Behöver hjälp med VPN via PPTPD på DEBIAN 8

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med VPN via PPTPD på DEBIAN 8

Hejsan,

Har följt oändligt många tutorials både på youtube och läsbara via google. Men resultatet blir alltid ingen anslutning! Så nu undrar jag om någon här har lite koll på läget och kan vägleda mig fram till att få en anslutning.

Har en VPS i ett datacenter som kör Debian 8 och installerar pptpd på denna. Sätter upp att den ska använda
localip:192.168.0.1
remoteip: 192.168.0.10-30
Default är 100 connections tillgängliga

  • Det där ska ju vara för intranätet endast 20 tillgängliga *clienter*.

  • Skriver även in i config att den ska använda CHAP.

  • Vi säger att publikt ip är: 999.888.999.888

  • Port som pptpd använder är: 1723 (Denna är öppen via netstat)

  • Målet är att nå enheter via lokalt ip samt kunna använda serverns ip utåt

Jag försöker ansluta via en Windows 8 dator och får "fel: 868".
Jag vet att jag försöker sätta upp en osäker VPN men det faktum att det skulle vara enkelt och borde fungera pekar på att det inte är så lätt, eller så är jag totalt hjärndöd eller något...

Hoppas på att få vägledning av en som verkligen är van vid detta scenario

Visa signatur

Stationsansvarig på Pmradio.se
Webbdesigner och Serveransvarig

Permalänk
Medlem

Jag är inte så 100% kunnig men har du kanske VPN pass-through i din Router eller företagets router. http://www.home-network-help.com/vpn-pass-through.html

Permalänk
Inaktiv

@patrikmr:

Menar du PPTP?

Vet inte hur jag ska nämna det pga bristande kunskap, men har läst på lite olika sidor att PPTP ska vara osäkert då det inte har så god kryptering. Är det en egen VPN du kör med för integritet eller jobbet? Hade det varit för egen skull så hade jag nog undvikit VPN som använder (iaf påtvingar) det.

Här är som min VPN provider förklarar det, iaf.
https://www.ovpn.se/sv/blog/pptp-ar-forlegat/

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrikmr:

Hejsan,

Har följt oändligt många tutorials både på youtube och läsbara via google. Men resultatet blir alltid ingen anslutning! Så nu undrar jag om någon här har lite koll på läget och kan vägleda mig fram till att få en anslutning.

Har en VPS i ett datacenter som kör Debian 8 och installerar pptpd på denna. Sätter upp att den ska använda
localip:192.168.0.1
remoteip: 192.168.0.10-30
Default är 100 connections tillgängliga

  • Det där ska ju vara för intranätet endast 20 tillgängliga *clienter*.

  • Skriver även in i config att den ska använda CHAP.

  • Vi säger att publikt ip är: 999.888.999.888

  • Port som pptpd använder är: 1723 (Denna är öppen via netstat)

  • Målet är att nå enheter via lokalt ip samt kunna använda serverns ip utåt

Jag försöker ansluta via en Windows 8 dator och får "fel: 868".
Jag vet att jag försöker sätta upp en osäker VPN men det faktum att det skulle vara enkelt och borde fungera pekar på att det inte är så lätt, eller så är jag totalt hjärndöd eller något...

Hoppas på att få vägledning av en som verkligen är van vid detta scenario

Vet att många VPS-providers har avaktiverat stöd för PPTP som default vilket i praktiken innebär att man måste skapa en ticket för att få det upplåst. Så kan det vara i ditt fall också, värt att kolla upp.

Jag hade dock personligen fimpat PPTP-servern och kört OpenVPN istället. Enkelt att sätta upp en server, enkelt att konfigurera och framförallt så är det säkert.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |