS under Linux skriver du "echo 'nameserver 10.0.0.1' > /etc/resolv.conf'" under Windows får du klicka runt bland nätverksinställningar en hel del. Det sista kanske är enklare att lista ut, men det tidigare går snabbare och när man kan det är det mycket smidigare. Linux är också byggt av datoranvändare för datoranvändare, Windows är byggt så som Microsoft tycker man skall använda datorn. Kanske inte nåt negativt i det men jag finner att resultatet av det första alternativet resulterar i bättre användarvänlighet.

Permalänk

Ser att jag fått lite klagomål på mitt jämförande.
När jag sa användarvänlighet tänkte jag främst på installationerna av program. Däremot tycker jag att vissa linuxdistars installatorer (om man nu kan kalla det så) är bättre än windows, alltså när du installerar själva operativsystemet linux, vissa sådana installationer kan vara lättare än windows. Dock gäller det vad jag vet bara för SuSE, Red Hat och ev. Mandrake (har aldrig kört det). Slackware, Debian etc. kan vara lite knepiga.

Sen kan det vara förvirrande för en linux-nybörjare att inte kunna använda sig av a:, c:, d: osv. Och det är något som jag tycker är väldigt effektivt när det gäller Windows, det går snabbt att ta reda på vad enheter har för betäckning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Markzman
Sen kan det vara förvirrande för en linux-nybörjare att inte kunna använda sig av a:, c:, d: osv. Och det är något som jag tycker är väldigt effektivt när det gäller Windows, det går snabbt att ta reda på vad enheter har för betäckning.

Alltså det här beror ju på hur man tänker. Om du sätter en person som aldrig suttit framför en dator framför windows så är väl detta med a:, c: osv inte så logiskt. Varför tror du dom har börjat med "My Documents" osv i Windows?

Dock är detta lite ovant för en som använt windows och sätter sig i unix för första gången. Men för en som är uppvuxen med unix-filosofin "everything is a file" så är ju a:, c:, d: rätt förvirrande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av johan|gtek
Måste säga att det är rätt stor skillnad på användarvänligt och nybörjarvänligt. Som exempel, för att byta DNS under Linux skriver du "echo 'nameserver 10.0.0.1' > /etc/resolv.conf'" under Windows får du klicka runt bland nätverksinställningar en hel del.

Ska väl tillägga att moderna distar som t ex redhat och mandrake länge haft grafiska konfigurationsverktyg för t ex nätverk som fungerar lika bra som windows motsvarigheter.

Visa signatur

Daniel

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Markzman
Ser att jag fått lite klagomål på mitt jämförande.
När jag sa användarvänlighet tänkte jag främst på installationerna av program. Däremot tycker jag att vissa linuxdistars installatorer (om man nu kan kalla det så) är bättre än windows, alltså när du installerar själva operativsystemet linux, vissa sådana installationer kan vara lättare än windows. Dock gäller det vad jag vet bara för SuSE, Red Hat och ev. Mandrake (har aldrig kört det). Slackware, Debian etc. kan vara lite knepiga.

Sen kan det vara förvirrande för en linux-nybörjare att inte kunna använda sig av a:, c:, d: osv. Och det är något som jag tycker är väldigt effektivt när det gäller Windows, det går snabbt att ta reda på vad enheter har för betäckning.

Det är inge nakdel för linux att det inte är uppbyggt på samma sätt som win.

Samma sak som att:
Sen kan det vara förvirrande för en windows-nybörjare att inte kunna använda sig av /dev/hdax, /dev/hdbx, /dev/hdbx osv. Och det är något som jag tycker är väldigt effektivt när det gäller Linux, all hårdvara ligger på samma ställe (/dev/)

(Nu blev texten ovan lite skum, men endå)

Installera prog i Gentoo, emerge <prog> så tar den ner allt som behövs och kompilerar. Kikar man i /usr/portage/ hittar man alla prog som finns i portträdet. Gratis och helt smärtfritt.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qaztaz
Installera prog i Gentoo, emerge <prog> så tar den ner allt som behövs och kompilerar. Kikar man i /usr/portage/ hittar man alla prog som finns i portträdet. Gratis och helt smärtfritt.

Fan vad jag börjar gilla Gentoo. Längtar tills jag får kabel; känner för att emigrera från Slackware.

Visa signatur

It is one thing to describe an interview with a gorgon or a griffin, a creature who does not exist.
It is another thing to discover that the rhinoceros does exist, and then take pleasure in the fact that he looks as if he didn't.
- G.K. Chesterton

Permalänk
Hedersmedlem

En nackdel med /dev (och UNIX i allmänhet) är att det är så jävla lätt att förstöra ALLT som root.
echo "tihi" > /dev/hda -> döda partitioner på den disken
Gör man det av misstag så är det inte så roligt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Det är sant Thomas. Det finns dock flaggor som i i vissa filsystem som kan hindra root från att ta bort filen. Jag känner dock inte till någon för att hindra skrivning.
De flesta distributioner, allt från Redhat till Debian, säger att man inte bör använda root och ger en möjlighet att lägga till en användare i ett vettigt interface (Grafiskt eller Ncurses-CLI).

Det är dessutom det vi har att tacka för att Linux finns.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Markzman
Sen kan det vara förvirrande för en linux-nybörjare att inte kunna använda sig av a:, c:, d: osv. Och det är något som jag tycker är väldigt effektivt när det gäller Windows, det går snabbt att ta reda på vad enheter har för betäckning.

Även om man har namn på d: så måste det väl vara mer logiskt med /cdrom?
Ser man de båda så kan man nog acceptera dem minst lika lätt.
Jag tycker det är lättare med ett filsystem.

QazTaz: /etc/fstab är oftast färdigskriven.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"