1080 SLI - Resultat med HB-brygga

Permalänk
Entusiast

1080 SLI - Resultat med HB-brygga

http://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_1080_SL...

Enligt dessa tester ger en HB-Brygga absolut ingenting. Sen är det skoj att se skalningen i vissa spel och upplösningar. Många säger att sli är skit medan vissa trivs med det. Som jag alltid sagt så är det väldigt beroende av spel.

Jag kör huvudsakligen BF och GTA V där sli nästan ger fördubblad prestanda. Så för mig är sli underbart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

http://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_1080_SL...

Enligt dessa tester ger en HB-Brygga absolut ingenting. Sen är det skoj att se skalningen i vissa spel och upplösningar. Många säger att sli är skit medan vissa trivs med det. Som jag alltid sagt så är det väldigt beroende av spel.

Jag kör huvudsakligen BF och GTA V där sli nästan ger fördubblad prestanda. Så för mig är sli underbart

Det är kul att det fungerade så bra i dom titlarna, men helt värdelöst i resterande titlar.

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Poängen med HB-bryggor är inte mer FPS men kvalitén, dvs det tar bort frame-stutter och andra elaka saker som uppstår vid användning av SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

http://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_1080_SL...

Enligt dessa tester ger en HB-Brygga absolut ingenting. Sen är det skoj att se skalningen i vissa spel och upplösningar. Många säger att sli är skit medan vissa trivs med det. Som jag alltid sagt så är det väldigt beroende av spel.

Jag kör huvudsakligen BF och GTA V där sli nästan ger fördubblad prestanda. Så för mig är sli underbart

nVidia har ju aldrig sålt in den nya bryggan som en prestandavinst.
Utan snarare för att få jämnare frametimes.

Permalänk
Medlem

Ajaj gick inte så bra med dx12 den här gången heller men dx11 resultaten var imponerande.

Anno 2205 har väl inte ens stöd för sli?

Ed: Fallout 4 också kom jag på. Glömde det då det går att lösa med lite trix.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Xaurus:

@Zpnk: Poängen med HB-bryggor är inte mer FPS men kvalitén, dvs det tar bort frame-stutter och andra elaka saker som uppstår vid användning av SLI.

Skrivet av Svensktiger:

nVidia har ju aldrig sålt in den nya bryggan som en prestandavinst.
Utan snarare för att få jämnare frametimes.

Nä jag vet, klagades på avsaknaden av det i testet. Men som sagt så var prestandavinsten i fps noll. Vore skoj att se diff i frametimes, andra skillnader kommer dock vara ytterst subjektiva

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Nä jag vet, klagades på avsaknaden av det i testet. Men som sagt så var prestandavinsten i fps noll. Vore skoj att se diff i frametimes, andra skillnader kommer dock vara ytterst subjektiva

Frametimes är ju egentligen det enda som är intressant.
Från en bra FT kurva så kan man ju utläsa i princip allt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Svensktiger:

Frametimes är ju egentligen det enda som är intressant.
Från en bra FT kurva så kan man ju utläsa i princip allt.

Jo vi får hoppas på det. Själv får man snällt vänta tills i augusti när ek kommer med sin brygga... "i samarbete med stor aib"... lär väl vara EVGA då företagen lappat sitt förhållande

Permalänk
Medlem

Annorlunda resultat här:
https://www.youtube.com/watch?v=mWcsaociTjE
Rediga FPS förbättringar i vissa fall.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Svensktiger:

Annorlunda resultat här:
https://www.youtube.com/watch?v=mWcsaociTjE
Rediga FPS förbättringar i vissa fall.

Jo jag satt precis och kollade på den videon och tänkte posta... men du hann före

Fallout 4 var en sjuk skillnad...

Permalänk
Avstängd

1070 sli med senaste drivrutinen

Gamersnexus test av 1070 sli var misslyckat men med senaste drivrutinen fick Guru överlag väldigt bra prestation av 1070 sli. Dom har med ett par tester med 1080 sli.

Skall påpekas att det är i 4k som dom stora förbättringarna märks. Mitt intryck av 1070 sli blev förbättrat, nästan så jag blev intresserad av att köra 1070 sli. Givetvis behövs åtminstone en 5820k. Så vad är ert intryck? http://www.guru3d.com/articles_pages/geforce_gtx_1070_2_way_s...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hm undra hut det blir med hård sli brygga har såna typ denna dom har kraftiga koppar banor

ska testa dom när jag har nästa kort

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Jag har tröttnat på speltillverkarnas usla support för SLI och har bytt ut mina 3st GTX 980 (3D mark Graphics score runt 35 000) mot ett Palit GTX 1080 Super Jetstream (3D mark Graphics score runt 24 000). I spel (till skillnad från syntetiska benchmark) är ett enda GTX 1080 en betydligt bättre upplevelse än tre GTX 980.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

ett enda GTX 1080 en betydligt bättre upplevelse än tre GTX 980.

Tre kort har dock betydligt mer problem än 2 oavsett om vi snackar SLI eller crossfire, allmänna rådet har ju länge varit att aldrig gå över 2 kort för annat än benchmarking.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Tre kort har dock betydligt mer problem än 2 oavsett om vi snackar SLI eller crossfire, allmänna rådet har ju länge varit att aldrig gå över 2 kort för annat än benchmarking.

Kan inte se att tre kort var sämre än två när det gäller frametimes eller stuttering. När spelet fullt ut stödde SLI funkade 3-Way SLI utmärkt, problemet var snarare att så få nya spel överhuvud taget hade bra support för SLI. Har viss erfarenhet då jag kört SLI i många år, först GTX 670 SLI, sedan GTX 780 SLI och slutligen GTX 980 3-Way SLI. Nu har jag hoppat av SLI-tåget pga. uselt SLI-stöd för nya titlar.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Kan inte se att tre kort var sämre än två när det gäller frametimes eller stuttering. När spelet fullt ut stödde SLI funkade 3-Way SLI utmärkt, problemet var snarare att så få nya spel överhuvud taget hade bra support för SLI. Har viss erfarenhet då jag kört SLI i många år, först GTX 670 SLI, sedan GTX 780 SLI och slutligen GTX 980 3-Way SLI. Nu har jag hoppat av SLI-tåget pga. uselt SLI-stöd för nya titlar.

Så tänkte jag också när jag sålde mina 780ti och köpte en 980, sedan efter ett par månader kunde jag inte sluta stirra genom akrylfönstret på den tomma pci express-platsen och tänka att någonting saknades...

Har 2st 1080 nu och visst det är lite korkat i dagsläget, men man kan ju alltid hoppas at DX12 och explicit multiadapter tar fart...

On topic:

Jag läste någonstans att man kunde använda två stycken vanliga flex-bryggor och få dubbla bandbredden mot en ensam brygga. Jag gjorde det och fick 100 mer poäng i Firestrike Ultra, men har inte undersökt om det ger någon skillnad i frametimes etc. Vad jag förstår är HB-bryggor ändå bättre för att det tillåter en högre klockfrekvens i bussen (400mhz mot 650mhz), men det är en bra tillfällig lösning tills tillgången är bättre på dessa bryggor.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Niczo:

Så tänkte jag också när jag sålde mina 780ti och köpte en 980, sedan efter ett par månader kunde jag inte sluta stirra genom akrylfönstret på den tomma pci express-platsen och tänka att någonting saknades...

Har 2st 1080 nu och visst det är lite korkat i dagsläget, men man kan ju alltid hoppas at DX12 och explicit multiadapter tar fart...

On topic:

Jag läste någonstans att man kunde använda två stycken vanliga flex-bryggor och få dubbla bandbredden mot en ensam brygga. Jag gjorde det och fick 100 mer poäng i Firestrike Ultra, men har inte undersökt om det ger någon skillnad i frametimes etc. Vad jag förstår är HB-bryggor ändå bättre för att det tillåter en högre klockfrekvens i bussen (400mhz mot 650mhz), men det är en bra tillfällig lösning tills tillgången är bättre på dessa bryggor.

Du kan köpa dem nu hos Evga Europe.

http://eu.evga.com/articles/01020/evga-pro-sli-bridge-hb/

Jag fick min där ifrån förra veckan.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Så vad är statusen på SLI och GTX 1080 jämfört med tidigare? Är det som tidigare att det funkar bra ibland, mindre bra ibland och ibland inte alls? Och att det är väldigt beroende på vilka spela man kör? Är det värt att satsa på om man bortser från det rent ekonomiska?

Permalänk
Entusiast

Merparten spel jag kör är inga större bekymmer. Kör dock fortfarande med en gammal sladderbrygga som kom med moderkortet. Väntar på att EK ska släppa sin HB-brygga

Permalänk
Skrivet av Jygge:

Hm undra hut det blir med hård sli brygga har såna typ denna dom har kraftiga koppar banor
http://cdn.eteknix.com/wp-content/uploads/2011/12/IMG_0269.jpg
ska testa dom när jag har nästa kort

Varför skulle det bli skillnad?

Visa signatur

Live and let live.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GiveMeLibertyOrDeath1337:

Varför skulle det bli skillnad?

Läste denna sida och de verka inte vara värt pengarna för en HB brygga kortet ser ut som en vanlig kretskort platta med dubbla uttag inge märkvärdigt och en lysdiod på den.

Fick en tanke på att dom byglar över båda goldfinger och att det ska vara kraftiga koppar baner i mellan dom
för att ge lågt motstånd och klara högre frekvenser..

Vist en spekulation från mig kostar inte mycket att testa

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jygge:

Läste denna sida och de verka inte vara värt pengarna för en HB brygga kortet ser ut som en vanlig kretskort platta med dubbla uttag inge märkvärdigt och en lysdiod på den.

