Internet försvinner ibland för ca 1 minut

Permalänk
Medlem

Internet försvinner ibland för ca 1 minut

Postade för någon tid tillbaka om hur jag hade problem med nätet men sedan fixade det sig. Nu tycks det vara något nytt som spökar.

Oavsett vad jag gör så försvinner ibland min internetconnection.
Då jag felsöker står det att "Ett eller flera nätverksprotokoll saknas på den här datorn", ibland lyckas det lösas i felsökaren och ibland måste jag vänta i ca 1 minut före jag får tillbaka nätet.

Det jag har gjort för att försöka lösa problemet är;
SFC /scannow, hittade inga fel
kört netsh winsock och int ipv4 reset
fresh install av windows 10

Problemet återstår fortfarande och jag vet ej riktigt hur jag skall gå till väga.

Modemet är en cisco epc3928AD

I loggen står det

NDF har slutfört åtgärdens diagnostiseringssteg. Följande reparationsalternativ erbjöds:

Hjälpklassnamn: Winsock

Rotorsak: Ett eller flera nätverksprotokoll saknas på den här datorn
Registerposter för Windows Sockets som krävs för nätverksanslutning saknas.

Rotorsak-GUID: {4cc189f9-4afd-4a1e-91c9-90881165dd3b}

Reparationsalternativ: Återställ nätverksprotokollen till standardinställningarna
En eller flera nätverksinställningar saknas på datorn.

Reparations-GUID: {9742229c-d71a-4710-91a8-5afabe971268}

Sekunder som reparationen kräver: 1

Säkerhetskontext som reparationen kräver: 26

Gränssnitt: ({00000000-0000-0000-0000-000000000000})

Dold text
Mer info i spoilern
Permalänk
Avstängd

Om du har gjort en fresh install av windows och problemet återstår så är det något fel med hårdvaran på modemet eller routern titta om du kan fabrikpåterställa/updatera eller helt enkelt testa med en annan router.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du kollat om du tappar lan eller wan ? Kan du logga in i modemet när du inte når internet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Som ovan skriver, tappar du lan eller wan. Testa annan nätverkskabel? Samma fel på annan enhet?

Permalänk
Medlem

Gjorde just en reset på modemet men nu kommer jag inte in i dess inställningar fastän jag använder det användarnamn och lösenord som skall vara factory default.

Blir väl att försöka ta och ringa in imorgon och höra

Permalänk
Medlem

Samma problem

@striker1337:

Jag har precis samma problem som "vinalli", och har kollat routern och den är helt ok. Jag har provat med en annan router, men problemet kvarstår.
Så din teori tycks inte stämma så väl.

Permalänk
Medlem

Ytterligare en med samma problem.

Jag skruvade ihop en dator till frugan idag och får samma felmeddelande som @Vinalli.

Vi har flera burkar igång i familjen men aldrig haft det här problemet. Jag har inte Googlat runt för att hitta en lösning ännu - det får bli imorgon - men jag tyckte att jag skulle tala om att ni inte är ensamma om problemet.

Våra datorer är kopplade direkt till väggen via en switch så det har inget med en router att göra.

Om jag hittar en lösning så kommer jag att tala om det i den här tråden.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bengti:

Jag skruvade ihop en dator till frugan idag och får samma felmeddelande som @Vinalli.

Vi har flera burkar igång i familjen men aldrig haft det här problemet. Jag har inte Googlat runt för att hitta en lösning ännu - det får bli imorgon - men jag tyckte att jag skulle tala om att ni inte är ensamma om problemet.

Våra datorer är kopplade direkt till väggen via en switch så det har inget med en router att göra.

Om jag hittar en lösning så kommer jag att tala om det i den här tråden.

Problemet kanske beror på att du inte har en router så att adresseringen inte fungerar, de flesta isper delar bara ut ett publikt ip.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nej vi har inga problem med ISP:en som är Bahnhof. Vi kan ta ut 5 IP-nummer och vi nyttjar 4 idag.

Däremot funderar jag om det inte kan vara ett Win10-fel eftersom vi helt plötsligt fått ett "Offentligt Nätverk" installerat tillsammans med vårt eget. Detta nätverk verkar dessutom som om det är installerat som default.

Permalänk
Medlem

Märkte att några hade skrivit i min gamla tråd så tänkte ta och uppdatera snabbt.
Har en kompis som bor i närheten som hade exakt samma problem samtidigt.

Problemet visade sig vara något på min ISPs sida. Vad som var problemet vet jag dock ej.