Permalänk
Medlem

En tanke, spelklubb

Tänkte se om dett finns några som skulle vara sugna på att gå med i en spelklubb. Vad jag menar med spelklubb är ungefär något i samma anda som en bokklubb, med vissa skillnader och tillägg.
Det skulle ske på facebook, inom en grupp, då det är mycket smidigare än t.ex ett forum.

Tanken är väl lite såhär, om det finns intresse bland låt säga 10-15 personer. Går med i gruppen, vi skapar ett ämne med förslag på spel, sedan läggs en röstning upp, det spel som vinner väljer vi ut. Vi lägger fram en tid för att klara spelet, låt säga t.ex 1 månad. Sen är tanken att vi ska samtala om spelet under denna månad, kunna ta hjälp av andra om man fastnar eller undrar något, distkutera spelet från olika perspektiv (icke spoila). Sedan när perioden är över, och alla förhoppningsvis klarat spelet, då öppnar vi ännu ett ämne i gruppen typ "slut diskussion", där man då kan prata om spelet, vad var bra, vad var dåligt, hur väl fungerade spelet på din dator, svårt eller lätt osv.

Helt enkelt utvärdera spelet på ett liknande sätt som någon som recenserar spel på FZ.se.
Vi skulle kunna skapa en liten formulär typ med 10 frågor som alla svarar på om spelet, så att man kan sammanställa allas svar. När man är klar med allt detta, så börjar man om och väljer ut ett nytt spel.

Som jag har tänkt mig så skulle man främst spela lite äldre spel, måste alltså inte vara Tomb Raider och Division. Men typ säg spel från 2008-2015.

Så finns de något intresse, vad tycker ni, Bu eller Bä?

Lite grundläggande krav jag skulle ställa är att man är över 20år, har ett facebook konto som man verkligen använder med bild och minst 1 år gammalt, alltså inga trollkonton eller konton med kalle anka som profilbild.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Har svårt att se syftet om man inte faktiskt ska spela tillsammans (co-op eller mot varandra), alternativt att man faktiskt träffas och samtalar om spelet samtidigt som man har trevligt i allmänhet.
Diskutera spel man lirat kan man ju redan göra på allehanda forum.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

@Jonny Myran:

Syftet är väl lite det som du själv sa " samtalar om spelet samtidigt som man har trevligt i allmänhet." Fast man gör det genom internet istället face to face.
Vad är syftet med bokklubbar, varför går folk med i sådana? Det är väl bara vara hemma och läsa vilken bok man vill? Men ändå finns det gott om bokklubbar och folk går på dem. För att det ger en annan sorts samhörighet och möjlighet att diskutera ett verk och dela med av ideér osv.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

@Jonny Myran:

Syftet är väl lite det som du själv sa " samtalar om spelet samtidigt som man har trevligt i allmänhet." Fast man gör det genom internet istället face to face.
Vad är syftet med bokklubbar, varför går folk med i sådana? Det är väl bara vara hemma och läsa vilken bok man vill? Men ändå finns det gott om bokklubbar och folk går på dem. För att det ger en annan sorts samhörighet och möjlighet att diskutera ett verk och dela med av ideér osv.

Skillnaden är att man i en traditionell bokklubb träffas fysiskt ansikte mot ansikte och talar om det man läst, medan ditt förslag inte skiljer sig nämnvärt från ett internetforum.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

@Jonny Myran:

Visst är det så, men nu finns det ändå ganska stora skillnader mellan dessa 2. För böcker behöver man inte ta hänsyn till de visuella, vilket man absolut gör med spel. Visst skulle man kunna göra det på ett forum också, men det vore inte optimalt. Facebook har ändå en hel del funktioner och inställningar som underlättar en sådan aktivitet.

Har kanske lite svårt att förmedla hela tanken som den ser ut i mitt huvud. Skillnaden och det positiva att göra det på detta sätt som jag beskrivit med "främlingar" över internet istället för med kompisar IRL, är väl att det blir mera fokus på just denna aktivitet, ingen inblandning av andra personliga grejer. Men bara en tanke, lät bra i mitt huvud.

Detta sker ju nästan som jag tänkt mig automatiskt med nyare spel, t.ex Tomb Raider, en tråd blir skapad, folk som börjar spela hittar dit, läser, börjar prata, posta bilder, prata om de bra, om de dåliga, pratar om problem i spelet såväl som prestanda problem, man hjälper varandra osv osv.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Skulle vara roligt o vara med men jag har inte så många spel pga av att jag nyss börja med dator

Permalänk
Medlem

hej gubbar ,,,

ja det var inte går jag satt här i sweclockers.com forum
Det var många år sen jag kollade in här i sweclockers,
En gubbe på 40 bast , Gabor .

Jag har varit en del i FZ forum också .
Jag tröttande på FZ och sweclockers forum system ,
Att kolla efter spel kamrater för olika spel,

Desso äldre jag blir desso mera missnöjd blir jag av dagens nya online spel som tillverkas ,
Spelen är för hungriga av pengar, och det ska betala hela tiden ,
Blir flera och flera spel som inte är färdiga innan man betalar ,
Ett spel ska man betala en gång för mjukvaran saker i spelet. !
Server ska man hyra månads visa , Rätt ska vara rätt ,
Spel marknaden inför orimliga betalnings sätt allt mer,

Spela på mobilen , glöm det ,
Man får aldrig ett färdigt bra väl fungerade spel till en mobil telefonen!!

Jag har ett gamla Nintendo konsol , som kan spela alla spel från alla länder .
Sen har jag xbox 360 .och pc spel .

Kan det fungera med ha spel klubb för alla ,, ? ( det hopas jag på all fall )
kvinnor och män ? ,
Det verkar vara så köns uppdelats i grupper inom social livet på internet , påverkas mycket av generationa grupper ,ålders grupper ,

--------------------

En neutral spel klubb för alla .
Vad kan det innebära , hur ska man göra det på . mina fråga ?
-------------------

ATT FÅ ALLA ATT VILJA och att trivas att umgås .
Detta är en stor utmaning ,
Detta är mycket större än våra egna tankar ( om hur det ska fungera ),

-------------------------
Jag tror det blir svårt lyckas med en klubba för alla ,

Det är så uppdelat efter intresse. ålder. kön ,
Många ställer massa krav i dessa grupper ,
Och intresse är så begränsat till en liten området , inom intresse området ,

Det det finns så många olika grupper över 100.000 tusental grupper som skapas genom internet ,
De växer som ett virus ,
De förökas och bara blir flera och flera som gamla forum trådar internet sidor ,

En dag blir internet för fullt , tjocka magen , Internet som aldrig spricka , ))
--
Jag skojar lite ,

ETT BRA FÖRSLAG någon önskar sig om en spel klubb ,

Men att få fz och sweclockers och andra stora verksamheter,,
Att sam verka på ett helt nytt sätt , man bord fixa möten med , och bjuda in dem .
Det finns många problem som växer ,inom detta , den social del på internet ,

Detta är inte framtiden att sitta skriva på en dator . Tycker jag ,, eller vad jag tror .
Jag tror blir forum med ljud och röst styrda samtal ,
Det finns redan i facebook ...
Jag tror inte facebook kan bli större och växa mera in i vårt vardags live ,
Nästan alla har facebook ,,

Jag tror inte team speak kommer att bli mycket större vad det är i dag eller att utvecklas eller att förändras mera , till levnad bild ,

Att man kan se vem man pratar med och föra en ett säkert sätt att kommunicera på är jätte viktigt.
(Äkta känsla och stort trovärdighets kontakt, där man slipper falska personer )

Det som är framtiden är nog en mera levande forum där man ser varandra och kan höra varandra , !!

Det känns inte så att det blir något större utveckling av sam verkan i dags läget med levnad bild och ljud i forum former.!

Spel klubb vart ska man ha den då i facebook eller på svensk neutral svensk mark med svenska lagar ?

Bara idea att prata om spel klubb , ( debatten välkomnar jag om en männsklig spel klubb )

Att trycker på en knapp säger det du vill säga ..i facebook ,
Så hör man vad folk pratar ,I stället för att skriva ,

Tänk om man kunde slippa se masa forum trådar som bara växer ,
Jag ser det som skräp också all reklam som ska hålla livet i gång för forumet ,
Inför funktion att det försvinner , Man kan inte spara på allt , Livet utan för datorn , samma spel regler ,,, som det social livet utan datorn , Att väga in detta i en diskussion

Jag är emot all reklam ,,spel klubb utan reklam ,

Men en spel klubb som kan fungera med nyare teknik och nyare program och ha stöda av nyare sätt att kommunicera på .

3D forum med 3 dörr eller rum eller mera levande forum ...

Helt enkelt att få folk att vara kvar i miljö som folk kan trivas i en spel klubb.

Att få folk att trivas mera på internet ,

Det är så många som är elak och dumma mot varandra bakom en skräm
Mycket vanligt i dag med trycka ut stötta undan andra människor i från spel föraningar med enbart team speak , och folk hetsar upp andra ,

Om vågar ändrar dagens spel reglerna för en spel klubb med att verkligen se vem du pratar med ,
Då tar folk mera på avlar av situation , över hur man beter sig bra ,

När folk i spel klubbar i dag som jag har hört sätt ,

Det är enkelt att undvika och missbruka sin makt i ett nätverk och missbruka ocg gömma sig bakom team speak eller bakom ett forum mest text .

En Klubb som får folk att vet om och respekt för reglerna och att här kan ingen styra över andra eller att knuffa ut medlemmar ,

En spel klubb som välkomnar alla familjer eller alla personer ,
Om alla spel ,

Visa signatur

Är dyslektiker
asus p4c800 E delux Intel 478 3.2GHzPrescott Hyper48 cup kylare Hitachi hårdisk250gb Crucial PC4000 BallistiX & Tr 500 mhz 1500 mb His 850 agp 540/1180 OCZ 700 watt Thermaltake Kandalf Super Tower Xaser VA9000BWS Plextor 716A IDE Samsung TS H352A