Permalänk
Medlem

4G Router tips

Flyttar in till stugan ute på gården under sommaren och en bit in på hösten. Vad är den mest prisvärda 4G-routern som klarar av spel med låg ping och bra för netflix etc?

Helst inte under 1000-lappen, för jag kommer bara använda den under sommaren, men jag vill heller inte ha något som man blir missnöjd med när man spelar.

Har kikat på denna, men vet som sagt inte hur bra den presterar rent spelmässigt...
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/213826-a...

Har ni någon annan att rekommendera så länka gärna

Permalänk
Medlem

Har ni fiber? Hur många användare är ni? Ska ni bara sitta trådlöst eller med kabel? Vad för slags spel, hur mycket användande (i snitt)? Ska du sitta trådlöst och spela eller då med kabel?

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Asus har dessa två routers som inte kräver en dongel:

http://www.webhallen.com/219622
http://www.webhallen.com/233628

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Swires:

Flyttar in till stugan ute på gården under sommaren och en bit in på hösten. Vad är den mest prisvärda 4G-routern som klarar av spel med låg ping och bra för netflix etc?

Helst inte under 1000-lappen, för jag kommer bara använda den under sommaren, men jag vill heller inte ha något som man blir missnöjd med när man spelar.

Har kikat på denna, men vet som sagt inte hur bra den presterar rent spelmässigt...
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/213826-a...

Har ni någon annan att rekommendera så länka gärna

Har tyvärr ingen aning om hur bra den där är men tänk på att den inte har inbyggt modem utan det kopplar man externt på USB.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Har själv erfarenhet av två olika, telias fullstora router och tele2 lilla batteridrivna "puck" från huewaii. Där jag har testat dem på samma ställe fick jag 40 respektive 60 ms. Då sitter jag med datorn brevid routern. Telias gav max 5ms bättre med kabel än med wifi på nära håll. Det hoppar snabbt upp till 80 ms på den större om jag rör mig från routern, en vägg eller 6m fri sikt räcker.

Angående position så gör det stor skillnad, om jag placerar routern på ett lite sämre ställe så får jag packet-loss.

Det viktigaste att tänka på är hur bra motagning du har=hur bra motagare du behöver samt om du har behov av många enheter, det klarar inte telias speciellt bra (trådlöst).

Permalänk
Livsnjutare 😎

När det kommer till mobila routers och lösningar där har jag alltid använt Dovado med mycket bra resultat!

De är dessutom otroligt väl emottagna utav entusiaster = många användare här på forumet.

De är relativt prisvärda nya och rena klipp beg.
Fynda på!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Spock:

Har ni fiber? Hur många användare är ni? Ska ni bara sitta trådlöst eller med kabel? Vad för slags spel, hur mycket användande (i snitt)? Ska du sitta trådlöst och spela eller då med kabel?

Nej i huset som är 50m är det adsl 8mbit som vi delar 5 personer på så en 4G router skulle vara så mycket smidigare. Jag spelar för det mesta CSGO och det blir väl endel spelande på sommaren, kanske 15h i veckan+ några timmars youtube. Kommer nog ha routern alldeles vid datorn så jag kör med kabel.

Skrivet av Daemon:

Har tyvärr ingen aning om hur bra den där är men tänk på att den inte har inbyggt modem utan det kopplar man externt på USB.

Vad menar du med inte inbyggt modem? Måste jag ha ett modem till en 4G-router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swires:

Vad menar du med inte inbyggt modem? Måste jag ha ett modem till en 4G-router?

Väldigt få routers har SIM-korts-slot.
Dom två jag länkade till har det.

Permalänk
Medlem

@Swires: 8mbit adsl på 5 personer ger inga höga filöverföringshastigheter direkt, om alla använder det samtidigt kommer du ha en aktiv hastighet på runt 1.6 mbit vilket inte ger några större hastigheter. Att sätta in en 4G router där är lite som att sätta en spoiler på en gräsklippare för man tror att den ska gå fortare.

Pröva annars med en 4G dongel in i en router och splitta sedan ut trafiken, det kan nog ge dig bättre resultat.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Spock:

@Swires: 8mbit adsl på 5 personer ger inga höga filöverföringshastigheter direkt, om alla använder det samtidigt kommer du ha en aktiv hastighet på runt 1.6 mbit vilket inte ger några större hastigheter. Att sätta in en 4G router där är lite som att sätta en spoiler på en gräsklippare för man tror att den ska gå fortare.

Pröva annars med en 4G dongel in i en router och splitta sedan ut trafiken, det kan nog ge dig bättre resultat.

Alltså, inne i huset finns 8mbit adsl och det är 50m till stugan så jag en 4G router skulle vara mycket smidigare att ha i stugan istället för att dra en kabel för som du sa 1,6mbit. Därför jag vill ha en billig 4G router

Skrivet av hultron:

Väldigt få routers har SIM-korts-slot.
Dom två jag länkade till har det.

Så jag behöver bara ett simkort så kommer de du länka att fungera om jag bara sätter i ett simkort?

Permalänk
Medlem

Vi kör mycket Dovado på jobbet där vi behöver ett 4G för redundans. De har fungerat riktigt bra och jag kan rekommendera dem.

Permalänk

Som många fler.. Dovado! Har haft en och den funkade kanon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swires:

Så jag behöver bara ett simkort så kommer de du länka att fungera om jag bara sätter i ett simkort?

Yepp.

Permalänk

t

Skrivet av andreas_dock:

När det kommer till mobila routers och lösningar där har jag alltid använt Dovado med mycket bra resultat!

De är dessutom otroligt väl emottagna utav entusiaster = många användare här på forumet.

De är relativt prisvärda nya och rena klipp beg.
Fynda på!

Håller med helt klart när det gäller Dovado... Bra prestanda till bra pris.
Routrr och usb-modem tycker jag är att föredra.

När vi köpte vårat hus som e byggt i tegel o med tjocka cementväggar så fick jag som bäst knappa 3-4mbit/s o då har vi masten 400m ifrån oss med fri sikt.
Men med hjälp av en 5m usb-förlängningskabel (hane-hona) där jag satte kabelns hane in i routern där modemet brukade sitta o sen så drog jag förlängningskabeln från routern uppför väggen och sen ut genom en ventil o där på ytterväggen satte jag i usb-modemet i hon-delen o drog 2 fryspåsar över modemet o sen lite iso-tejp för att skydda.
Det har iallafall hållit för mig i snart 4år trots väder o vind och istället för 3-4mbit/s såfick jag uutan att ändra nåt annat mellan 40-50 mbit/s med en toppnotering på
67 mbit/s (teoretiskt max är 70 mbit/s)
Usb-förlängningskabeln kostar ca 100kr...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har en Dovodo Tiny, med ett litet 4g modem Huawei E398

köpte ASUS AC55 4g historia
https://www.inet.se/produkt/5420063/asus-4g-ac55u-ac1200-4g/#...

Dovodo Tiny från 2010 med utbytt modem på garanti 2012 utklassade ASUS routern dessvärre.

Lämnade tillbaka, och sitter nu på Dovodo Tinyn igen, ville ha lite bättre driftsäkerhet och var därför jag intresserade mig för ASUS routern, (Dovodon kan koppla ner och tappar fart typ två gånger i månaden med fyra simultana användare och drygt 200-250gb i datatrafik.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com