"Secure boot violation", oklart varför eller hur

Permalänk
Medlem

"Secure boot violation", oklart varför eller hur

Enkelt uttryckt så har jag ingen aning om varför eller hur detta uppstått. Jag har inte varit inne och ändrat på något som ska påverka detta, och kan omöjligen boota datorn. Kommer in i UEFI BIOS Utility, men har misslyckats med att lösa felet därifrån.
http://imgur.com/L6YKILd visar problemet.
Så, med andra ord, snälla hjälp.

Stavning
Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Ok. En uppdatering med mer info.
Om jag stänger av Secure Boot och CSM så kommer booten igång i en tre sekunder eller så innan det blir bluescreen och lägger av. Jag har även ändrat från Windows UEFI till Other OS, men detta utan effekt.
Jag har provat att köra en startreparation, men kan inte återställa systemet till en tidigare punkt då tangentbord och mus slutar funka.
Men nu sitter jag fast igen. Finns det något sätt att lösa detta utan att behöva köra en ominstallation av allt?

Mer info
Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

I stort sett samma fel hönde min bror och hans son idag. Två olika datorer med samma fel. Kanske MS vill att alla ska uppgradera till Win10;)

Visa signatur

"Don´t run away, you only die tired"

Permalänk
Medlem

Löste det på mitt Asus MB genom att köra "Install Default Secure Boot Keys" under boot->secure boot->key management.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger:
Provade detta, hjälpte inte.

Ptja, börjar mer och mer se ut som att jag får köra om skiten då.
Jag har nu arbetat mig genom flertalet av de lösningar jag hittar på google, och inte kommit närmare någon lösning.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Har kommit så långt nu att jag kan köra Secure Boot och ha mus och tangentbord tillgängligt (funkade inte tidigare). Körde då en systemåterställning till tidigare punkt, men detta har inte haft någon effekt alls. Nu har jag krigat med datorn till och från sen i fredags, och funderar på att ge upp och bara köra om den. Dags att börja kika på Ubuntu kanske? Länge funderat på att ge mig in i den världen.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Så. Efter mycket om och men så har jag slutligen erkänt mig besegrad och formatterat om SSDn med nyinstallation av Windows 7. Ifall mods finner det lämpligt kan tråden stängas.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Har kommit så långt nu att jag kan köra Secure Boot och ha mus och tangentbord tillgängligt (funkade inte tidigare). Körde då en systemåterställning till tidigare punkt, men detta har inte haft någon effekt alls. Nu har jag krigat med datorn till och från sen i fredags, och funderar på att ge upp och bara köra om den. Dags att börja kika på Ubuntu kanske? Länge funderat på att ge mig in i den världen.

Kan vara svårt ibland för nybörjare att helt plötsligt byta sin vana från Windows till Linux, bättre nog att börja med dual boot och försöka sitta större av tiden i Linux för att lära sig grunderna och förstå skillnaden mot Windows samt använda Windows bara när spelen man vill köra inte går att fixa på Linux.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Så. Efter mycket om och men så har jag slutligen erkänt mig besegrad och formatterat om SSDn med nyinstallation av Windows 7. Ifall mods finner det lämpligt kan tråden stängas.

Borde det inte hjälpt att slå av Secure boot?
Windows 7 använder heller inte secure boot så det ska vara avslaget från start.

På nyare moderkort är ofta secure boot aktiverat default, så det behöver man inaktivera vid installation av tex Windows 7.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ggustavsson:
Det hjälpte inte. Det som hände då var att jag fick bluescreen istället.
Men det ligger nu bakom oss. Nu är det bara den eviga processen med att uppdatera drivrutiner så att allt är 100%.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk

Windows 7 Repair

Jag löste detta genom att köra en Windows Repair via min Windows 7 installationsskiva!

Permalänk
Medlem

@tjattovzki:
Mjo, jag provade också det. Gav bluescreen i uppstart.
La största delen av en hel helg på detta innan jag gav upp.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE