AMD arbetar på optimerade drivrutiner för Rise of the Tomb Raider

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LPG:

Sant det.

Skrivet av Ratatosk:

@Yoshman: jag läste något annat, kan möjligtvis vara fel, det handlade om att man ibland kunde byta ut delar av den kod som anropade hårdvaran, kräver som sagt, tillgång till spelets källkod.
Nej det är givetvis inte fråga om en drivrutin när du patchar ett spel, patchen levereras dock med rutinen och av AMD eller Nvidia.

Tycker att du underskattar AMD, det vore ganska naivt av dem att försöka sig på en lögn som enkelt kan avfärdas som "skitsnack".

Det handlar om att de vill få tillgång den större möjlighet att optimera, som de får, om de har tillgång till kjellkåden.

Med risk för att underskatta Nvidia, att få vissa spel att gå dåligt med AMD-kort, borde inte ligga i deras intresse, det stora problemet för både AMD och Nvidia är PC-plattformens popularitet som spelplattform, vad de håller på med nu, riskerar att skjuta PC-spelandet totalt i sank.

Riktigt trist att Nvidia försöker dela PC-marknaden som varit relativt öppen och fri sedan 3Dfx försvann. Glide var nice men delade samtidigt marknaden.
Sedan är det ju inte så tilltalande att betala fullpris för ett spel som designats för att jävlas med ens hårdvara och dessutom inte kunnat optimerats för. Jag hoppas verkligen att AMD börjar komma tillbaks under året, konkurrens behövs både mot Intel och Nvidia.

Skrivet av Teddis:

Det roliga är att i TR 2013 så klagade Nvidia på att ha fått spel och slutgiltig spelkod för sent för att hinna göra optimeringar i tid. Då var det en AMD titel. Man kan göra en massa konspirationsteorier om man vill

Problemet då var delvis Nvidias dåliga OpenCL-stöd, har jag för mig, som krånglade med TressFX. Jag spelade igenom spelet på ett GTX 670 ett tag efter lanseringen och gick fint iallafall då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Problemet då var delvis Nvidias dåliga OpenCL-stöd, har jag för mig, som krånglade med TressFX. Jag spelade igenom spelet på ett GTX 670 ett tag efter lanseringen och gick fint iallafall då.

Oh ja och jag spelade det med icke-optimerade drivrutiner och launchversionen av TR på ett då rätt så nylanserat GTX Titan som verkade ha just nog med hästkraft att klara av DirectCompute-delen. Allt går!

@Yoshman Mja kanske gnäll men skulle tippa på att skiten de fick ta under TR 2013s lansering var något av en orsak till att bli mer involverade i uppföljaren.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Känns som att AMD brukar vara lite slöa på drivrutin delen, kanske bara är jag men har alltid haft den känslan. Dock är deras grafikkort ofta billigare än Nvidia vilket kanske inte är så konstigt om så är fallet.

Permalänk
Avstängd

Att AMD och nVidia inte kan göra detta INNAN lanseringen är ju bara pinsamt. Varför ska det alltid vara efteråt?

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Att AMD och nVidia inte kan göra detta INNAN lanseringen är ju bara pinsamt. Varför ska det alltid vara efteråt?

Nvidia gjorde det ju innan men att både AMD och Nvidia inte kunde göra det innan är indeed pinsamt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Ser framemot den dagen första endast dx12 och Vulcan spelen släpps. Då avslöjas hårdvarans brister omgående. Då menar jag inte features eller extensions som Just Cause 3 kan tydligen använda.

Permalänk

@dahippo: "Anisotropic Filter

Texture Filtering, Anisotropic Filtering, and other similarly named options affect the sharpness of textures, especially those seen in the distance, on oblique angles, or on the sides of the screen. Without Texture Filtering surfaces appear blurry, and image quality is significantly degraded.

In Rise of the Tomb Raider players can choose between several Anisotropic detail levels,
and a Trilinear mode for potato PCs."

Så det finns potatis datorer enligt Nvidia? Bara att åka till ica och köpa till då

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Livsnjutare 😎

Och ännu en gång är de för sena på tåget...

Saker som dessa skall vara klara till launch, inte 2-3 veckor eller mer efteråt.
Inte undra på att Nvidia snor andel efter andel!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av andreas_dock:

Och ännu en gång är de för sena på tåget...

Saker som dessa skall vara klara till launch, inte 2-3 veckor eller mer efteråt.
Inte undra på att Nvidia snor andel efter andel!

Finns mycket som tyder på att AMD inte haft tillgång till spelet innan det släpptes.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Ratatosk:

Finns mycket som tyder på att AMD inte haft tillgång till spelet innan det släpptes.

Tycker ändå inte det är en giltig anledning för ett såpass stort bolag som AMD att iaf förhandla till sig API eller dylikt för grafik-delarna.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av andreas_dock:

Tycker ändå inte det är en giltig anledning för ett såpass stort bolag som AMD att iaf förhandla till sig API eller dylikt för grafik-delarna.

Det är typ omöjligt då halva vitsen med "the way its meant to be played" och "gameworks" är marknadsföring och PR, inte en chans att Nvidia släpper in varken AMD eller Intel (eller några av de andra konkurrenter som finns i grafikbranschen). Såvida inte Nvidia fälls i domstol möjligen.

Problemet är helt och hållet Nvidias. Det finns inte så mycket AMD kan göra utöver att stämma Nvidia för konkurrensbrott eller något liknande eller lyckas locka över utvecklarna till exempelvis GPUopen eller något annat. Vi konsumenter har också ett ansvar, varenda krona som läggs på Nvidia gör att PC-marknaden fortsätter vara delad. Vi röstar med plånboken helt enkelt.