Pump ger ifrån sig konstigt ljud vid belastning

Permalänk
Medlem

Pump ger ifrån sig konstigt ljud vid belastning

Hej kära SweC!
Jag har nyligen fått lite problem med datorn. Datorn monterades ihop i början av december och har fungerat kanon tills för en vecka sedan ungefär.. Saken är den att pumpen ger av sig ett tjutande ljud när jag börjar spela spel, t.ex LoL och CS:GO, men när jag inte gör någonting och bara slösurfar är den knäpptyst. Pumpen är inte på något sätt inkopplad så att den ska ändra RPM utan den är direkt ansluten till en SATA-kabel som går till nätagget.

Pumpen jag har är en äldre modell av denna (min är 3pin): https://www.ekwb.com/shop/ek-dcp-4-0-pwm-12v-dc-pwm-pump

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det är pumpen, och inte coil whine från grafikkortet eller PSUn? Det kan vara väldigt svårt att avgöra varifrån ljuden kommer ifrån, särskilt om de är högfrekventa.

Det enda scenariot där jag kan tänka mig att det är pumpen är om det är nåt slags spänningsrippel i PSUn när den blir belastad.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.