Permalänk
Medlem

Problem med Rampage IV BE

Hej har en i7 3930k + Asus rampage IV BE. När jag startar nätaggregatet så slår moderkortets lampor igång. Därefter startar datorn 1/2 sek bara för att slockna igen. Så här håller moderkortet på hela tiden. Ideer på vad som kan vara fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noplaren:

Hej har en i7 3930k + Asus rampage IV BE. När jag startar nätaggregatet så slår moderkortets lampor igång. Därefter startar datorn 1/2 sek bara för att slockna igen. Så här håller moderkortet på hela tiden. Ideer på vad som kan vara fel?

Dra ut alla minnesstickor förutom en. Testa igen.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Dra ut alla minnesstickor förutom en. Testa igen.

Neej verkar inte göra skillnad. Har inte jättemöjligheter och checka komponeneter då jag kör avrylic tube.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noplaren:

Neej verkar inte göra skillnad. Har inte jättemöjligheter och checka komponeneter då jag kör avrylic tube.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du möjlighet att testa att byta PSU?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Har du möjlighet att testa att byta PSU?

funderade med på det. men den funkar ju när jag fyllde loopen med endast pump ikopplad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noplaren:

funderade med på det. men den funkar ju när jag fyllde loopen med endast pump ikopplad.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan det vara prblem med bios? Förra killen körde en 4930k på kortet, jag har en 3930k. Krävs det olika bios för att kunna boota datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Har du möjlighet att testa att byta PSU?

Kan det vara prblem med bios? Förra killen körde en 4930k på kortet, jag har en 3930k. Krävs det olika bios för att kunna boota datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Antar att du har testat att nolla bios?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Det finns en display som ska visa om det är något fel. Vad står det på den?

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noplaren:

Kan det vara prblem med bios? Förra killen körde en 4930k på kortet, jag har en 3930k. Krävs det olika bios för att kunna boota datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är vanligt att äldre moderkort behöver BIOS-uppdateringar för att klara nyare processorer, men inte tvärtom.

Det kan dock vara så att du måste rensa CMOS för att få igång datorn. Om den tidigare ägaren överklockat kan värdena vara för höga för dina minnen och processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jays_swe:

Det finns en display som ska visa om det är något fel. Vad står det på den?

Den går inte igång. Bara start, reset och bios switch lyser, samt ljudkortsflashiga led.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Det är vanligt att äldre moderkort behöver BIOS-uppdateringar för att klara nyare processorer, men inte tvärtom.

Det kan dock vara så att du måste rensa CMOS för att få igång datorn. Om den tidigare ägaren överklockat kan värdena vara för höga för dina minnen och processor.

Pipedream. Det kortet i det galleriet är det. Men bra poäng! Hur gör man detta då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En enkel knapptryckning på i/o panelen. Dock ingen skillnad.

Skrivet av Noplaren:

Pipedream. Det kortet i det galleriet är det. Men bra poäng! Hur gör man detta då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ditt moderkort har extra BIOS som du kan byta mellan fysiskt på moderkortet, det ska stå hur i manualen. Kan ju vara värt ett försök.

Permalänk
Medlem

Ska finnas en liten display med två symboler, typ A0

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Ditt moderkort har extra BIOS som du kan byta mellan fysiskt på moderkortet, det ska stå hur i manualen. Kan ju vara värt ett försök.

Redan prövat. Ska uppdatera till senaste bios nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jays_swe:

Ska finnas en liten display med två symboler, typ A0

visar inget...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du precis köpt moderkortet och håller på och monterar in CPU?
Har din dator någonsin fungerat?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Har du precis köpt moderkortet och håller på och monterar in CPU?
Har din dator någonsin fungerat?

begagnade delar. Så chans finns att något kan vara defekt. Moderkortet lyser så känns som det borde fungera. Däremot Cpun? Hur identifierar man att en cpu är defekt? Kort och gott inget händer som i mitt fall eller kan man få det svart på vitt att det faktiskt är cpun det handlar om?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noplaren:

begagnade delar. Så chans finns att något kan vara defekt. Moderkortet lyser så känns som det borde fungera. Däremot Cpun? Hur identifierar man att en cpu är defekt? Kort och gott inget händer som i mitt fall eller kan man få det svart på vitt att det faktiskt är cpun det handlar om?

Skickades från m.sweclockers.com

Har du monterat CPU själv?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Har du monterat CPU själv?

Yezz monterat hela datorn själv från scratch. Så jävla svårt att felsöka delarna när allt är monterat och använt mig av akrylrör...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Noplaren:

Yezz monterat hela datorn själv från scratch. Så jävla svårt att felsöka delarna när allt är monterat och använt mig av akrylrör...

Skickades från m.sweclockers.com

Kontrollera att du inte har böjt pins i CPU sockeln, kan också vara värt att kolla om distanserna sitter på rätt plats.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Nu är jag både förskräckt och nyfiken. Klickade på pwr knappen och datorn startade helt plötsligt?!? fastnade dock i windows loadscreen men allt funkade. Så känns som hårdvarufel är uteslutet? Men helt förbluffad vad det kan vara....?! Så blev tvungen att starta om. och nu händer inget igen....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Okej, kan avsluta denna tråd och eventuellt ge tips till folk med samma problem. min lösning för stunden? Jag lät nätaggregatet stå på över natten så moderkortet fick ström. På morgonen nu startar moderkortet och jag skriver just nu från datorn. Så skumt så kan ej förklara det bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noplaren:

Okej, kan avsluta denna tråd och eventuellt ge tips till folk med samma problem. min lösning för stunden? Jag lät nätaggregatet stå på över natten så moderkortet fick ström. På morgonen nu startar moderkortet och jag skriver just nu från datorn. Så skumt så kan ej förklara det bättre.

Byt BIOS batteriet om det finns på moderkortet. Kanske hjälper det

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Byt BIOS batteriet om det finns på moderkortet. Kanske hjälper det

Det va vätskerester kvar på moderkortet efter installation av loopen. Efter lite tvättande och torkande funkar det klockrent nu, hade nog lite tur med :)!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noplaren:

Det va vätskerester kvar på moderkortet efter installation av loopen. Efter lite tvättande och torkande funkar det klockrent nu, hade nog lite tur med :)!

Skickades från m.sweclockers.com

Nice!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |