Är en Acer XB271HU värd sitt pris?

Permalänk

Är en Acer XB271HU värd sitt pris?

Notera att jag talar om XB271HU (IPS) och inte XB271H (TN).

Jag har sneglat lite åt en sån, dels för att några polare har föregången (XB270HU) och är supernöjda och dels för det skulle vara trevligt med en ordentlig skärm. Nackdelen är ju priset, för jag vet inte om jag kan motivera 9K för en skärm. Kostar den så mycket dock så vill jag defintivt ha IPS och inte en sunkig gammal TN-panel som sitter i den 3K billigare XB271H.

Jag har ett GTX 970 och har aldrig haft en 1440p-skärm förut, men det känns som det kommer pressas lite för hårt? Kortet är ju inte det bästa ens för 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theshawty:

Notera att jag talar om XB271HU (IPS) och inte XB271H (TN).

Jag har sneglat lite åt en sån, dels för att några polare har föregången (XB270HU) och är supernöjda och dels för det skulle vara trevligt med en ordentlig skärm. Nackdelen är ju priset, för jag vet inte om jag kan motivera 9K för en skärm. Kostar den så mycket dock så vill jag defintivt ha IPS och inte en sunkig gammal TN-panel som sitter i den 3K billigare XB271H.

Jag har ett GTX 970 och har aldrig haft en 1440p-skärm förut, men det känns som det kommer pressas lite för hårt? Kortet är ju inte det bästa ens för 1080p.

GTX 970 tror jag inte alls är "inte alls" bra för 1080p. Tvärtom, då måste du ha andra delar som flaskhalsar dessvärre?

Nej 1440p är heller inte rekommenderat för ett 970 om du ska maxa.

GTX 980Ti eller uppåt skulle jag säga är bästa flytet för 1440p.

Tyvärr har den skärmen dessvärre utgått och uppföljaren heter XB271Hu.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Vangen:

GTX 970 tror jag inte alls är "inte alls" bra för 1080p. Tvärtom, då måste du ha andra delar som flaskhalsar dessvärre?

Nu vet jag inte vad du fick det där citatet ifrån men det är inget jag påstått alls. Läs om min post.

Skrivet av Vangen:

Nej 1440p är heller inte rekommenderat för ett 970 om du ska maxa.

Maxa är inte så viktigt för mig så länge det är spelbart.

Skrivet av Vangen:

GTX 980Ti eller uppåt skulle jag säga är bästa flytet för 1440p.

Okej.

Skrivet av Vangen:

Tyvärr har den skärmen dessvärre utgått och uppföljaren heter XB271Hu.

Det vet jag, därför frågar jag ju just om XB271HU, vilket är precis det som står i titeln.

Permalänk
Medlem

Ett 970 är fullt dugligt att spela på Very high settings 1440p. (som i mina ögon ser precis lika dant ut som Ultra) tweaka lite på inställningarna och du kommer få en grym spelupplevelse med GSYNC! KÖP!

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Skrivet av MrQke:

Ett 970 är fullt dugligt att spela på Very high settings 1440p. (som i mina ögon ser precis lika dant ut som Ultra) tweaka lite på inställningarna och du kommer få en grym spelupplevelse med GSYNC! KÖP!

Kanon! Synd bara att skärmen är slut i hela Europa typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Sitter också och kollar på denna skärmen. Jag liksom du har bara lite problem med att motivera 9k för en skärm.
Jag sitter just nu på en 8 (!) år gammal Samsung skärm som jag köpte för runt 3k om jag inte minns fel. Följer jag samma mönster som innan så kommer jag ju dock inte byta skärm igen på en lång lång stund.
Där kommer det andra frågetecknet in.. Det händer mycket på skärm marknaden just nu efter att det knappt hänt nånting på många år. Nu är det Gsync och Freesync och det kommer nya skärmar som är rejält mycket bättre än generationen innan.
Om jag nu öppnar plånboken och köper denna svindyra skärm. Kommer jag då fortfarande vara nöjd med skärmen om +5 år?
För köper man en 9-tusenkronorsskärm nu och den sedan inte hänger med efter 3-4 år så krävs det ju en ny skärm för lika mycket pengar om man inte ska tappa i kvalitet/prestanda misstänker jag

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

@The Slayer: Kommer alltid komma nya skärmar. Bara köp. Allt handlar ju om prioriteringar, säger inte att du gör det nämda, men kan man röka,snusa,köpa skräpmat,festa varje helg osv osv för tusentals kronor i månaden varje månad!, så är väl en skärm för 9 loppor ganska simpelt.

