Köpråd - Dator för bildredigering

Permalänk
Medlem

Köpråd - Dator för bildredigering

Det är nu över 10 år jag byggde ihop en dator själv. Har kört iMac sen dess och är helt nollställd vad gäller processorer, moderkort, grafikkort och så vidare.

Min nuvarande iMac från 2011 börjar kännas väldigt långsam trots att den har en Intel i5 Quad Core-processor och 12GB i RAM. Har det hänt så mycket på processorsidan att dagens i5-processorer är så pass mycket bättre eller är det något annat som gör att min dator känns långsam?

En SSD hade säkerligen hjälpt men det är inte så lätt att stoppa in i en iMac.

Om jag lyckas sälja iMacen för en vettig peng blir det alltså ett eget bygge denna gång. Datorn används till, förutom vanligt surf, en del bildbehandling i Lightroom. Både jag och min fru är lite av amatörfotografer så det blir en hel del bilder.

Det ska inte spelas speciellt mycket på datorn. Händer att jag spelar Football Manager men inte mer krävande spel än så.

Har kikat på detta paket som utgångspunkt: https://www.komplett.se/product/793073/datorutrustning/pakete...

Är det ett vettigt paket?

Hade egentligen velat komma undan lite billigare än så men vill samtidigt ha en dator som håller ett tag och bara kräver lite uppdateringar istället för att behöva köpa helt nytt efter 4-5 år.

/Raffe

Visa signatur

| Core i7 6700K@4.0GHz | Gigabyte Z170M-D3H | GTX 750 Ti | 16 GB RAM |
| 250GB SSD + 1TB HDD | be quiet Pure Power 9 400W | FD Core 1300 |

Permalänk
Medlem

Köp en i7 istället, det brukar ge en trevlig skjuts jämfört med i5 för bildredigering. För spel så räcker ett ännu billigare grafikkort om ni max spelar Football Manager. Kan inte ge några konkreta köptips i övrigt för tillfället...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Tjenare!

Är själv redigerare och designer (PS&AI) och videoredigerare (AE), skulle rekommendera att gå på en I7:a istället för en I5:a, just på grund av de håller längre och fungerar riktigt bra med Adobes program och övriga redigeringsverktyg.

Grafikkortsmässigt så behöver man inget värstingkort, brukar rulla på fint med x60-korten, eventuellt om du går på videoredigering så kan du behöva hoppa upp några steg.

RAM-mässigt så bör du landa någonstans kring ~16GB. 8GB fungerar fint det också, beror på upplösning och storlek på bilderna egentligen, är så sjukt mycket bekvämare när det flyter på än att det är lite småsegt.

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem

Här var det snabba svar

Glömde lägga till att jag har en 3D-skrivare hemma så det blir lite pill i 3D också. Så det kanske är värt att satsa på en i7 istället.
Sen får det nog bli 16GB RAM och lite större SSD också.

Visa signatur

| Core i7 6700K@4.0GHz | Gigabyte Z170M-D3H | GTX 750 Ti | 16 GB RAM |
| 250GB SSD + 1TB HDD | be quiet Pure Power 9 400W | FD Core 1300 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe81:

Här var det snabba svar

Glömde lägga till att jag har en 3D-skrivare hemma så det blir lite pill i 3D också. Så det kanske är värt att satsa på en i7 istället.
Sen får det nog bli 16GB RAM och lite större SSD också.

Jag plockade ihop ett system som nästan matchar priset på det du frågade om. Visst går det att skala ner på vissa av komponenterna, men jag tror att du då kommer ångra dig om något år. Som det är nu så kommer datorn kunna leva med ett bra tag, bara att köpa en till SSD eller nytt grafikkort om behovet kryper sig på.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Jag plockade ihop ett system som nästan matchar priset på det du frågade om. Visst går det att skala ner på vissa av komponenterna, men jag tror att du då kommer ångra dig om något år. Som det är nu så kommer datorn kunna leva med ett bra tag, bara att köpa en till SSD eller nytt grafikkort om behovet kryper sig på.

https://www.inet.se/kundvagn/bild/9417034/

Tack ska du ha. Har själv utgått från paketet jag länkade till och bytt ut lite, blev ganska likt ditt med några skillnader.

Jag la in ett GTX 960. Du har ett GTX 750. Räcker ett 750? Är det stor skillnad?
Sen så hade jag ett Z170-Gaming-K3 vs ditt Z170-D3H. Är det någon skillnad? Blir inte klok på alla beteckningar.

Känns som att man kan förbättra paketet jag länkade till en del men ändå få allt för ungefär samma peng.

Visa signatur

| Core i7 6700K@4.0GHz | Gigabyte Z170M-D3H | GTX 750 Ti | 16 GB RAM |
| 250GB SSD + 1TB HDD | be quiet Pure Power 9 400W | FD Core 1300 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe81:

Tack ska du ha. Har själv utgått från paketet jag länkade till och bytt ut lite, blev ganska likt ditt med några skillnader.

Jag la in ett GTX 960. Du har ett GTX 750. Räcker ett 750? Är det stor skillnad?
Sen så hade jag ett Z170-Gaming-K3 vs ditt Z170-D3H. Är det någon skillnad? Blir inte klok på alla beteckningar.

Känns som att man kan förbättra paketet jag länkade till en del men ändå få allt för ungefär samma peng.

Det är rätt stor skillnad på 750Ti och 960 ja, men om det är värt det eller ej beror ju på vad man använder datorn till. Är det främst bildredigering och eventuellt Football Manager så räcker ett 750Ti. Skulle du vilja spela mer senare så kan man som sagt byta grafikkort. Vill du spela mer krävande spel nu så är ett kraftigare grafikkort att rekommendera, kanske att du i så fall kan få tag i ett GTX970 begagnat för en bra peng nu när Nvidia lanserat nya prestanda-kort.

Angående moderkort så håller de ungefär likvärdig nivå om man håller sig i samma prisklass. Ett Z170 måste du ha för att kunna utnyttja överklockningsmöjligheterna med en i7 6700K. Är du totalt ointresserad av överklockning kan du spara in ca 500kr på att välja billigare moderkort och i7 6700 (utan K), men när prisskillnaden är så liten tycker jag det är dumsnålt. En överklockad processor kan förlänga livslängden för datorn flera år innan den blir för långsam.

Vad hade valt ut för delar i övrigt? Något att tänka på generellt är att inte ta ett för billigt nätaggregat (typ Corsair CX som fanns med i Kompletts paket). Det är trevligt med ett av högre kvalitet som levererar renare spänningar, har högre effektivitet och som håller längre. Nu kanske 400W är lite lite som jag valde om du tänkte att det även ska fungera som gaming-dator med högpresterande grafikkort. Men för ett lite enklare grafikkort och en modern processor räcker det utan problem även till överklockning.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

@Starric:

Med små barn hemma ser jag inte att jag ska börja spela inom en snar framtid Så det räcker nog med grafikkortet du föreslog.

Nätaggregatet har jag inte funderat så mycket på faktiskt. Men det känns som att det är ganska små priskillnader så det är nog värt att ta ett av bättre kvalitet.

Just nu lutar det åt:
Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB
ASUS GeForce GTX 750 Ti 2GB PH
Gigabyte GA-Z170-Gaming K3
Cooler Master Hyper 212 Evo - Verkar ha fått fina betyg. Vet inte vad det är för skillnad mot den du föreslog?
Crucial DDR4 PC17000/2133MHz CL15 2x8GB
be quiet! Pure Power 9 400W
Corsair Carbide 200R / Fractal Design Core 1300 Svart

Beställer från olika butiker kan man komma ner i 8600kr. Sen en skärm på det bara.

Visa signatur

| Core i7 6700K@4.0GHz | Gigabyte Z170M-D3H | GTX 750 Ti | 16 GB RAM |
| 250GB SSD + 1TB HDD | be quiet Pure Power 9 400W | FD Core 1300 |

Permalänk
Medlem

Det blir nog bra det där, men jag ser ingen SSD? En sådan rekommenderas starkt! Har ett par kommentarer i fet stil nedan också

Skrivet av Raffe81:

@richie.f:

Med små barn hemma ser jag inte att jag ska börja spela inom en snar framtid Så det räcker nog med grafikkortet du föreslog.

Nätaggregatet har jag inte funderat så mycket på faktiskt. Men det känns som att det är ganska små priskillnader så det är nog värt att ta ett av bättre kvalitet.

Just nu lutar det åt:
Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB
ASUS GeForce GTX 750 Ti 2GB PH
Gigabyte GA-Z170-Gaming K3
Cooler Master Hyper 212 Evo - Verkar ha fått fina betyg. Vet inte vad det är för skillnad mot den du föreslog? Be Quiet är troligtvis tystare, de kyler ungefär lika bra. Jag har bara haft den tidigare 212 Plus och den var inte tyst med standardfläkten, samt en dyrare Be Quiet som är riktigt tyst
Crucial DDR4 PC17000/2133MHz CL15 2x8GB
be quiet! Pure Power 9 400W Som jag sagt tidigare så räcker 400W gott och väl till dessa komponenter, men om du vill klara av kraftfulla grafikkort så småningom så kan det vara värt att gå upp till 5-600W
Corsair Carbide 200R / Fractal Design Core 1300 Svart Om du väljer det moderkortet så är det ATX-storlek, ett Fractal Design Core 1300 kommer alltså inte passa.

Beställer från olika butiker kan man komma ner i 8600kr. Sen en skärm på det bara.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

@Starric:

En SSD finn med, Samsung 850 EVO. Ska bara bestämma mig för storlek. Tur du nämnde skillnaderna i datorlådorna. Hade inte en tanke på att kolla vilka storlekar de var

Tack för all hjälp!

Visa signatur

| Core i7 6700K@4.0GHz | Gigabyte Z170M-D3H | GTX 750 Ti | 16 GB RAM |
| 250GB SSD + 1TB HDD | be quiet Pure Power 9 400W | FD Core 1300 |