Rättigheter för åtkomst till C:/ MEN kommer inte åt Program Files

Permalänk
Medlem

Rättigheter för åtkomst till C:/ MEN kommer inte åt Program Files

Har delat ut C:/ på min gamla dator, som jag försöker komma åt via nätverket.

Det lyckades då jag följde denna beskrivning:
Ändra rättigheter för hårddisken

Från min nya dator kan jag då komma åt "C:/", men inte "Program Files", eller "Program Files (x86)":

"Du har inte behörighet för \\min-dator\c\Program Files. Kontakta nätverksadministratören och be om rätt behörigheter."

MEN, det logiska vore väl att ifall man har satt rättigheter till hela hårddisken C:/ så borde man väl även ha rättigheter att komma åt undermappar?

Vad göra? Hur löser man detta.

Det står ju dessutom "åtkomst nekad" redan då man sätter rättigheterna från den gamla datorn. Sätter då fullständiga rättigheter för "Alla".

Vore så praktiskt att ha den gamla datorn som någon slags förvaringsbank, så slipper man dessutom flytta över allt till den nya.

Permalänk
Rekordmedlem

Microsoft har äntligen börjat ta säkerhet på allvar men de har en bit kvar än, systemfilerna har numera bättre skydd så du bör egentligen absolut inte dela ut c: eftersom det egentligen är en säkerhetsmässig mardröm och kanske är det trustedinstaller tjänsten som stoppar dig för att skydda datorn.
Det vettiga vore att skapa en mapp på c: och dela ut den men om du absolut vill så kan du gå runt trustedinstaller och andra skyddsfunktioner men varför göra det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Microsoft har äntligen börjat ta säkerhet på allvar men de har en bit kvar än, systemfilerna har numera bättre skydd så du bör egentligen absolut inte dela ut c: eftersom det egentligen är en säkerhetsmässig mardröm och kanske är det trustedinstaller tjänsten som stoppar dig för att skydda datorn.
Det vettiga vore att skapa en mapp på c: och dela ut den men om du absolut vill så kan du gå runt trustedinstaller och andra skyddsfunktioner men varför göra det.

Det har blivit bättre, men i all ärlighet, TrustedInstaller är en mardröm helt på egen hand. Skyddar mappar och filer som inte överhuvudtaget har med den aktiva installationen att göra, det är så man kan få frispel. Jag och min hammare har varit på väg ut på stan för att leta efter den där jävlen flera gånger. Det slutar jämt med en bootbar linux-skiva, och massivt IT våld.
Jag gillar verkligen inte att jag inte får göra vad jag vill med filerna på min dator. Kräv att jag bevisar att jag har rätt rättigheter via manuell inmatning, eller vad fan som helst, men låt mig för fan bestämma...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det har blivit bättre, men i all ärlighet, TrustedInstaller är en mardröm helt på egen hand. Skyddar mappar och filer som inte överhuvudtaget har med den aktiva installationen att göra, det är så man kan få frispel. Jag och min hammare har varit på väg ut på stan för att leta efter den där jävlen flera gånger. Det slutar jämt med en bootbar linux-skiva, och massivt IT våld.
Jag gillar verkligen inte att jag inte får göra vad jag vill med filerna på min dator. Kräv att jag bevisar att jag har rätt rättigheter via manuell inmatning, eller vad fan som helst, men låt mig för fan bestämma...
B!

Jo vi lider ju alla av dumheten att de flesta kör win som admin när det egentligen borde ha varit som användare, sudo fungerar ju så bra i jämförelse med det MS har hittat på, men det är ju positivt att MS ska implementera bash i win 10, det är ju en av få förbättringar, en dag kanske de kommer med sudo också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.