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Skrivet av MrQke:

@The Slayer: Kommer alltid komma nya skärmar. Bara köp. Allt handlar ju om prioriteringar, säger inte att du gör det nämda, men kan man röka,snusa,köpa skräpmat,festa varje helg osv osv för tusentals kronor i månaden varje månad!, så är väl en skärm för 9 loppor ganska simpelt.

Ok skräpmaten.. Men det andra gör jag faktiskt inte. Kanske därför jag har råd med 9k för en skärm
Lutar nog åt att det blir denna skärmen för jag hittar inga direkta alternativ till den. Specarna för denna är precis vad jag är ute efter. Tråkigt bara att verkligen ingen har den i lager. Tror Inet hade slutet av September som preliminärt datum.. Inte ok alltså..

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jag köpte https://www.inet.se/produkt/2205480/acer-27-predator-xb271hu-... för någon månad sedan.

Måste jag säga jag är riktigt nöjd med den, dock är den dyr... lite väl dyr tycker jag.
Men ett väldigt bra lyft från min gamla ca 6 år gamla budget skärm.

Permalänk
Medlem

Visst är det tråkigt med väntetid, men håll ut! Ja Bumbi, visst är det dyra grejor, men det är kul att spendera

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQke:

Visst är det tråkigt med väntetid, men håll ut! Ja Bumbi, visst är det dyra grejor, men det är kul att spendera

Hahaha ja precis
Sjukt bra skärm i alla fall, bra bild, gsync, ips, 1440p (kommer inte gå ner till full hd igen tror jag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Slayer:

Sitter också och kollar på denna skärmen. Jag liksom du har bara lite problem med att motivera 9k för en skärm.
Jag sitter just nu på en 8 (!) år gammal Samsung skärm som jag köpte för runt 3k om jag inte minns fel. Följer jag samma mönster som innan så kommer jag ju dock inte byta skärm igen på en lång lång stund.
Där kommer det andra frågetecknet in.. Det händer mycket på skärm marknaden just nu efter att det knappt hänt nånting på många år. Nu är det Gsync och Freesync och det kommer nya skärmar som är rejält mycket bättre än generationen innan.
Om jag nu öppnar plånboken och köper denna svindyra skärm. Kommer jag då fortfarande vara nöjd med skärmen om +5 år?
För köper man en 9-tusenkronorsskärm nu och den sedan inte hänger med efter 3-4 år så krävs det ju en ny skärm för lika mycket pengar om man inte ska tappa i kvalitet/prestanda misstänker jag

Haha, jag är i EXAKT samma sits som du (nästan)! Jag sitter sedan 5 år tillbaks på en Samsung Syncmaster P2450 som jag gav ca 2500-3000 kr för, och jag vill nu köpa en ny monitor för att kunna få ut det mesta av de nya datorkomponenter jag tänker köpa (jag kan inte längre spela de nya spelen som släppts de senaste månaderna tillfredsställande, som t.ex. Doom och Warhammer, varför en uppgradering av datorn är nödvändig för mig).

En skärm ska hålla längre tid, men precis som du säger så händer det så hemskt mycket på marknaden nu att det är en direkt pärs att bestämma sig för vad man ska inhandla. Allting pekar på att en skärm som t.ex. PG279Q har vad som gäller, och trots att den är snuskigt dyr så skulle jag inte ha något emot att spara ihop pengar för den.

Problemet är bara att situationen inte blir enklare när man läser om det faktum att man riskerar att köpa grisen i säcken p.g.a. panellotteriet. Helt vansinnigt.

