Problem med NAS och Smart TV, söker alternativ

Permalänk

Problem med NAS och Smart TV, söker alternativ

Hej alla,

Hårdvara:

Synolgy DS216j NAS
LG 65UF852V TV

Testat lite med Plex för filmer men ungefär hälften av allt jag försöker köra så klagar den på att NASen är för vek för att konvertera filerna.
Gör jag något fel eller kan jag förvänta mig att denna TV och NAS är relativt svaga ihop?

Så jag undrar egentligen vad har jag för alternativ för att detta ska bli så smärtfritt som möjligt?
Vill ju såklart kunna utnyttja min TV full ut också, gärna med 4k stöd samt kunna spela alla eller dom flesta filformat så man slipper lägga ner massa tid på att konvertera videoformat.

Några extrafrågor:
Om man har en mediaspelare, spelar det någon roll hur bra eller dålig NAS man har? eller handlar det bara om överföringshastighet som sätter gränser då? från Lagringsmedia till Mediaspelare? Och allt hänger då på hur bra Mediaspelaren är?
Om man har en Mediaspelare, behöver man ha en Mediaserver då eller räcker det att du mappar upp NASen som en "dum" lagringsenhet, och så sköter mediaspelaren resten?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GangsterGunnar:

extrafrågor:
Om man har en mediaspelare, spelar det någon roll hur bra eller dålig NAS man har? eller handlar det bara om överföringshastighet som sätter gränser då? från Lagringsmedia till Mediaspelare? Och allt hänger då på hur bra Mediaspelaren är?
Om man har en Mediaspelare, behöver man ha en Mediaserver då eller räcker det att du mappar upp NASen som en "dum" lagringsenhet, och så sköter mediaspelaren resten?

Tack på förhand!

Stämmer bra det.
Mediaspelaren sköter ju all uppspelning och den spelar upp direkt från disken.
Så en trött trådlös anslutning kan ge buffring, men ingen NAS som släppts de senaste 10 åren har problem med att skyffla data för ens en okomprimerad BluRay (max 70Mbit = ~9MB/s = inga problem).
Hur mediaspelaren presenterar materialet skiljer stort.
En del enklare har bara en fillista, medans bättre låter dig skapa ett riktigt mediabibliotek med posters, subtitles och allt.

Bäst pris/prestanda just nu skulle jag vilja hävda att nVidias Shield TV är.
Ingen renodlad mediaspelare, men tack vare att den tillåter sidoladdning av vilken android app som helst så är resultatet fenomenalt.

Permalänk
Medlem

@GangsterGunnar
Jag skulle säga att de är NASen som sätter stopp i ditt fall, har en själv en ds411j och framförallt J-modellerna är i svagaste lager.
Om möjligt om tvn har stöd för de, så har synology nån egen mjukvara som man installera på nasen och skapar ett litet biblioteket.

Du har inte funderat på en raspberry pi, det är en enkel och smidigt lösning.
Jag streamar från min nas till rip2 utan som helst problem.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Stämmer bra det.
Mediaspelaren sköter ju all uppspelning och den spelar upp direkt från disken.
Så en trött trådlös anslutning kan ge buffring, men ingen NAS som släppts de senaste 10 åren har problem med att skyffla data för ens en okomprimerad BluRay (max 70Mbit = ~9MB/s = inga problem).
Hur mediaspelaren presenterar materialet skiljer stort.
En del enklare har bara en fillista, medans bättre låter dig skapa ett riktigt mediabibliotek med posters, subtitles och allt.

Bäst pris/prestanda just nu skulle jag vilja hävda att nVidias Shield TV är.
Ingen renodlad mediaspelare, men tack vare att den tillåter sidoladdning av vilken android app som helst så är resultatet fenomenalt.

Okej, kan jag förvänta mig att den tar hand om 4k upplösning och att den har stöd för majoriteten av alla videoformat?

Antar att vi pratar om den här:

https://www.komplett.se/product/840285/spel-konsol/nvidia-shi...

Skrivet av bärplockaren:

@GangsterGunnar
Jag skulle säga att de är NASen som sätter stopp i ditt fall, har en själv en ds411j och framförallt J-modellerna är i svagaste lager.
Om möjligt om tvn har stöd för de, så har synology nån egen mjukvara som man installera på nasen och skapar ett litet biblioteket.

Du har inte funderat på en raspberry pi, det är en enkel och smidigt lösning.
Jag streamar från min nas till rip2 utan som helst problem.

Jo jag har kikat lite på Rasperry PI men har läst att den har svårt att streama 4k.

Permalänk
Medlem

Vad har du satt för inställningar i plex under inställningar /webb och har du satt straffa min cpu under omkodare??

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av GangsterGunnar:

Okej, kan jag förvänta mig att den tar hand om 4k upplösning och att den har stöd för majoriteten av alla videoformat?
Antar att vi pratar om den här:
https://www.komplett.se/product/840285/spel-konsol/nvidia-shi...

Japp just den.
Stöder såklart 4k, och även HDR numera.

Permalänk
Medlem

Kör själv med en Nexbox

http://www.inexbox.com/nexbox-a5-android-6-0-tv-box-featuring...

Fungerar klockrent + har hur många kanaler som helst i den..Massa film och TV så jag behöver inte ha plex längre jag kör allt genom denna lilla sak

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av GangsterGunnar:

Okej, kan jag förvänta mig att den tar hand om 4k upplösning och att den har stöd för majoriteten av alla videoformat?

Antar att vi pratar om den här:

https://www.komplett.se/product/840285/spel-konsol/nvidia-shi...

Jo jag har kikat lite på Rasperry PI men har läst att den har svårt att streama 4k.

Det Svensktiger skrev stämmer bra, nvidia shield ser ut att vara det bästa man kan få för pengarna nu om man är ute efter film och serier.

visst raspberry funkar, men inte lika bra och snabbt.

är själv sugen på en nvidia shield, har dock en "riktig dator" J1800 med fläktlös cpu/gpu, men är sugen på nå nytt

Permalänk
Skrivet av fermia:

Vad har du satt för inställningar i plex under inställningar /webb och har du satt straffa min cpu under omkodare??

Minns inte på rak arm men vad finns det för alternativ och vad innebär det?

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Japp just den.
Stöder såklart 4k, och även HDR numera.

Har halvbra möjligheter till Trådat nätverk, kan man förvänta sig att ett 5g nät med full styrka kan flytta bluray /4k material via wifi till den enheten?

Kör med detta:
https://www.inet.se/produkt/5402734/netgear-r6400-ac1750/#spe...
https://www.inet.se/produkt/5404453/asus-ea-n66-n900/#specs

Så har jag bra 5g teckning där Mediaspelaren kommer stå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GangsterGunnar:

Har halvbra möjligheter till Trådat nätverk, kan man förvänta sig att ett 5g nät med full styrka kan flytta bluray /4k material via wifi till den enheten?

Kör med detta:
https://www.inet.se/produkt/5402734/netgear-r6400-ac1750/#spe...
https://www.inet.se/produkt/5404453/asus-ea-n66-n900/#specs

Så har jag bra 5g teckning där Mediaspelaren kommer stå.

4k vet jag inte, men rippade blurays fungerar fint.
Den stöder ju ac trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GangsterGunnar:

Minns inte på rak arm men vad finns det för alternativ och vad innebär det?

Web ställer du typ vad för kvalitet du vill ha 720@4mb eller 1080@7mbit osv

Straffa cpu då använder plex all cpu kraft den kan till omkodning

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Plex rent generellt kan vara en hel vetenskap. Trixet är att inte låta den transkoda utan bara "remuxa", d.v.s bara paketera om bild+ljud så de passar för din uppspelningsenhet.
Remuxning tar i princip ingen CPU-tid alls så kolla vad din TV stöder för format. Försöker du spela upp gamla DivX-filer eller filer med vobsub-undertexter (d.v.s bitmappade undertexter istället för srt) får du räkna med att Plex behöver transkoda.
Försök håll dig till Mp4, h.264 och textundertexter (typ .srt) så kommer man ganska långt skulle jag tro.
Se även till att ha inställningen att spela upp i "originalkvalité" (om du sitter på samma nätverk som NAS/TVn). Står det nått annat där behöver Plex transkoda och det vill du inte på en Synology J-modell.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Skrivet av oRBIT2002:

Plex rent generellt kan vara en hel vetenskap. Trixet är att inte låta den transkoda utan bara "remuxa", d.v.s bara paketera om bild+ljud så de passar för din uppspelningsenhet.
Remuxning tar i princip ingen CPU-tid alls så kolla vad din TV stöder för format. Försöker du spela upp gamla DivX-filer eller filer med vobsub-undertexter (d.v.s bitmappade undertexter istället för srt) får du räkna med att Plex behöver transkoda.
Försök håll dig till Mp4, h.264 och textundertexter (typ .srt) så kommer man ganska långt skulle jag tro.
Se även till att ha inställningen att spela upp i "originalkvalité" (om du sitter på samma nätverk som NAS/TVn). Står det nått annat där behöver Plex transkoda och det vill du inte på en Synology J-modell.

Vad jag kan se så klarar min TV av det här:

AVC/H.264
AVCHD
DivX HD
DivX
HEVC/H.265
MPEG1
MPEG2
MPEG4

Jag kan tycka att detta är "ganska bra" i teorin men får ändå lite problem ibland, .avi filer bråkar tex.
En fråga, ".mkv" format som är relativt vanligt, kommer jag kunna spela det på den här TVn?

Permalänk

MKV-filer innehåller oftast h.264-komprimerad video, så, ja, teoretiskt sett borde din tv klara det.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk

Största problemet verkar vara MKV formatet, min TV klarar inte av det och NASen klar med nöd och näppe av konvertering, tex behöver jag också konvertera ljudet så går det inte.

Edit: "MKV formatet" eller vad det nu är den innehåller för mina filer, oavsett om det är X eller Y så är det generellt att inte en enda MKV fil hittils har lyckats köra på min TV från NASen.

Kommer nog bli att införskaffa en kraftfull Mediaspelare framöver. Får se om jag bygger eget eller kör på Nvidia Shielden, den verkar inte finns i överflöd.

Permalänk

Tänkte att jag skriver en sista gång i den här tråden.

Har en ide som jag vill kolla ifall det är möjligt.

Framtida setup:

2 TV

1 TV med Nvidia Shield direkt inkopplad + Kodi installerat
1 TV med Google Chromecast

Kan jag streama från Nvidia Shield till Google Chromecast?

Permalänk
Medlem

Svag NAS?

Jag har en Synology DS213J vilken är en av de billigaste och enklaste modellerna. Men den fungerar precis lika bra som att ansluta en USB-hårddisk direkt till tv:n... skillnaden är bara att den ansluts till nätverket så vi får åtkomst till den via alla enheterna.

Så länge man använder ett filformat samt "codecs" (vilket är viktigast) som stödjs av tv:n spelar det ingen större roll om man lagrar filerna på USB-minne/hårddisk eller NAS.

Permalänk
Skrivet av Exxovion:

Svag NAS?

Jag har en Synology DS213J vilken är en av de billigaste och enklaste modellerna. Men den fungerar precis lika bra som att ansluta en USB-hårddisk direkt till tv:n... skillnaden är bara att den ansluts till nätverket så vi får åtkomst till den via alla enheterna.

Så länge man använder ett filformat samt "codecs" (vilket är viktigast) som stödjs av tv:n spelar det ingen större roll om man lagrar filerna på USB-minne/hårddisk eller NAS.

Ditt svar har inte tagit hänsyn till något som den här tråden handlar om.
Om du vill tillföra något så ber jag dig läsa en gång till.

Att välja filer efter vad TVn klarar av är ju knappast lösningen här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GangsterGunnar:

Ditt svar har inte tagit hänsyn till något som den här tråden handlar om.
Om du vill tillföra något så ber jag dig läsa en gång till.

Att välja filer efter vad TVn klarar av är ju knappast lösningen här.

Spela upp film på TV:n var väl målet? På det smidigaste sättet?

Jag tyckte iallafall det var smidigast att välja filer som TV:n klarar av, så slipper man PLEX/transcoding eller övrig hårdvara utöver just TV och NAS.

Men det var bara ett förslag.