Windows 10 home eller Pro

Permalänk

Windows 10 home eller Pro

Tjena jag har haft en windows 7 version ett bra tag nu och nu när jag skulle formatera datorn så värkar de som den har gett upp helt och då tänkte jag köpa ny och undrar vilken av dessa borde duga? eftersom de är 1000kr pris skillnad mellan båda.

Skulle uppskatta era svar och tankar!

Jag spelar för de mesta och spelar in videos och streamar, men för de så använder jag bara egna program som nvidia shadowplay, OBS och primere så använder inget direkt från windows.

Mvh Hampus The Cluelessdude

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

@LemonIllusion: aa har sett dom där men vet inte vad allt innebär helt. ville höra lite vad alla andra tycker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cluelessdude:

@LemonIllusion: aa har sett dom där men vet inte vad allt innebär helt. ville höra lite vad alla andra tycker

I ytters få fall behöver en vanlig användare något annat än Home, behöver du en funktion i en dyrare version ser du det när du kollar i listan. Du gör nog inte det.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cluelessdude:

@LemonIllusion: aa har sett dom där men vet inte vad allt innebär helt. ville höra lite vad alla andra tycker

Om man inte vet vad alla pro funktioner är till för kan man lika gärna skaffa home.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Inaktiv

Home är för vanliga hemanvändare och Pro är för professionella användare samt "mindre företag". Även om nu megastora företag som har någon miljarder i omsättning i sverige har en drös maskiner med Pro utan enterprise licens.

Den största skillnaden är att kunna ansluta sig till en domän, d.v.s ett större windowsnätverk som de flesta skolor och kontorsarbetsplatser i sverige har. Har man bra home, så kan man inte utan fullhack gå med i domänen. Vanliga användare får/kan dock ej ansluta sina datorer till skolans/arbetsplatsens nätverk på detta sätt så de behöver inte ha funktionen.

En annan bra sak är RDP, då det är så smidigt att fjärransluta till datorer genom denna där man kan bestämma om den nya användaren ska vara en ny user etc. Alltså det kan vara inne 10 personer på en och samma dator ock arbeta och detta är inget ovanligt.

Sedan finns det väl bitlocker, men den använder jag ej själv.

Vad jag har hört ska windowsuppdateringsinställningarna vara dåliga i home, men det får ni kolla upp bättre. Över 1000kr extra är det ej värt att betala för.

Min rekommendation för vanliga användare är köp home, vill ni leka så dra hem windows server från microsoft som ni lagligt kan få test i 180 dagar om jag minns rätt.

Skrivet av Cooling23:

Om man inte vet vad alla pro funktioner är till för kan man lika gärna skaffa home.

Bra resonemang såvida man ej beställer en ny dator till skolan/företaget. Vissa får själva välja vilken laptopp de ska ha på jobbet, då gäller det såklart fråga innan. Nu går det dock uppgradera senare för 1500kr eller vad det nu kostade.

*edit*
Med professionell användare syftar jag på professionell inom windows. Om man är en proffsfotograf som tjänar över 200 tusen i månaden så är man ju professionell, men kanske inte nödvändigtvis inom windows.

Permalänk
Medlem

Kör då med Pro på alla mina, mest för BitLocker. Gillar att ha åtkomst till Group Policy också, även om man bara använder den en/två gånger på en ny install. Win 10 Pro OEM license för 250kr.

Permalänk
Hedersmedlem

Vänligen kontrollera så att ni är i rätt avdelning innan ni skapar nya trådar.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoulnix:

Kör då med Pro på alla mina, mest för BitLocker. Gillar att ha åtkomst till Group Policy också, även om man bara använder den en/två gånger på en ny install. Win 10 Pro OEM license för 250kr.

250 kr låter som ett väldigt bra pris. Var hittar du dessa licenser någonstans?

Permalänk
Medlem

Microsoft har med senaste utgåvan av Windows 10 pro fördummat den en del, flertalet inställningar som man kom åt via Group Policy har numera ingen verkan.
Dessa inställningar finns numera bara på Enterprise, är faktiskt rätt många som valde pro bara för att man kunde ändra via Group Policy, tji fick vi...

Faktiskt irriterande tilltag....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@joakim99: Finns att köpa på sidor som Kinguin och G2Play.
Köp alltid med "Buyers Protection".

Permalänk
Medlem

Fast licenserna som säljs på de sidorna är inte helt lagliga mig veterligen. Varför skulle man behöva "buyers protection" annars?