Vill ha enbart ha ljud från displayport GTX980TI

Permalänk
Medlem

Vill ha enbart ha ljud från displayport GTX980TI

Hej på er!

Jag har ett litet problem som jag inte riktigt vet om det går att lösa!

Jag har kopplat en Displayport - HDMI kabel mellan mitt grafikkort och min receiver och all fungerar som det ska, jag får ut mitt 5.1 men datorn tror att detta är en skärm och där med finns den med under "Displays" (Windows 10) Detta gör att jag har en osynlig skärm på höger sida av min huvudskärm.

När jag väljer disable this display så stänger även ljudkällan av sig, antar att den deaktiverar porten totalt. Det jag vill är att den inte ska tro att det är en skärm utan bara en ljud källa. Det

Det fungerar från HDMI men den använder jag tyvärr redan till min TV vid filmtittande!

Hoppas ni är med på vad jag menar, tack för all eran hjälp!

Permalänk
99:e percentilen

Går det att koppla HDMI till receivern och sedan vidare därifrån till TV:n? Det är väl så det är tänkt ett man ska göra?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Rekordmedlem

Koppla via toslink i stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan du inte välja att klona datorskärmen till receivern? Isåfall tar ju inte receivern upp ytterligare en skrivbordsmiljö som inte syns? Är dock upplösningsberoende så finns ju alltid en risk att det blir begränsat till hur Windows uppfattar receiverns upplösning.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Mig veterligen är det så HDMI fungerar. Det går inte att "bara" skicka ljud. Det var aldrig designat för att fungera på det sättet.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Spegla "skärmarna" istället för att utöka?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

toslink är det du ska använda.

Permalänk
Medlem

Hej på er!

Tack för alla tips! TOSLINK är inte aktuellt då det blir upmix från 2.1 till 5.1
Testat med både TOSLINK och S/PDIF och ljudet blir inte *äkta* 5.1 utan någon sketen emulering via Dolby Surround! Nej tack!

Receiverm jag har är inte kopplad till någon bild källa utan bara ett HIFI 5.1 system. Speglingen fungerade dock hade jag önskat att man kunde ta bort bildskärmstolkningen totalt. HDMI känner ju av om det är en bildmottagare eller inte... Synd att Displayport inte gör det!

/Fabbe

Permalänk

bara kör clonad bild på bägge kommer inte kräva något extra av din hårdvara om du tror det iom att den bara kodar bilden med grafikkortet en gång och skickar samma bildkod till 2 olika ställen bara.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CheeZie:

Hej på er!

Tack för alla tips! TOSLINK är inte aktuellt då det blir upmix från 2.1 till 5.1
Testat med både TOSLINK och S/PDIF och ljudet blir inte *äkta* 5.1 utan någon sketen emulering via Dolby Surround! Nej tack!

Receiverm jag har är inte kopplad till någon bild källa utan bara ett HIFI 5.1 system. Speglingen fungerade dock hade jag önskat att man kunde ta bort bildskärmstolkningen totalt. HDMI känner ju av om det är en bildmottagare eller inte... Synd att Displayport inte gör det!

/Fabbe

Det går definitivt att köra ut "äkta" 5.1 via toslink och nån uppmix av 2.1 (vad nu det är för format från ljudkällan, den är väl stereo = 2.0 ?) behöver inte heller ske. Dolby surround simulerar inte heller surround utan det är en "äkta dekodning" som sker, det är en analog matrisdekoder så den hittar inte på någonting alls utan utvinner information som finns i dekoderns insignal.

Det låter mest som om du konfigurerat fel nånstans om toslink inte fungerar för att överföra vare sig 5.1 eller stereo på korrekt sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går definitivt att köra ut "äkta" 5.1 via toslink och nån uppmix av 2.1 (vad nu det är för format från ljudkällan, den är väl stereo = 2.0 ?) behöver inte heller ske. Dolby surround simulerar inte heller surround utan det är en "äkta dekodning" som sker, det är en analog matrisdekoder så den hittar inte på någonting alls utan utvinner information som finns i dekoderns insignal.

Det låter mest som om du konfigurerat fel nånstans om toslink inte fungerar för att överföra vare sig 5.1 eller stereo på korrekt sätt.

Jag har pillat på inställngarna fram och tillbaka får verkligen inte det att lira alls Använder mig av PCM men hur jag än byter kanalerna så blir det ingen skillnad... Jag får bara ett platt ljud på 2.0..

Jag har följt en tråd rätt länge nu och det verkar som MS har problem med 5.1 över TOSLINK på Windows 10

Jag har ett ASUS Xonar Essence STX II - dom analoga utgångarna fungerar prima men inte TOSLINK eller S/PDIF.
Jag kanske gör fel, men har svårt att tro det...

http://answers.microsoft.com/static/html/error.html?aspxerror...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CheeZie:

Jag har pillat på inställngarna fram och tillbaka får verkligen inte det att lira alls Använder mig av PCM men hur jag än byter kanalerna så blir det ingen skillnad... Jag får bara ett platt ljud på 2.0..

Jag har följt en tråd rätt länge nu och det verkar som MS har problem med 5.1 över TOSLINK på Windows 10

Jag har ett ASUS Xonar Essence STX II - dom analoga utgångarna fungerar prima men inte TOSLINK eller S/PDIF.
Jag kanske gör fel, men har svårt att tro det...

http://answers.microsoft.com/static/html/error.html?aspxerror...

Det kan säkert finnas buggar, 10an är långt ifrån färdigt, själv har jag däremot inga problem med att köra ut ljudet via toslink och win 10 men det är Creative kretsar på mitt moderkort och ibland kör jag via usb till ett separat interface som sen kopplas vidare till diverse dacar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

@CheeZie: Om det gäller filmuppspelning så är det programmet du spelar upp från som måste ställas in rätt för 5.1 osv. Är W10 orsaken är det väl bättre att byta OS än att fortsätta med Microsofts betatester?

Edit: Jag har mycket sällan haft problem trots en stor mängd olika datorer med olika kretsar. W7 samt VLC och MPC-HC. Enda problemet jag kan minnas var ett uråldrigt AMD-kort med nvidia-kretsar av budgetmodell som var lite besvärligt, men även det löste sig med lite handpåläggning.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CheeZie:

Jag har pillat på inställngarna fram och tillbaka får verkligen inte det att lira alls Använder mig av PCM men hur jag än byter kanalerna så blir det ingen skillnad... Jag får bara ett platt ljud på 2.0..

Jag har följt en tråd rätt länge nu och det verkar som MS har problem med 5.1 över TOSLINK på Windows 10

Jag har ett ASUS Xonar Essence STX II - dom analoga utgångarna fungerar prima men inte TOSLINK eller S/PDIF.
Jag kanske gör fel, men har svårt att tro det...

http://answers.microsoft.com/static/html/error.html?aspxerror...

Kan bara säga att jag har exakt samma problem. Från början försökte jag köra en optisk kabel från min HTPC till min receiver, men kunde inte få till 5.1-ljud via den. Tidigare körde jag med en koaxialkabel för digitalt ljud och då var det inga problem, men tyvärr var jag tvungen att byta ut delar av min HTPC och blev då av med koax-porten. Lösningen på detta blev att köra ljud+bild genom receivern via HDMI som föreslagits i tråden. Jag vet inte riktigt varför jag försökte undvika det tidigare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Hehe skönt att veta att jag inte var själv i den frågan! Tack för all eran hjälp! Vi hörs igen när nästa problem uppkommer (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av CheeZie:

Jag har pillat på inställngarna fram och tillbaka får verkligen inte det att lira alls Använder mig av PCM men hur jag än byter kanalerna så blir det ingen skillnad... Jag får bara ett platt ljud på 2.0..

Jag har följt en tråd rätt länge nu och det verkar som MS har problem med 5.1 över TOSLINK på Windows 10

Jag har ett ASUS Xonar Essence STX II - dom analoga utgångarna fungerar prima men inte TOSLINK eller S/PDIF.
Jag kanske gör fel, men har svårt att tro det...

Om jag inte är alldeles ute och cyklar så ryms inte okomprimerat PCM 5.1 ljud i bandbredden för TOSLINK eller SPDIF.
Signalen måste alltså skickas i dolby surroundformatet till receivern, annars blir den automatiskt konverterad till 2 kanals PCM.
Så om du kör film så gäller det alltså att filmen har rätt format från början. Kör du spel och sånt, så behöver antingen spelet kunna spotta ut rätt surroundformat, eller så behövs det en funktionalitet i ljudkortets drivrutiner som brukar kallas "dolby digital live"
som kodar om ljudet live till rätt surroundformat.

Om jag minns rätt nu alltså

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Om jag inte är alldeles ute och cyklar så ryms inte okomprimerat PCM 5.1 ljud i bandbredden för TOSLINK eller SPDIF.
Signalen måste alltså skickas i dolby surroundformatet till receivern, annars blir den automatiskt konverterad till 2 kanals PCM.
Så om du kör film så gäller det alltså att filmen har rätt format från början. Kör du spel och sånt, så behöver antingen spelet kunna spotta ut rätt surroundformat, eller så behövs det en funktionalitet i ljudkortets drivrutiner som brukar kallas "dolby digital live"
som kodar om ljudet live till rätt surroundformat.

Om jag minns rätt nu alltså

Så är det nog och det är väl därför Dolby Digital TrueHD eller DTS Master Audio går inte alls eftersom bandbredden på toslink är för låg. Jag tycker dock att t ex vanlig DTS låter rätt bra ändå (och är ju 5.1).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Så är det nog och det är väl därför Dolby Digital TrueHD eller DTS Master Audio går inte alls eftersom bandbredden på toslink är för låg.

Jupp, stämmer!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Roger W:

Om jag inte är alldeles ute och cyklar så ryms inte okomprimerat PCM 5.1 ljud i bandbredden för TOSLINK eller SPDIF.
Signalen måste alltså skickas i dolby surroundformatet till receivern, annars blir den automatiskt konverterad till 2 kanals PCM.
Så om du kör film så gäller det alltså att filmen har rätt format från början. Kör du spel och sånt, så behöver antingen spelet kunna spotta ut rätt surroundformat, eller så behövs det en funktionalitet i ljudkortets drivrutiner som brukar kallas "dolby digital live"
som kodar om ljudet live till rätt surroundformat.

Om jag minns rätt nu alltså

Filmer ska fungera eftersom de har DD eller DTS kodade ljudspår men det finns spärrar för att skicka ut "masteraudio" på utgångar som inte har hdcp men riktig 5.1 blir det ändå.

Toslinken i sig klarar bandbredden men den får inte användas pga att den inte stödjer hdcp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.