Qpad QH90 mic brusar, skaffa ModMic eller bordsmic?

Permalänk

Qpad QH90 mic brusar, skaffa ModMic eller bordsmic?

Hej! Jag har ett par Qpad QH-90 vilka jag är riktigt nöjd med. Jag har haft dem i kanske 2 och ett halvt år nu, och har bytt dem två gånger.

På senare tid (några månader) har min mix blivit otroligt brusig. Alla klagar, och jag får muta från och till. Det här blev ju knappast bättre när jag skaffa ett nytt mekaniskt tangentbord med bruna brytare. Nu går det knappt att köra cs då jag stör alla enormt mycket. I TS går det att lösa men pallar inte hålla på med hotkeys osv. Jag pallar nog inte heller reklamera då jag redan gjort det två ggr, inte hittar kvittot, kanske har garantin tom gått ut. Då mina hörlurar funkar finfint tänkte jag därför köpa en ny mic.

Jag har därför kommit fram till två alternativ.

Antingen köper jag en bordsmic, typ en Blue Yeti. Då detta tydligen tar upp väldigt mycket tangentbordsljud kanske det inte är optimalt. Däremot så är jag lite sugen på att ha en bordsmic, och jag tror även att det ger bättre ljud än nästa lösning...

En ModMic! Tänkte mig då en ModMic 4.0 Uni (omni borde väll ta upp mer tangentbord om jag förstår det rätt.

Kanske går Bordsmic+tangentbordsproblemet att lösa genom att använda en Micarm, typ en Röde PSA1?

På tal om röde har jag en Röde Videomic Pro som jag använder till filmskapande, förutsätter att den inte funkar till det här?

Jättetacksam för hjälp!

Permalänk
Skrivet av JulmustMedPepparkakor:

Hej! Jag har ett par Qpad QH-90 vilka jag är riktigt nöjd med. Jag har haft dem i kanske 2 och ett halvt år nu, och har bytt dem två gånger.

På senare tid (några månader) har min mix blivit otroligt brusig. Alla klagar, och jag får muta från och till. Det här blev ju knappast bättre när jag skaffa ett nytt mekaniskt tangentbord med bruna brytare. Nu går det knappt att köra cs då jag stör alla enormt mycket. I TS går det att lösa men pallar inte hålla på med hotkeys osv. Jag pallar nog inte heller reklamera då jag redan gjort det två ggr, inte hittar kvittot, kanske har garantin tom gått ut. Då mina hörlurar funkar finfint tänkte jag därför köpa en ny mic.

Jag har därför kommit fram till två alternativ.

Antingen köper jag en bordsmic, typ en Blue Yeti. Då detta tydligen tar upp väldigt mycket tangentbordsljud kanske det inte är optimalt. Däremot så är jag lite sugen på att ha en bordsmic, och jag tror även att det ger bättre ljud än nästa lösning...

En ModMic! Tänkte mig då en ModMic 4.0 Uni (omni borde väll ta upp mer tangentbord om jag förstår det rätt.

Kanske går Bordsmic+tangentbordsproblemet att lösa genom att använda en Micarm, typ en Röde PSA1?

På tal om röde har jag en Röde Videomic Pro som jag använder till filmskapande, förutsätter att den inte funkar till det här?

Jättetacksam för hjälp!

Hur har du kopplat? Mina brusar med extendersladden men inget utan. Upplever även att det blev bättre genom att koppla dem till ett usb ljudkort (har ojordat elnät i lägenheten).

Angående din röde så borde den funka bra och ta upp mindre ljud runtomkring, men eftersom den antagligen är mer riktad kan det vara svårt att ta upp ljudet på ett bra sätt. Du skulle ju kunna sätta den ovanför skärmen.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa maila Qpads kundservice om du känner för det. Ljuddosan och micken har gått sönder ett par gånger på mina lurar och Qpad har varit lika lätta att göra med varje gång. Maila dem så borde du få svar rätt snabbt. De har inte ens frågat mig om kvitto eller hur länge jag haft lurarna

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av JulmustMedPepparkakor:

Hej! Jag har ett par Qpad QH-90 vilka jag är riktigt nöjd med. Jag har haft dem i kanske 2 och ett halvt år nu, och har bytt dem två gånger.

På senare tid (några månader) har min mix blivit otroligt brusig. Alla klagar, och jag får muta från och till. Det här blev ju knappast bättre när jag skaffa ett nytt mekaniskt tangentbord med bruna brytare. Nu går det knappt att köra cs då jag stör alla enormt mycket. I TS går det att lösa men pallar inte hålla på med hotkeys osv. Jag pallar nog inte heller reklamera då jag redan gjort det två ggr, inte hittar kvittot, kanske har garantin tom gått ut. Då mina hörlurar funkar finfint tänkte jag därför köpa en ny mic.

Jag har därför kommit fram till två alternativ.

Antingen köper jag en bordsmic, typ en Blue Yeti. Då detta tydligen tar upp väldigt mycket tangentbordsljud kanske det inte är optimalt. Däremot så är jag lite sugen på att ha en bordsmic, och jag tror även att det ger bättre ljud än nästa lösning...

En ModMic! Tänkte mig då en ModMic 4.0 Uni (omni borde väll ta upp mer tangentbord om jag förstår det rätt.

Kanske går Bordsmic+tangentbordsproblemet att lösa genom att använda en Micarm, typ en Röde PSA1?

På tal om röde har jag en Röde Videomic Pro som jag använder till filmskapande, förutsätter att den inte funkar till det här?

Jättetacksam för hjälp!

Jag har en modmic och är supernöjd. Så mycket kan jag säga iaf. När jag inte vill ha den på mina lurar bara sätter jag fast den på sidan av chassit, riktigt smidigt. Bra ljud ger den också enligt mig.

Vet inte hur bra den är mot bordsmicken du funderar på dock men jag antar att en sån mick plus arm osv blir bättre men då också dyrare än en modmic också, om nu det är en faktor.

Bra läsning om du inte redan gjort det: http://m.sweclockers.com/test/21437-mikrofoner-fran-blue-micr...

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk

Tack för alla svar! Gör nog så att jag först testar sladden utan extender(hemma om ca. en vecka), och om det inte funkar skickar jag in den till Qpad. Dock funderar jag ändå på att köpa en ny mic då den aldrig var toppkvalité från början heller. Tycker då att ModMic känns lite onödigt, om Jag har en vanlig fungerande headset-mic (verkar annars som en väldigt bra lösning).

Det jag funderar mest på är om en extern bara skulle förvärra tangentbordsproblemet. En lösning jag funderar på är en mikrofonarm, som sitter nära munnen på låg volym.

Skulle också kunna skaffa en xxxl musmatta (deskpad) som tangentbordet står på. Detta borde ju minska vibrationerna. Och som sista åtgärd kan jag ju skaffa o-ringar till tangentbordet.

Gällande arm så titta jag först på Röde PSA-1, men den känns lite för dyr. Jag hittade därför den här på ebay, som en person rekommenderade här på Swec: http://m.ebay.co.uk/itm/351076802715?_mwBanner=1

Jag hitta även den här på 4sound, vilket verkar vara exakt samma: http://www.4sound.se/pa/tillbehoer/mikrofonstativ/supreme-bro...

Tror ni att den duger istället för röde?

Jag funderar också på om en micarm skulle blockera synen av skärmen, men det tror jag inte borde vara något problem.

Jag funderar också mellan Blue Yeti/Snowball men det kan jag ta om jag bestämmer mig för en bordsmic:)
Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du spelar in ett samtal i tex Teamspeak och kör ljudfilen igenom ett program som heter Audacity så kan du fort se i vilken frekvens det peakar/brusar. Jag skulle tippa på att, utan att ha hört det, det peakar på 50hz, 100hz och 150hz, vilket tyder på jordningsfel. Det kan vara flera orsaker till det. Själva kopplingen i datorn, jordat uttag i väggen, en närliggande antennkabel (tex en subwoofer eller tv antennkabel).

Börja med att köra uteslutningsmetoden så hittar du fort vart räven ligger.

Det finns skitbilliga små usbljudkort för en femtilapp där du kan koppla in hörlurar och mikrofon. Även om det är ett jättedåligt ljudkort i sig, är det fint att ha att testa med, samt att ha som backup. Får du brus med ett usb ljudkort är det fel på micken.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz