Virus $RECYCLE.BIN på win 10, hur tar jag bort det?

Permalänk

Virus $RECYCLE.BIN på win 10, hur tar jag bort det?

Igår klantade jag mig tydligen när jag skulle ladda ner drivrutiner till en gaming ratt. Fick förmodligen trojan/virus och behöver er hjälp att bli av med detta. Under c: och d: har jag fått mappar med namn $recycle.bin och dessa går inte att ta bort. Jag har kört McAfee men mapparna blir kvar. Jag har fått popups om både bingo och dating och det lär väl ha med detta att göra?

Visste inte om det var rätt att lägga denna fråga under win 10 men jag hittade ingen plats för virus specifikt. Admin får väl flytta om det är tokigt.

Permalänk
Hedersmedlem

Prova Malwarebytes och Adwcleaner.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

$RECYCLE.BIN mappar har jag haft på alla diskar sen jag vet inte när, men iaf. sen Windows 7.
Det är ju "papperskorgen"

EDIT: $RECYCLE.BIN på google

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Som sagt det är papperskorgsmapparna så det är inget man varken ska eller vill ta bort. Du kanske ser dem först nu därför att du slagit på visning av operativsystemfiler och/eller dolda filer.

Permalänk
Medlem

jag har $RECYCLE.BIN på helt ny tom 3TB disk som är oanvänd, så lär vara normalt.
har även på alla mina andra diskar, fast där är det underkataloger,rester.
t.ex S-1-5-21-1437813013-1845680868-1124783877-1001 osv.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk

Hitman Pro har alltid funkat för mig.

http://www.surfright.nl/en/downloads/

Permalänk
Medlem

Detta är temp mappar som skapas för saker du har i papperskorgen och är en del av Windows systemet som du inte har rättigheter för att ta bort.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karma_3750:

Hitman Pro har alltid funkat för mig.

http://www.surfright.nl/en/downloads/

är fortfarande inget virus, skapas egna papperskorgar på alla diskar man kan t.om stänga av dom på egenskaper.
Men $RECYCLE.BIN syns när man visar dolda filer som Cecilia skrev.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk

@fAkkFejz: Absolut men OP har fortfarande problem med pop ups. Därför tipsade jag om Hitman.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karma_3750:

@fAkkFejz: Absolut men OP har fortfarande problem med pop ups. Därför tipsade jag om Hitman.

Jo iofs, sry kan ju endå vara nåt otyg pgav. malware-driver.
men $RECYCLE.BIN är iaf. oskyldig.
Men clint2014 kolla i autostartfliken ifall nåt nytt har triggat igång där?
annars är det väl browser-relaterat, och kör då mwbytes+hitman.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk

@fAkkFejz:

ok, jag försökte kasta dessa papperskorgar igår och fick fram nått om att jag inte hade behörighet att göra det om jag inte var administratör (eller nått i den stilen). Jag valde att klicka vidare ändå och tog bort dem. Men de ligger ändå kvar ändå.

Jag får fortfarande popups, just nu öppnade sig någon reklam om themilionairelnpjs, kommer även ljud från den popupen.

har endast kört ipad de sista åren och är inte med i matchen ännu, jag är helt ovan vid win 10 så jag hittar ju tyvärr inte sakerna ni pratar om. Vart hittar jag till att börja med autostartfliken. vart?

datorn är ju bara ett par dagar gammal och jag har någon test period igång på MacAfee, är det lugnt att installera ett program som hitman samtidigt som jag har annat virusprogram igång eller blir det strul?

Permalänk
Hedersmedlem

@clint2014: Har du provat det du fick tips om efter 4 minuter?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

@MultiMan:
nej men samma sak gäller där. Jag vill bara kolla att det lugnt att ladda ner och köra utan att tänka på att samtidigt hantera befintligt virusprogram

Permalänk
Skrivet av clint2014:

Igår klantade jag mig tydligen när jag skulle ladda ner drivrutiner till en gaming ratt. Fick förmodligen trojan/virus och behöver er hjälp att bli av med detta. Under c: och d: har jag fått mappar med namn $recycle.bin och dessa går inte att ta bort. Jag har kört McAfee men mapparna blir kvar. Jag har fått popups om både bingo och dating och det lär väl ha med detta att göra?

Visste inte om det var rätt att lägga denna fråga under win 10 men jag hittade ingen plats för virus specifikt. Admin får väl flytta om det är tokigt.

Tror inte det är ett virus just recycle.bin då jag själv har de på båda mina hårddiskar. Däremot verkar de ju som du säger att nåt skit kommit in.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av clint2014:

har endast kört ipad de sista åren och är inte med i matchen ännu, jag är helt ovan vid win 10 så jag hittar ju tyvärr inte sakerna ni pratar om. Vart hittar jag till att börja med autostartfliken. vart?

Tryck Ctrl + Shift + Esc så får du upp Task Manager / Aktivitetshanteraren. Klicka på More Details om det inte är gjort redan, så får du upp några flikar. Fjärde fliken där är Startup / Autostart.

Skrivet av clint2014:

datorn är ju bara ett par dagar gammal och jag har någon test period igång på MacAfee, är det lugnt att installera ett program som hitman samtidigt som jag har annat virusprogram igång eller blir det strul?

De är nog lugnt. Frågan är befogad, för man ska bara ha ett realtids-antivirus. Men de tips du har fått ser inte ut att vara några sådana. Det blir bara en eller ett par manuella extra skanningar av engångstyp, det kan man alltid köra.

Sedan när du har fått ordning på problemen rekommenderar jag att du avinstallerar McAfee och aktiverar Windows Defender istället (det inbygga antiviruset i Windows). McAfee är bara förinstallerat för att datortillverkarna tjänar en hacka på att lägga in det.
How to activate Windows Defender

OEMs make beaucoup bucks by installing those trial versions of McAfee, Norton and other security suites you'll find bundled on boxed PCs.