Fick en tanke på att dom byglar över båda goldfinger och att det ska vara kraftiga koppar baner i mellan dom
för att ge lågt motstånd och klara högre frekvenser..

Vist en spekulation från mig kostar inte mycket att testa

I vissa spel och scenarion verkar HB göra en del skillnad...

Permalänk
Medlem

@Zpnk sant men tydligen bara på en del spel lite surt som det verka är det inte stor skillnad på dom flesta spelen .
Sen frågan slänga ut 400 - 500 kr för en sak som det är lite diskussion om jag tror inte det är nån dunder sli brygga skulle vara bra om nån kunde signal mäta en HB brygga så får man reda på hur den byglar.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jygge:

@Zpnk sant men tydligen bara på en del spel lite surt som det verka är det inte stor skillnad på dom flesta spelen .
Sen frågan slänga ut 400 - 500 kr för en sak som det är lite diskussion om jag tror inte det är nån dunder sli brygga skulle vara bra om nån kunde signal mäta en HB brygga så får man reda på hur den byglar.

Skulle vara roligt om sweclockers kunde göra ett rejält test, kolla frametimes och liknande...

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt så sas det tidigare att om man skulle köra SLI så skulle man med fördel använda referenskort, gäller det även med GTX 1080 (i den mån det någonsin var sant)?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av improwise:

Om jag minns rätt så sas det tidigare att om man skulle köra SLI så skulle man med fördel använda referenskort, gäller det även med GTX 1080 (i den mån det någonsin var sant)?

Kört CF med eftermarknadsvarianater av 5850 och 6870 utan problem
Kört SLI med eftermarknadsvarianater av 970 och nu 1080 utan problem
Kört SLI med referenskylare av 680 utan problem

Kan inte påstå att jag märkt nån skillnad whatsoever... ja bortsett från att 680's lät ganska mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Kört CF med eftermarknadsvarianater av 5850 och 6870 utan problem
Kört SLI med eftermarknadsvarianater av 970 och nu 1080 utan problem
Kört SLI med referenskylare av 680 utan problem

Kan inte påstå att jag märkt nån skillnad whatsoever... ja bortsett från att 680's lät ganska mycket

Om jag minns rätt så hade det att göra med designern på kylarna för referenskort mot normala trejdepartskort, där de senare ibland använder kylare som fungerar sämre i SLI än de på referenskorten även om de fungerar bättre så länge man bara har ett kort. Någon sanning i det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Om jag minns rätt så hade det att göra med designern på kylarna för referenskort mot normala trejdepartskort, där de senare ibland använder kylare som fungerar sämre i SLI än de på referenskorten även om de fungerar bättre så länge man bara har ett kort. Någon sanning i det?

De du tänker på har med värmen att göra. Den fördel referenskylare har är att den oftast blåser varmluften ur lådan istället för att vispa runt den i lådan. Att få ut värmen ur lådan är den bästa lösningen. Dock kan den lösningen också vara högljudd pga dessa konstruktion. Jag har själv kört SLI på både referenskort och med tredjepartskort. Jag föredrar dock kylare som blåser ur varmluften.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evronius:

De du tänker på har med värmen att göra. Den fördel referenskylare har är att den oftast blåser varmluften ur lådan istället för att vispa runt den i lådan. Att få ut värmen ur lådan är den bästa lösningen. Dock kan den lösningen också vara högljudd pga dessa konstruktion. Jag har själv kört SLI på både referenskort och med tredjepartskort. Jag föredrar dock kylare som blåser ur varmluften.

Precis. Då återstår ju frågan om referensdesignen är fördelaktig för SLI med GTX 1080?

Har fått för mig att GPUerna blir tystare och tystare (förmodligen till stor del beroende på bättre energieffektivitet) och att 1080 korten redan i referens är rätt tysta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Precis. Då återstår ju frågan om referensdesignen är fördelaktig för SLI med GTX 1080?

Har fått för mig att GPUerna blir tystare och tystare (förmodligen till stor del beroende på bättre energieffektivitet) och att 1080 korten redan i referens är rätt tysta.

Skulle tro det. Körde själv tills jag bytte till ett GTX 1080 tre GTX 980 i 3-Way SLI med referenskort och det funkade bra. Innan dess körde jag 2-Way SLI med två GTX 780 med eftermarknadskylare (MSI) och det blev varmt värre. GTX 980-korten satt dikt an utan något mellanrum.

Men sedan är det ju en massa faktorer som spelar in, avståndet mellan grafikkortet, storleken på chassit och hur bra luftflödet är totalt sett. Min 3-Way SLI med GTX 980 kunde vara allt från väldigt tyst även i tyngre spel till att vara otroligt högljutt i andra spel (Far Cry 4 var sanslöst jobbigt av någon anledning medans Wolfenstein: The New Order knappast hördes).

Har man luftkylare till CPU:n blir det extra intressant att försöka få ut den varma luften ur chassit så fort som möjligt.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO