Klona från Hdd till en Ssd

Permalänk

Klona från Hdd till en Ssd

Har en Hdd med nyinstallerat Windows 10 på som jag skulle vilja föra över till en ssd men hur ska jag göra?
Har försökt att kopiera direkt i Windows men Windows vägrar. Ska man köra med Linux?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Avstängd

Clonezilla

Permalänk

Tillverkaren av sin ssd har troligen gratis program just för detta. Kolla deras hemsida.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag använder Active Boot Disk och deras verktyg.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Data Migration kallas det om du vill googla på mjukvaror som gör det åt dig, Clonezilla som @Klubba sa är gratis.

Edit: En förvirrande grej kan vara att du behöver formatera enheterna till samma storlek, eller jag behövde det senast iaf så även om du har 1TB HDD så måste du i diskhanteraren göra om partitionen med filerna du vill klona till SSD:ns storlek före du kör.

Sen när du gjort det och SSD:n är klar att köra ifrån är det bara att formatera om HDD:n och göra en ny partition/volym på den som är full storlek för lagring naturligtvis.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Hedersmedlem

Köper du Samsung eller Intel så följer det med gratis, enkla och bra program.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Strulfaktorn är rätt hög när man klonar. Så var beredd på att det kan behövas ominstallation ändå.
Mitt förslag är ominstallation istället. Men det är upp till dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Strulfaktorn är rätt hög när man klonar. Så var beredd på att det kan behövas ominstallation ändå.
Mitt förslag är ominstallation istället. Men det är upp till dig

Håller med ovan. Det är alltid bäst och säkrast med ren installation.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Strulfaktorn är rätt hög när man klonar. Så var beredd på att det kan behövas ominstallation ändå.
Mitt förslag är ominstallation istället. Men det är upp till dig

Skrivet av Cooling23:

Håller med ovan. Det är alltid bäst och säkrast med ren installation.

Skickades från m.sweclockers.com

För oerfaren, med fel program, så håller jag med er. Men det är inget fel i kloning i sig, utan det är att det finns en del saker man måste tänka på med det.

Ett av de största problemen med modernt Windows är GPT och boot partitionerna, vs hur det var på XP tiden. Windows 7 är ganska självklar med MBR än, där det enda man måste se till är att programmet inte ändrar 100MB partitionen, och då placeringen av själva "Windows C:" Partitionen, något tyvärr många gratis, dåliga gör.

Om dock kloningsprogrammet är bra, modernt och vet vf det gör, så kan du klona hela dan och det kommer fungera i princip varje gång. Finns tom sätt att byta hårdvara (moderkort mm) lite backup knep och rätt mjukvara, utan att installera om. Du byter bara ut HAL delen i Windows mot en ny, precis som ominstall.

Om man inte är villig att köpa ett bra program, eller får med ett bra från sin SSDs köp, så håller jag dock med om att ominstall är bästa vägen. Men de är snålhet, inte möjlighet som begränsar.

Permalänk
Hedersmedlem

TS skriver att hans Windows är nyinstallerat så jag ser inte poängen i att klona över huvud taget. Har man inte en massa saker att behålla är det väl mycket enklare att bara göra en till ny installation?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

AOMEI backupper.

http://www.aomeitech.com/download.html

Fungerar utmärkt, enkelt, du behöver inte ta hänsyn till storlek på diskarna såvida källan inte innehåller mer data än målet kan husera då givetvis. Finns något alternativ för att optimera för SSD, välj det.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.