GTX 980ti efter Pascal

Permalänk
Medlem

GTX 980ti efter Pascal

Hej, jag har väldigt nyligen blivit intresserad av komponenter och undrar om någon vet ungefär hur mycket priset på en GTx 980ti kommer vara efter att Pascal har släppts. Har någon nån aning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seglaarn:

Hej, jag har väldigt nyligen blivit intresserad av komponenter och undrar om någon vet ungefär hur mycket priset på en GTx 980ti kommer vara efter att Pascal har släppts. Har någon nån aning?

Tror ingen kan svara på det då ingen vet exakt vad pascal kommer att kosta samt hur dom kommer att prestera.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seglaarn:

Hej, jag har väldigt nyligen blivit intresserad av komponenter och undrar om någon vet ungefär hur mycket priset på en GTx 980ti kommer vara efter att Pascal har släppts. Har någon nån aning?

Väldigt svårt att säga. Det beror ju lite på om de säljer slut lagren innan Maxwell släpps (vilket iofs inte är speciellt troligt). Finns det kort kvar när från 900-serien när Pascal släppts så kommer givetvis dessa vara något billigare, men jag tror inte man kan räkna med några superklipp. Det blir ju dessutom rätt hård konkurrens om de korten som finns kvar då.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Ok, tack. Hur mycket sänktes de gamla grafikkortens priserna med när maxwell släppte sina kort, jag förstår att Pascal har en ny tillverkningsmetod är dock intresserad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Seglaarn:

Ok, tack. Hur mycket sänktes de gamla grafikkortens priserna med när maxwell släppte sina kort, jag förstår att Pascal har en ny tillverkningsmetod är dock intresserad.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var inte frågan om någon större sänkning, vi snackar om någon eller några hundringar.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Varför skulle du vilja köpa ett 980 Ti efter att Pascal släppts? Troligen kommer Pascal att ha lägre pris/prestanda än de 980 Ti som finns kavar i lager har till en början. Dessutom drar Pascal mindre ström vilket innebär att de kommer att vara tystare än 980 Ti.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Jag vet ej om jag har råd med Pascal korten och GTX 980ti känns redan som overkill för en 1440p 144hz skärm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det bästa är nog att hålla koll efter ett begagnat, är nog en del som byter upp sig och säljer sitt gamla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

@Seglaarn:
Pascal kommer att komma i utföranden långt billigare än 980ti. Konstigt argument. Mitt tips är att vänta och se hur de presterar.

Sen är 980ti inte direkt overkill för 1440p @ 144 hz. Kortet når inte 144 fps i något spel i Sweclockers test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

@Seglaarn:
Pascal kommer att komma i utföranden långt billigare än 980ti. Konstigt argument. Mitt tips är att vänta och se hur de presterar.

Sen är 980ti inte direkt overkill för 1440p @ 144 hz. Kortet når inte 144 fps i något spel i Sweclockers test.

Tänkte 144hz mest för csgo

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@BM-Mods:

Maxwell 9xx korten kommer droppa mycket gissar jag, Det är ju inga lysande siffror för DX12 med tanke på priset just nu.
Redan nu har priset droppat med tusen kronor och det är INNAN release.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Ingen idé att köpa 980 Ti eller liknande om du bara ska spela CSGO. CPU flaskar ändå i det spelet. Max ett 960 är vad som behöves för CSGO skulle jag tro. Pascal korten kommer även förmodligen att vara billigare än 980 Ti men prestera bättre eller lika bra.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seglaarn:

Tänkte 144hz mest för csgo

Skickades från m.sweclockers.com

Då kastar du pengar i sjön på ett sånt kraftfullt kort, om det bara är det du är ute efter. CSGO är majoritet processor för att hålla ikapp med höga frame rates.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Då kastar du pengar i sjön på ett sånt kraftfullt kort, om det bara är det du är ute efter. CSGO är majoritet processor för att hålla ikapp med höga frame rates.

Jag kommer spela andra spel med som gåta, division osv. Jag ville bara ha en 144 Hz monitor NÄR jag spelar CSGO

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Pascal kommer vara dyra.. räkna med 7000-9000:-

Enkelt räknat för Nvidia.

* ny Artiktur
* Strömsnålare
* Storsäljare
* Lägre tillverkningskostnad

då tänker nvidia... vi höjer priset.... mera vinst...

så fungerar det i Branchen idag.

Precis som jämförtbart mellan Denon DJ vs Pioneer DJ (för de som är dj vet vad pratar om)
Pioneer produkter lika som Denon DJ men kostar si så där 20-25% mer.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

@Netforce: Du har fel. Pascal 1080/1070 kommer inte alls att bli så dyra. Förstå hur mycket nVidia skulle skada sitt eget varumärke om de tog de priserna. Det skulle bli en hate storm. Speciellt när AMD kommer att släppa Polaris. Eller ja 1080 kan kanske kan komma att kosta över 6000 kr beroende på prestanda. GP104 som 1080/1070 kommer att ha är ett medelstort chip så finns inte en chans att de får entusiast priser.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

Jag har också länge väntat på att priset på 980 Ti skall sjunka med några tusen, jag har planer på att köra X-fire med två kort, men i nuläget är det ju bara att glömma...
(skall bygga en dator kring korten då jag ändå behöver byta allt det gamla, men min budget ligger på max ca 24K för allt om det skall hålla... vilket inte går i nuläget utan att kompromissa för mycket, jag vet redan ganska exakt vilka grejer jag skall ha i övrigt men just nu är det helt enkelt för dyrt.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag har också länge väntat på att priset på 980 Ti skall sjunka med några tusen, jag har planer på att köra X-fire med två kort, men i nuläget är det ju bara att glömma...
(skall bygga en dator kring korten då jag ändå behöver byta allt det gamla, men min budget ligger på max ca 24K för allt om det skall hålla... vilket inte går i nuläget utan att kompromissa för mycket, jag vet redan ganska exakt vilka grejer jag skall ha i övrigt men just nu är det helt enkelt för dyrt.)

Du får nog problem att köra crossfire med nvidiakort. Sli däremot funkar bra:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Avstängd

Kom på det sekunden efter att jag loggat ut att jag skrivit fel förkortning, glömde bort det sedan...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number