Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med datorbygge!

Jag söker hjälp för att bygga min alldeles första dator! Problemet jag har är att det finns allt för stort utbud för att jag ska kunna veta vad som är bra/ prisvärt. Jag håller på med datorer mycket men alldeles för lite hårdvara och behöver verkligen hjälp! Nedan listar jag lite riktlinjer för att ni lättare ska förstå vad jag är ute efter!

Målet är alltså att med hjälp av er skapa en slags köplista med ALLT jag behöver för att datorn ska fungera från skratch, eventuella skruvar och mejslar osv..

Användningsområde: Vill kunna redigera filmer utan att det laggar och att exporteringen ska gå relativt snabbt, spela spel som CS, LoL och andra spel som kräver lite mer och programera bland annat spel.

Pris: Runt 15.000 kronor för hela kalaset är min önskan men om det kostar en tusenlapp mer (eller mindre) är det väl inte hela världen.

Ram-minne: 16 GB.

Processor: Väldigt okunnig angående processorer men vill att det ska gå undan!

Grafikkort: Ett som pallar trycket!

Dator-skärm: Fin grafik!

Jag vet att det är fler komponenter som jag behöver men är inte ens så kunnig att jag vet vad jag ska fråga efter. Jag uppskattar all hjälp jag kan få och svarar på alla frågor ni har. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Känner igen tråden från mina egna erfarenheter. Med lite surfade på forumet så kommer du ha stenkoll. Det är inte svårt alls.
Cpu: en I7a 6600k/6700k?
Gpu:gtx 1070, evga är kända för att ha bra support och garanti
Hdd: välj märket wd och inte segate
Ssd:Samsung 850 250gb
Skärm: Asus 144hz skärm, vg248qe är en bra skärm(de har släppt en ny version av den vet dock ej skillnaderna)
Moderkort: det går du efter vilken socket processorn är. Sedan så väljer du helst ett moderkort med överklockningsmöjligheter och de är de som har sådan beteckning "Z77" "Z87" "Z97" notera att vid varje generation så kommer det en ny siffra.
Psu: evga har också bra nätagg samt corsair. Har inget i huvudet men minst 650w om du bara tänkt köra ett grafikkort.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9491776/

Notera att bildskärm, psu och chassi inte är med

Permalänk
Medlem

Detta paket fick med lite grunder men med tanke på vad du beskrev så har jag lite åsikter. Tyvärr på mobilen så kan inte fixa lista själv.

Grafikkortet känns overkill för ditt beskrivna behov, jag skulle invänta r9x 480 som släpps nästa vecka med tillräcklig prestanda för halva priset.
Cpu och styrkrets känns bra, frågan som inte ställts är vilken storlek på chassi du önskar. Litet och smidigt eller stort och rymligt? Du har sannolikt inte behov av större moderkort än micro-atx, jag skulle valt det med din beskrivning.
Stor mekanisk hårddisk är bra när du pysslar med film och 250GB SSD ser jag som minimum i påkostade datorer dagsläget.

Snabba tankar, om ingen annan tar över facklan kan jag återkomma efter helgen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Permalänk
Medlem

Så, här kommer mitt förslag:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9493112/

Förklaringar:

Populärt chassi, lättbyggt enligt Jonas. REA just nu (på inet)

mATX-moderkort med Z170 för överklockning. Goda erfarenheter av ASRock.

i7 6700K, bästa CPU under X99. Bra för rendering men också spel.

OK SSD, storlek nog för några spelinstallationer.

Hållbar stor HDD för filmer. Kan nog bytas mot annan variant.

Lagom kraftigt nätagg, dock bara 80+ bronze men bra för sin klass enligt review jag hittade. REA.

Lite snabbare minnen, har börjat snackas om att minnesbandbredden börjar spela roll igen, typ 40 kr dyrare bara.

OK CPU-kylare som ryms i chassit.

Windows 10 om du behöver, för enkelhet kan vanlig variant (inte OEM) väljas och sen fraktfritt.

Jag har inte valt grafikkort eller skärm som jag misstänker att du vill ha med i budgeten. Jag röstar dock på ett R9 480X (om det inte floppar totalt vid release 29/6) och sen så bra skärm som du har råd till efter det. Blir kanske 3000 över till skärm och annan kringutrustning på en budget på 15K.

EDIT: Rx480 ska det ju heta nu för tiden, AMD och deras namn..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Skickades från m.sweclockers.com