Nybygge - MSI X99A Sli Plus, i7-6800K

Permalänk

Nybygge - MSI X99A Sli Plus, i7-6800K

Tjena!

Har kraftiga problem med mitt nybygge.
Problemet är att jag inte får någon signal till skärmen och därmed inte kommer åt bios.
Se min setup nedan.

MSI X99A SLI PLUS
MSI GeForce GTX1080 Founders Editon
Core i7-6800K 6-Core 3.4GHz
NH-D15
SuperNOVA 850 G2
Red WD40EFRX 64MB 4TB 5400RPM
Samsung 950-series PRO 512GB M.2 NVMe
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance

Har testat olika skärmar (t.o.m teven), olika kablar (dvi, vga och hdmi. Dessa funkar till 110%), satt in mitt gamla grafikkort geforce 770 (som fungerar klockrent i min gamla burk), testat med 1,2,3 & 4 ram insatta enligt dimm-schema från instruktionsbok, provat alla ram i dimm1 och det känns märkligt att ALLA ram skulle vara defekt, ta ur "bios batteriet" vänta 15 min för att ladda ur, provat ladda ur datorn på ström genom att hålla in on-knappen över 1,5 min, ta ut och sätta tillbaka processor. Kan säkert ha missat att notera något, men INGET funkar.

Alla lampor på moderkortet lyser som dom ska och alla fläktar rrullar. Inga ljud som pip eller övrigt hörs öht. Jag har satt in det nya grafikkortet i min gamla dator och det rullar på hur bra som helst (kändes mycket skönt må jag säga)

Det enda jag inte testat är att byta till en annan processor. Så det måste vara antingen CPU eller MOBO. Inga pins är böjda!
Efter jag sökt som ett djur på google så finner jag inte mer info mer än att det kan vara en för gammal version av bios för att starta 6800k processorn "direkt ur boxen".

Hur kan jag uppdatera bios utan att få signal på skärmen?
Det känns som att detta är sista utvägen.
Har mailat MSI för 15-20 minuter sedan, hoppas dock att ni kan hjälpa mig så fort som möjligt. Mycket desperat!

Det här kopplandet och testandet har pågått i flera dygn nu och jag börjar bli sjukt mosig i huvudet så jag vore mycket tacksam om man kunde få lite proffshjälp :).

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kroppkakan:

Tjena!

Har kraftiga problem med mitt nybygge.
Problemet är att jag inte får någon signal till skärmen och därmed inte kommer åt bios.
Se min setup nedan.

MSI X99A SLI PLUS
MSI GeForce GTX1080 Founders Editon
Core i7-6800K 6-Core 3.4GHz
NH-D15
SuperNOVA 850 G2
Red WD40EFRX 64MB 4TB 5400RPM
Samsung 950-series PRO 512GB M.2 NVMe
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance

Har testat olika skärmar (t.o.m teven), olika kablar (dvi, vga och hdmi. Dessa funkar till 110%), satt in mitt gamla grafikkort geforce 770 (som fungerar klockrent i min gamla burk), testat med 1,2,3 & 4 ram insatta enligt dimm-schema från instruktionsbok, provat alla ram i dimm1 och det känns märkligt att ALLA ram skulle vara defekt, ta ur "bios batteriet" vänta 15 min för att ladda ur, provat ladda ur datorn på ström genom att hålla in on-knappen över 1,5 min, ta ut och sätta tillbaka processor. Kan säkert ha missat att notera något, men INGET funkar.

Alla lampor på moderkortet lyser som dom ska och alla fläktar rrullar. Inga ljud som pip eller övrigt hörs öht. Jag har satt in det nya grafikkortet i min gamla dator och det rullar på hur bra som helst (kändes mycket skönt må jag säga)

Det enda jag inte testat är att byta till en annan processor. Så det måste vara antingen CPU eller MOBO. Inga pins är böjda!
Efter jag sökt som ett djur på google så finner jag inte mer info mer än att det kan vara en för gammal version av bios för att starta 6800k processorn "direkt ur boxen".

Hur kan jag uppdatera bios utan att få signal på skärmen?
Det känns som att detta är sista utvägen.
Har mailat MSI för 15-20 minuter sedan, hoppas dock att ni kan hjälpa mig så fort som möjligt. Mycket desperat!

Det här kopplandet och testandet har pågått i flera dygn nu och jag börjar bli sjukt mosig i huvudet så jag vore mycket tacksam om man kunde få lite proffshjälp :).

Tack på förhand!

Jag misstänker också att det kan vara att ditt kort har för gammal UEFI-version för att lyckas starta med Broadwell-E direkt ur lådan. Står det på kartongen eller kortet vilken UEFI-version kortet hade från fabrik?

Isf kan du ju jämföra med https://www.msi.com/Motherboard/support/X99A-SLI-PLUS.html#do...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag har försökt hitta information om detta gällande MSI i allmänhet och ditt kort i synnerhet, utan något vidare resultat.

Generellt kan man väl säga att på ditt genomsnittliga moderkort så går det inte att flasha en ny version av UEFI (eller BIOS på äldre datorer) om man inte kan starta datorn. Detta innebär att man åtminstone behöver fungerande CPU och minne.

I detta läge finns det väl egentligen två vägar:
* Tillfälligt byta till en CPU som stöds (Haswell-E) så att du kan uppgradera normalt
* Byta BIOS-chipet till ett som är flashat med en senare version (vissa moderkortstillverkare skickar ut ett nytt på begäran)

Sedan finns en klart smidig lösning som vissa moderkortstillverkare implementerat på mer påkostade kort. Se t.ex. http://event.asus.com/2012/mb/USB_BIOS_Flashback_GUIDE/ och https://www.gigabytenordic.com/update-bios-using-q-flash-plus....

I det fallet så har moderkortet själv funktionalitet för att uppdatera UEFI/BIOS, utan att datorn behöver starta. Det involverar då generellt då att man lägger BIOS-filen på ett FAT32-formaterat usb-minne som man ansluter till en särskild USB-port och sedan trycker på någon knapp på moderkortet.

Jag har dock inte hittat något som tyder på att ditt kort har den typen av funktionalitet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

@evil penguin:
Tack för ditt engagemang!

Har mailat MSI ang flashat BIOS-chip, kommer uppdatera så fort jag fått svar.
Har inte tillgång till en sådan processor tyvärr. Så ovanstående är det enda alternativ jag har.
Kortet har inga funktioner i den riktningen tyvärr.

Tycker det är så jäkla tråkigt. Otroligt missnöjd, kommer aldrig mer köpa MSI efter detta.
Måste tillägga att jag kollat på just gigabyte och asus mobo på inet, man är ju inte pepp på att behålla detta moderkort ÄVEN om det nu skulle fungera med detta flashade BIOS-chip.

Vet du något/några moderkort som ligger i en rimlig prisklass (2-4.000) så får du mer än gärna rekommendera ett par som du vet är bra
Sov så gött!

Mvh
Kroppkakan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kroppkakan:

@evil penguin:
Tack för ditt engagemang!

Har mailat MSI ang flashat BIOS-chip, kommer uppdatera så fort jag fått svar.
Har inte tillgång till en sådan processor tyvärr. Så ovanstående är det enda alternativ jag har.
Kortet har inga funktioner i den riktningen tyvärr.

Tycker det är så jäkla tråkigt. Otroligt missnöjd, kommer aldrig mer köpa MSI efter detta.
Måste tillägga att jag kollat på just gigabyte och asus mobo på inet, man är ju inte pepp på att behålla detta moderkort ÄVEN om det nu skulle fungera med detta flashade BIOS-chip.

Vet du något/några moderkort som ligger i en rimlig prisklass (2-4.000) så får du mer än gärna rekommendera ett par som du vet är bra
Sov så gött!

Mvh
Kroppkakan

Jag förstår att det är frustrerande, samtidigt tycker jag att reaktionen "kommer aldrig mer köpa MSI efter detta" kanske inte är riktigt rättvis.
Det handlar trots allt om ett moderkort som lanserades långt innan Broadwell-E existerade (kortet lanserades vad jag förstår 2014/2015?), då är det rätt normalt att det krävs en uppdatering för att stödja den nya generationen CPUer.
Tyvärr är ju standardprocessen för detta att man startar datorn och exekverar kod (antingen i form av ett verktyg som är en del av UEFI/BIOS Setup eller något program i ett OS som man bootat) som flashar om UEFI/BIOS, vilket förstås är omöjligt att göra om datorn inte startar.

Det finns säkert en hel del intressanta kort om du vill byta men jag har iaf själv ett Asus X99-A II, det har iaf fungerat bra för mig och kostade 2900kr.

Iom att det kortet är från den nya omgången av X99-kort som kom i samband med Broadwell-E-lanseringen så stöder det dessa CPUer direkt ur lådan.
Det har dessutom även Asus "USB BIOS Flashback"-funktion, om man i något sammanhang ändå skulle behöva detta.
Har även en sån LED-display som visar statuskod (och en lista i manualen), trevligt vid eventuell felsökning att åtminstone ha en fingervisning om vad kortet sysslar med.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

@evil penguin:
Håller helt med dig att det må vara en orättvis reaktion och jag borde ha undersökt detta mycket mer grundligt innan jag gjorde min beställning. Är dock otroligt kräsen när det kommer till ny teknologi, det ska fungera direkt enligt mig och förmodligen många andra. Det som får mig att reagera som jag gör är dels pga alla kommentarer kring detta mobo. Googlar man på modell etc så får man otalt många sidor med info om hur drygt folk tycker detta har varit osv.

Det mobo du länkar ser ju verkligen inte dumt ut. Det fyller dom funktioner jag är ute efter och verkar ju vara mycket stabilt. Är på jobbet just nu så har inte möjlighet att sitta och söka fruktansvärt, men hur ser det ut med OC möjligheter för framtiden? Gällande det kortet jag har idag som jag inte är värst nöjd med ska ju tydligen vara väldigt skumt gällande OC. Som jag förstår det så visar cpu-z och benchmarks ingen förändring medans det i BIOS visar en helt annan siffra vilket inte alls känns optimalt. Så det är ju inte "bara" att jag inte får signal på skärmen som är negativt.

Permalänk

Fått svar av MSI

Har haft så mycket att stå i att jag inte tänkt på denna tråd.
Hur som så svarade dom att jag ska skicka mobo till dom i Nederländerna och sedan få ett nytt hemskickat med rätt bios-version.
SÅ DET VAR ALLTSÅ BIOS!

Solved ( Förhoppningsvis ).

Tack för din hjälp evil pengiun