Varför uppgradera till Windows 10 ??

Permalänk
Medlem

Varför uppgradera till Windows 10 ??

Hej
Ny i detta forum, ser att de flesta kastar sig in i okända vatten med uppgradering till Windows 10
Själv köpte jag en ny stationär dator med Windows 8 ganska nyligen. Var väldigt missnöjd med detta OS som faktiskt de flesta andra som uppgraderat till detta var. Men bara någon månad senare så kom den fria uppgraderingen till Windows 8.1. Mycket bättre.
Jag jobbar inom Grafisk design samt Webbdesign. Har ganska många verktyg, appar och mjukvaror som skall fungera ihop, efter en tid när jag installerat och migrerat de flesta och fått dessa samt olika drivrutiner att fungera perfekt, så kommer beskedet att Windows 10 är på ingående För min del helt onödigt, alla mina arbetsredskap och appar för min personliga administration fungerar klockrent och jag är nöjd. Har även kontaktat Microsoft support som försäkrat mig om att support och uppdateringar för Windows 8.1 kommer att pågå fram till år 2023. Hoppas detta är korrekt och de står för detta.
Givetvis om jag köper ytterligare dator så kommer det att bli med Windows 10. Jag lyssnade med Windows om det fanns någon möjlighet att göra den fria uppgraderingen jag har till en annan 64 bitars dator som jag har stående utan operativ för att kunna migrera mina program och verktyg vartefter så att jag hela tiden har min huvudmaskin fungerande och inte får något stopp?? Men icke. Någon som har ett tips om detta?
Sedan är det irriterande att hela tiden få ett informationsmeddelande som poppar upp och meddelar att jag bör uppdatera för det har 100 miljoner andra användare gjort!! Någon som vet hur man får bort detta irritationsmoment?
Intressant med både kommentarer och tips... eller om någon har ett argument varför jag absolut skall uppgradera?
Tack för ordet

Permalänk
Medlem

@Ecuaman: Läs "100 anledningar att skaffa Windows 10" av Sweclocker Strejf: https://onedrive.live.com/view.aspx?resid=F7DA9B9964D2EB3C!68...

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Inaktiv

Tydligen dessa två Windowsuppdateringar som skriker att du ska uppdatera - #15977459

Uppgradera inte om du inte behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

@Ecuaman: Läs "100 anledningar att skaffa Windows 10" av Sweclocker Strejf: https://onedrive.live.com/view.aspx?resid=F7DA9B9964D2EB3C!68...

Räcker om jag får 1 viktig anledning att uppgradera. Totalt bortkastat att läsa 100

- Tog mig tid att läsa de första 10 anledningarna - , men de gäller bara uppgradering från Windows 7!! Dessa fördelar finns ju redan i Windows 8.1
Så jag tror jag sitter bra där jag är

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Tydligen dessa två Windowsuppdateringar som skriker att du ska uppdatera - #15977459

Uppgradera inte om du inte behöver.

Tack "El_Raspberry" tog bort dem direkt och "the enoying thing" var ett minne blott
Men förmodligen får man hålla koll på dessa två uppdateringar för de skickar säkert ut dem med uppdateringspaketen titt som tätt.
För er som läser denna tråd så var det dessa två uppdateringar som skall bort; KB3035583 och KB3123862.

Permalänk
Inaktiv

@Ecuaman: Du kan dölja dem i Windows Update, så ska de inte installeras automatiskt igen, men som du säger, håll koll på dem.

Permalänk

Ptja, sitter du och jobbar i olika program så är det väl dem du ser på skärmen. Att uppgradera för att få mer "bling" är ju då ganska onödigt kan man tycka. Bättre sitta kvar på din miljö tills supporten för den går ut. Det finns en anledning till att företag väntar med att fasa in nya OS. Det där med "latest and greatest" är marketing BS.., speciellt i dagens mjukvaruvärld när man mer eller mindre låter användarna agera betatestare.

Permalänk
Medlem

En stor anledning att uppgradera till W10 är att hela datorn blir betydligt rappare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag upplever datorn enormt mycket rappare, stilrenare m.m än win 7 & 8(.1).. Har inte haft några som helst problem med program som strulat eller nånting, Och dessutom slippa tanka 200 updates, vilket gör installationen ännu snabbare..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecuaman:

Tack "El_Raspberry" tog bort dem direkt och "the enoying thing" var ett minne blott
Men förmodligen får man hålla koll på dessa två uppdateringar för de skickar säkert ut dem med uppdateringspaketen titt som tätt.
För er som läser denna tråd så var det dessa två uppdateringar som skall bort; KB3035583 och KB3123862.

Den största anledningen för en gamer att uppgradera till Windows 10 måste vara DirectX 12.

Permalänk

Lustigt att '100 anledningar att nedgradera till windows 10' säger att win 10 är snabbare. Jag har läst 3 stora siters jämförelser av prestandan och allas slutsats var att 7/8/10 är ungefär lika snabba.

Faktum är att många av sakerna där för mig skulle vara direkta nackdelar. 'Windows store', *ryser*.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

Lustigt att '100 anledningar att nedgradera till windows 10' säger att win 10 är snabbare. Jag har läst 3 stora siters jämförelser av prestandan och allas slutsats var att 7/8/10 är ungefär lika snabba.

Faktum är att många av sakerna där för mig skulle vara direkta nackdelar. 'Windows store', *ryser*.

Källa?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Bytte nyss till 10 från win 8.1. Sjukt nöjd, det viktigaste för mig var dels flera skrivbord, det fungerar kanon!
Och dessutom förbättringar när man använder mer än 1 skärm. I windows 8 kunde man ju dra ett fönster till sidan, och då förstoras den till halva skärmens storlek. Det kunde man inte om man körde med flera skärmar. Det är åtgärdat i 10.

För mig är det dock en självklarhet att man köper start10. Precis som det var lika självklart att använda Start8 eller liknande till windows 8.

Jag skulle gärna vilja ställa frågan, varför ska man INTE byta till 10?

Skrivet av Conditioned:

Lustigt att '100 anledningar att nedgradera till windows 10' säger att win 10 är snabbare. Jag har läst 3 stora siters jämförelser av prestandan och allas slutsats var att 7/8/10 är ungefär lika snabba.

Faktum är att många av sakerna där för mig skulle vara direkta nackdelar. 'Windows store', *ryser*.

Det är ingen som tvingar dig att använda windows store? Installera Start10 så är windows 10 precis likadant som vista/7/8..

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Det beror på vad du använder datorn till, men:

Citat:

Windows 10 seems to offer basically no relevant performance advantage over Windows 8 in mainstream tests, but let’s not be too negative—because there’s no reason to be.

http://www.pcworld.com/article/2949894/windows/windows-10-vs-...

Citat:

Fire Strike Ultra does show us that there's a jump in score from Windows 7 to 8.1 of nearly 100 points. However, the difference in scores from Window 8.1 to 10 is a measly six points. Six. That's not enough for us to say that Windows 10 offers any definite advantages in graphics performance yet. However, DirectX 12 may change this in the future.

http://www.maximumpc.com/windows-10-but-what-about-performanc...

Citat:

For the most part, the benchmarking tests show Windows 10 performing pretty similarly to the previous versions of Windows--sometimes a bit faster and sometimes a bit slower.

http://www.itworld.com/article/2960641/personal-technology/wi...

Permalänk
Medlem

Testerna är gjorda utan DX12. Det kommer bli större skillnad när spelen börjar använda DX12.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av Conditioned:

Faktum är att många av sakerna där för mig skulle vara direkta nackdelar. 'Windows store', *ryser*.

Får du rysningar av alla skrivbordsbakgrunder som följer med och är frivilliga att använda också? Jag har inte varit inne i Windows store mer än kanske 5 minuter för att kika sedan jag uppgraderade till win10 på min stationära dator och det gjorde jag typ direkt när det gick.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Testerna är gjorda utan DX12. Det kommer bli större skillnad när spelen börjar använda DX12.

Sant, men det får framtiden utvisa. Den andra artikeln påpekar även det att det kan komma att ändras i och med DX12.

Vet inte vad @Conditioned har för källor, men om man inte spelar så verkar i alla fall inte prestanda för närvarande vara något skäl till att Windows 10 skulle vara bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

@Ecuaman: Du kan dölja dem i Windows Update, så ska de inte installeras automatiskt igen, men som du säger, håll koll på dem.

Då vaknade även jag här i Ecuador och såg att det var fler nya inlägg i denna tråd... kul. Såg även att jag fått ett meddelande att jag har "mycket viktiga" uppdateringar som måste installeras i Windows update. Vad tror ni det var för uppdateringar?? Just precis, de två som jag avinstallerade igår. Ska dölja dem så får vi se vad som händer. Är ju lite "enoying" om de ska komma denna väg hela tiden också??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Ptja, sitter du och jobbar i olika program så är det väl dem du ser på skärmen. Att uppgradera för att få mer "bling" är ju då ganska onödigt kan man tycka. Bättre sitta kvar på din miljö tills supporten för den går ut. Det finns en anledning till att företag väntar med att fasa in nya OS. Det där med "latest and greatest" är marketing BS.., speciellt i dagens mjukvaruvärld när man mer eller mindre låter användarna agera betatestare.

Bra synpunkter "Clintan" håller med. Innan jag skaffade Win 8 datorn använde jag min helt suveräna "XP" harv. Den bara tuffar och går. Har fortfarande en del verktyg i den som jag drar igång någon gång i månaden. Har NOD 32 antivirus i den som jag installerade för 14 år sedan (tror jag). Sedan dess inte ett virus eller skadligt program... helt fantastiskt. Men nu såklart sedan Microsoft slutat supporta säkerhetsuppdateringar i den så är det nästan bara för att uppdatera NOD32 (Eset) som jag går ut på nätet.
Har givetvis ersatt Windows Defender med "Eset Antivirus" i 8.1 och har gjort sitt jobb klanderfritt sedan dess. Men vi får se vad Windows Defender kommer med framöver, de borde ju kunna hålla lika hög standard som de bästa säkerhetsprogrammen..??

Permalänk
Medlem

HELT NÖJD, glad att jag uppgraderade till Windows 10

Då jag i februari i år (2016) startade denna tråd, var jag uppriktigt trött på allt tjat om att uppgradera till Windows 10. Satt ju bra med mitt Windows 8.1 pro som fungerade klockrent med alla applikationer jag använder. Enligt tidigare erfarenhet så brukade ju alltid en del viktiga program att också kräva uppgraderingar när man bytte/uppgraderade operativet. 1.000-lappar som bara fladdrade iväg utan kontroll
Nu tog jag ju möjligheten i slutet av februari när jag köpte ytterligaren 1 pc till verksamheten. Jag installerade Windows 10 pro direkt. Samt exakt alla program/applikationer som jag hade i Win 8.1 burken. Fungerade perfekt, så jag tog chansen att även uppgradera Windows 8.1 burken... fungerade klockrent den med.

Den enda nackdel jag stött på är:
- kalender- och epost appen bråkade i början, så jag använde extern klient för detta en tid. Efter några uppgraderingar så fungerar även dessa bra. Det enda som saknas är möjligheten att lägga till bild/logo signatur till epost konton. Hoppas det kommer i nästa stora uppdatering.

Fördelar:
- Som någon skrev i tråden "maskinen blir rappare" Verkligen, det blev den. Behövde inte utöka med internminne.
- Stabilare, känns i alla fall så. Inga störningar.
- Det inbyggda antivirus Windows Defender har uppdaterats och är nu mycket bra.
- Bättre överskådlighet och strategi för inbyggda hjälpmedel, som uppdateringar, backup, meddelanden etc.

Så om ni inte redan uppgraderat. Kan rekommenderas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

@Ecuaman: Läs "100 anledningar att skaffa Windows 10" av Sweclocker Strejf: https://onedrive.live.com/view.aspx?resid=F7DA9B9964D2EB3C!68...

Ja, enligt strejf var ju allt positivt och en anledning att skaffa både Win8 och 10... Även det negativa var positivt.
En fanboy som fick mig att ta tummen ur och lämna Microsoft bakom mig.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Apple fri miljö... :)

Skrivet av DaBone:

Ja, enligt strejf var ju allt positivt och en anledning att skaffa både Win8 och 10... Även det negativa var positivt.
En fanboy som fick mig att ta tummen ur och lämna Microsoft bakom mig.

Hemma hos mig är det "Apple" fri miljö Frugan får ha sin Imac på jobbet

Permalänk
Medlem

Tycker inte att Windows 10 är någonting att vänta med. Fungerar väldigt bra, kör det på mina två datorer hemma samt på jobbet.
Jobbar själv med Adobe CC och 3D Studio MAX på dagarna och det bästa är bl.a. de virtuella skrivborden.
Har 3D Studio på ett skrivbord, Photoshop på en annan och e-posten på en 3:e. Snabbt att växla mellan dem med snabbtangenter.
I övrigt så är det varken snabbare eller långsammare än Windows 7 eller 8.
Sen Windows 7 så tycker jag Windows har varit väldigt stabilt, så kör på Windows 10. Du kan ju nedgradare om det skulle vara problem (vid uppdatering).

Permalänk
Medlem

@Hellblz: Jo jag har Windows 10 i mina olika enheter nu. Fungerar smidigt nu med samma Microsoft konto så att det syncar mellan operativen. Dock OneNote hänger lite efter med syncningen, men fungerar.

Permalänk
Medlem

Jag har använt Windows 10 i över 1 år nu och det har varit väldigt lite problem, dock tycker jag Windows Update är rätt så långsam. Det kan ibland ta nästan en timme att ladda hem och installera månadens uppdateringar.

Det är en ruta som kommer upp med texten "Förbereder uppdateringar, stäng inte av datorn." som ofta tar lång tid. Annars är Windows 10 snabbt så jag har ingen aning om varför just denna process tar så lång tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av herakles:

Jag har använt Windows 10 i över 1 år nu och det har varit väldigt lite problem, dock tycker jag Windows Update är rätt så långsam. Det kan ibland ta nästan en timme att ladda hem och installera månadens uppdateringar.

Det är en ruta som kommer upp med texten "Förbereder uppdateringar, stäng inte av datorn." som ofta tar lång tid. Annars är Windows 10 snabbt så jag har ingen aning om varför just denna process tar så lång tid?

Hej Herakles, det går ju att ställa in lite i inställningar för automatiska uppdateringar. Så man låter operativet utföra dem vid tidpunkter så man inte störs.
Jag har ungefär samma spaning... tar lite längre tid än man varit van vid med tidigare OS. Kan ju bero på att de är mer omfattande såhär i början. Sedan har jag märkt att de tar betydligt längre tid över WiFi när man är på samma router. Jag testade med min stationära via lanet och notebooken via wifi, efter varann, ej samtidigt. Lite sämre prestanda i notebooken så det inverkar ju också lite.