Mitt ljud "blöder" över i skype, flera headset/ljudkort

Permalänk

Mitt ljud "blöder" över i skype, flera headset/ljudkort

Detta är ett problem som jagat mig ett bra tag. När jag sitter på skype (eller annan voip, som Discord) så "blöder" mitt ljud som jag hör över i vad mina vänner hör. Dvs, lyssnar jag på musik, så hör de min musik, spelar vi spel så hör de mitt spel. Detta problemet har följt med mig från system till system och till ny hårdvara.

I olika headset så låter det olika mycket. I mina QH-90 från Qpad så låter det nästan lika tydligt som om jag pratade om jag lyssnar på musik, även när jag tryckt på "host-knappen" eller mutat mikrofonen på headsettets ljudkontroller. Jag bytte då till ett par Siberia V3 men även där hade vi samma problem med att ljudet "blödde" över till dem. Mina Siberia V2 är de bästa, där hörs det väldigt lågt om jag har på exempelvis musik och stänger av mikrofonen.

Har testat:

  • USB ljudkort (Soundblaster X-FI 5.1)

  • Moderkortets ljudkort

  • Tre headsets (Steelseries Siberia V2, Qpad QH-90, Steelseries Siberia V3)

  • Har gått in i upp/inspelningsenheter och inaktiverat what-u hear, samt alla andra saker förutom mikrofon och högtalare

  • Har bytt moderkort (inte av denna anledningen, byggde nytt system)

  • Ändrat från windows 7 till 10

INGET av detta hjälper, ljudet beter sig på samma sätt oavsett. Är det Skype som är boven i dramat på något vis? Har jag bara lyckats få hörlurar där de interna sladdarna på något vis korsar? Både Siberia V2 och Qpad headsettet har 2st 3.5mm kontakter på sig rätt ut från headsettet. Medans Siberia V3 var en 3.5mm som sedan behövde splittas med en medföljande Y-split till 2st 3.5mm. Trodde det kanske var mina V3 och att splitten var dålig, men eftersom problemet är med lurar som redan har två separata kablar så fattar jag nada.

Tack på förhand.

Permalänk

Har du testat att köra ljud (ut) från det dedikerade ljudkortet och mic på det interna (samtidigt) eller tvärtom? Detta blev min lösning på ett tidigare Creative X-Fi som läckte duktigt mycket. Hur sannolikt det är att felet ligger i Skype vet jag inte, men du kan ju alltid prova att spela in dig själv med t.ex Audacity eller liknande.

Visa signatur

Primary setup: Fractal Define C || Asus Maximus VIII Hero Alpha || Skylake i7 @ 4.2GHz || Kingston HyperX 32GB || Asus GTX 1080Ti STRIX || Samsung 850 EVO 250GB, 860 EVO 1TB, WD Blue 2TB || EVGA G2 650W || Noctua NH-D15, 2x NF-A14, 1x NF-F12