Permalänk

9370, 1.5v, riktigt varmt /:

Hej!

Googlade lite och kom fram till att min sjuka idle-temp (desktop) på 40-60 grader beror på 1 av 2 saker, antingen att kylpastan måste bytas ut, eller att jag har för hög volt på CPU'n. Jag gissar på det senare då jag försökt överklocka i det senaste, men gav upp och (trodde) jag återställde allt. När jag byggde ihop datorn hade jag mellan 15-25 grader i idle med min V8-kylare, men det är ett tag sedan, så kylpastan måste säkerligen bytas, däremot har mina idle-temperaturer stigit 20-30 grader i det senaste.

Frågan är, som jag inte riktigt lyckas hitta svaret på; Är det säkert att trycka ner volten på CPU'n till 1.3v som hela nätet verkar tycka är max, även för överklockare? Eller är detta lika avancerat och kruxigt som att överklocka (stegvis med uträkningar och tester efter varje steg etc etc etc)? Vill gärna kolla detta innan jag blir tvungen att plocka isär hela datorn för att kunna skruva av kylaren och byta pastan /:

Specs (om det spelar någon roll):
CPU: AMD FX 9370 4.4Ghz, 203Mhz bus och x22 multiplier (Vishera).
Moderkort: Asus Formula-Z ROG
GPU: SAPPHIRE NITRO Radeon™ R9 380X 4G D5
Case: Cooler master Storm Stryker
Minne: Crucial Ballistix Sport 8GB Kit (4GBx2) DDR3 1600Mhz + CORSAIR Vengeance 16GB (2 x 8GB) 240-Pin DDR3 1600Mhz
CPU-kylare: Cooler Master: V8 GTS

Permalänk
Medlem

Volten kan du sänka så mycket du vill.

1. Du får blåskärm.
2. Du nollställer din bios och allt är som det ska igen.

Varför laddar du inte bara optimized default i din bios?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Volten kan du sänka så mycket du vill.

1. Du får blåskärm.
2. Du nollställer din bios och allt är som det ska igen.

Varför laddar du inte bara optimized default i din bios?

Tackar! Satte 1.3v och nu maxar jag 30°C på pricken och sjunker till 14 i desktop (as we speak). Antar att kylpastan får vara i fred ett tag till.

Permalänk
Avstängd

Har du den stabil på 1.3V är det en jäkligt fin CPU du har fått tag på

Det med 14c är pga sensorn läser av fel under vila..du kan ignorera allt under 25c.

Min gamla FX8350 ville inte gå stabil i 1.3V stock klock, runt 1.32V behövde den för att kunna gå runt stresstestet.

AMD's egna stabilitetstest i 60min.

Testa din CPU om den är stabil på 1.3V

http://www.amd.com/en-us/innovations/software-technologies/te...

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Skrivet av Oringen:

Har du den stabil på 1.3V är det en jäkligt fin CPU du har fått tag på

Det med 14c är pga sensorn läser av fel under vila..du kan ignorera allt under 25c.

Min gamla FX8350 ville inte gå stabil i 1.3V stock klock, runt 1.32V behövde den för att kunna gå runt stresstestet.

AMD's egna stabilitetstest i 60min.

Testa din CPU om den är stabil på 1.3V

http://www.amd.com/en-us/innovations/software-technologies/te...

Kanske det. Kollade närmre i HWiNFO64 och ser att en av mätarna visar 40c. Dock blåser datorn under kroppstemp ut bak istället för varm, så en stor förbättring. Inte säker på att jag vill kolla stabiliteten och krossa fantasin, men har å andra sidan svårt att låta bli (:

EDIT: Ehm, denna programvaran är 4 år gammal. Säker på att detta är något som passar min CPU? Overdrive finns i Crimson också, fast hittar inget där om stability test, så det är kanske denna ändå? Nu blev jag mäktigt förvirrad.

Permalänk
Medlem

Att 1.5v går varmt förvånar mig inte då jag kör 1.55-1.6 för 5.1GHz
Skall du undervolta sänk så länge tills du får bsod vid Windows boot, sedan höjer du 2 steg i BIOS/UEFI och kör något stresstest som använder alla kärnorna så lär du veta om du är stabil.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EyezGlazed:

Kanske det. Kollade närmre i HWiNFO64 och ser att en av mätarna visar 40c. Dock blåser datorn under kroppstemp ut bak istället för varm, så en stor förbättring. Inte säker på att jag vill kolla stabiliteten och krossa fantasin, men har å andra sidan svårt att låta bli (:

EDIT: Ehm, denna programvaran är 4 år gammal. Säker på att detta är något som passar min CPU? Overdrive finns i Crimson också, fast hittar inget där om stability test, så det är kanske denna ändå? Nu blev jag mäktigt förvirrad.

Din prolle har ca 4år gammal teknik så det är inga problem

AOD funkar på alla AMD system.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk

@Commander: körde bara en igår, haha, men den låg i alla fall stabild på 100% i 60 min. Får köra en omgång med alla snart, när jag har tid mellan livet och allt annat. Till vanligt bruk och CSGO funkar det i alla fall riktigt bra so far.