Permalänk
Medlem

Piffa till 2 år gammal burk

Jag var lite lat häromåret när jag byggde en ny dator och köpte allt utom grafikkort så jag tänkte slå till på ett GTX 1060 nu och undrar vad jag kan göra i övrigt för att kräma ut mer prestanda av resten av datorn. Spelar främst spel som inte kräver så mycket som WoW, StarCraft 2, Dota 2 men vill kunna köra nya mer krävande spel som RPGs och BattleField 1 i 1080p och med så höga inställningar som möjligt.

Delarna jag besitter i mitt nuvarande bygge:

Intel Core i5-4690K, Socket-LGA1150 (standardkylare)
MSI Z97 GAMING 3, Socket-1150
Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB
Cooler Master G650M, 650W PSU
Fractal Design Define R4 Black Pearl
Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM

GTX 1060 som sagt på ingång.

Vad tror ni om att köpa en CPU-kylare (isf vilken?) och försöka klocka upp till 4,2-4,4ghz samt 8GB ram till? Vill helst inte lägga mer än runt en tusenlapp på uppgraderingar utöver grafikkortet då jag säkerligen kommer uppgradera allt inom ett års tid.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Köp en Evo Kylare och 8gb mer ram så blir det finfint!

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Om du vill klocka till 4,4GHz skulle jag köra på en så stor kylare som möjligt. Tycker du kan lägga 600:- spänn på CPU kylare av kvalitet. 8GB extra tycker jag är onödigt om man inte vet att man behöver mer än så.
Eftersom du ändå kommer uppgradera inom ett års tid så kan du väl lika gärna göra det stora köpet av processorkylare redan nu som du kommer ha med dig över till nästa bygge. Ta en som är tyst, har bra prestanda och som inte kommer "förstöra" dina uppgraderingsmöjligheter. T.ex. att du vill bygga i m-ATX chassi, då kan det blir svårt att montera kylare med vissa höjder.

Permalänk
Medlem

Om du har pengarna satsa på en maffig tornkylare t.ex. Noctua NH-D15 och 8gb till i RAM och överklocka skiten ur datorn har själv gjort så men min CPU tjurar redan vid 4.4ghz så stannade vid 4.3

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Slår nog till på en rejäl CPU-kylare och avvaktar med att köpa mer RAM