satt router som switch, men lyckas ej få den till router igen ?

Permalänk
Avstängd

satt router som switch, men lyckas ej få den till router igen ?

Har en Asus N56U som jag satte som switch efter en Telia Thomson router... idagarna köpte jag dock en riktig switch o ersatte routern med.. dock lyckas jag ej återställa routern till router..

lyckas inte hitta något ip nummer till den... har resetat den men hittas ändå inte.. hade för övrigt inte orginal firmware i den innan jag satte den som switch utan de va Padavan..

nu efter reseten e det enda jag lyckas använda den till e som switch..om jag kopplar både in o ut på de 4 utgångarna .. dvs inte via ingången..

nån som har nån koll på detta eller ska jag kasta o glömma?

Permalänk
Rekordmedlem

Du har troligen nått problem med att routerns admininterface ligger på ett annat nät än datorn, resetta och stäng av routern och stäng av datorn du ska administrera den med, koppla bara ihop datorn och routern med kabel och starta dem, försök sedan att nå routern, datorn ska adresseras via dhcp eller så får du själv se till att den är på rätt nät.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

@mrqaffe:

har provat det med.. den finns bara med som trådlöst nätverk som "ASUS" dock har jag ingen aning om lösen eller så då jag ej konfigurerat det..

resetade routern.. körde in en kabel i datorn o försökte nå den med 192.168.1.1 men ingen respons..

jag tror jag ger upp o slänger den.. verkar ju som den gett upp.. alla andra routrar jag haft har då hittats direkt i normalfall iallafall

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av captur605:

@mrqaffe:

har provat det med.. den finns bara med som trådlöst nätverk som "ASUS" dock har jag ingen aning om lösen eller så då jag ej konfigurerat det..

resetade routern.. körde in en kabel i datorn o försökte nå den med 192.168.1.1 men ingen respons..

jag tror jag ger upp o slänger den.. verkar ju som den gett upp.. alla andra routrar jag haft har då hittats direkt i normalfall iallafall

Du ska inte försöka ansluta trådlöst utan wifi bör stängas av på admindatorn så att det inte ens finn som alternativ. Om du dödat dhcpservern i routern så måste du själv sätta datorn på rätt lan, kolla vad den mjukvara du kör i routern använder som förvalt lan och sätt datorn statiskt på det nätet.
Har du dödat firmwaren i routern helt så borde den gå att nå via CFE miniservern för att flasha om den, sök på det, och läs på om 30 30 30 reset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Vad har du du för IP-adress på datorn?
Har du satt egen eller får datorn IP-adress via DHCP?

Annars testa att endast koppla ihop datorn och "routern" med kabel och sätt 192.168.1.5 på datorn med nätmask 255.255.255.0 och sen försök surfa till 192.168.1.1

Se till att routern är fabriks resetad innan, brukar ju finnas något litet hål att stoppa in en nål eller dylik i under 5 sekunder för att nollställa