Du är hursomhelst inte ensam, broder/syster! <3

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen föregångaren XB270HU och är supernöjd! Lätt värt dom 6490kr jag fick punga ut

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQke:

Ett 970 är fullt dugligt att spela på Very high settings 1440p. (som i mina ögon ser precis lika dant ut som Ultra) tweaka lite på inställningarna och du kommer få en grym spelupplevelse med GSYNC! KÖP!

Kanske om man har en 60Hz skärm och inte har något emot 50-60fps men köper man XB270HU eller XB271HU vill man gärna hålla sig mellan 90-144fps då det är goast flyt i dessa frekvenser. Kan lova att det krävs mer än ett GTX 1080 för att komma dit i alla spel.

Skrivet av Theshawty:

Notera att jag talar om XB271HU (IPS) och inte XB271H (TN).

Jag har sneglat lite åt en sån, dels för att några polare har föregången (XB270HU) och är supernöjda och dels för det skulle vara trevligt med en ordentlig skärm. Nackdelen är ju priset, för jag vet inte om jag kan motivera 9K för en skärm. Kostar den så mycket dock så vill jag defintivt ha IPS och inte en sunkig gammal TN-panel som sitter i den 3K billigare XB271H.

Jag har ett GTX 970 och har aldrig haft en 1440p-skärm förut, men det känns som det kommer pressas lite för hårt? Kortet är ju inte det bästa ens för 1080p.

Se ovan, jag tycker ett 970 är alldeles för klent för en 1440p/144Hz skärm. Känns liksom synd att köpa något du bara använder till 25-50%. Har själv ett 1080p och inte ens det kan köra skärmen på maxfart i alla spel samtidigt som man behåller Ultra inställningar. Hoppas att 1080Ti kommer närmare det målet

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Men det var ju precis det TS skrev att han inte behövde din dåre "Maxa är inte så viktigt för mig så länge det är spelbart" Han kan spela vilken triple AAA titel han vill på High/Very high och tweaka ner lite på hairworks/shadows och MSAA så får han 70-90 fps ...vilket är helt ok med GSYNC! Att inte få ut 144/165fps och maxa är väl en annan femma? Sen måste uppgraderingen börja nån stans. Hällre gtx970 med 1440p skärm än gtx1080ti kort på 60hz 1080p skärm.

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Skrivet av MrQke:

Men det var ju precis det TS skrev att han inte behövde din dåre "Maxa är inte så viktigt för mig så länge det är spelbart" Han kan spela vilken triple AAA titel han vill på High/Very high och tweaka ner lite på hairworks/shadows och MSAA så får han 70-90 fps ...vilket är helt ok med GSYNC! Att inte få ut 144/165fps och maxa är väl en annan femma? Sen måste uppgraderingen börja nån stans. Hällre gtx970 med 1440p skärm än gtx1080ti kort på 60hz 1080p skärm.

Exakt! Maxa spel har aldrig varit mitt intresse, jag ser hellre att jag kan spela det någorlunda bra om jag nu prompt ska spela det absolut nyaste vilket jag väldigt sällan gör. Jag brukar låta Geforce Experience sätta inställningarna så skjuter jag bara slidern åt något håll och ser hur det blir.

Oftast spelar jag lite äldre spel med undantag för Fallout 4

Permalänk

Har haft acer predator xb271hu nu sedan juli iofs med i7 6700k, 950 pro m2, rog strix dc3 oc mm och det är en fröjd att Gamea loss när tillfällen ges. 1440p, gsync + ips är enligt mig i en helt annan nivå än ngt annat. Det ända som slår är om det vart oled ist för ips men det lär väl ta några år innan vi är där. Flyter så sjukt bra att man blir ultra känslig för andra skärmar. Testade min gamla tn panel 1080p med 1ms o jag måste vart blind innan sommaren som satt på den. Som tur är, ör jag numera bortskämd

Skickades från m.sweclockers.com
Jag köpte dock min för 7200:- på rea. Men ja den ör värd varje krona. Dock lär du juh vilja ligga på 120fps för att hålla jämna steg med hz. Och ja. Jag som är 28 bast ser superdupermegabauta skillnad på 60hz kontra 165hz.

Grannen kom upp o spana in dator o skärm som gått på ca 30k och det tog 3 dar innan han beställde identisk dator. För det är som natt o dag kontra 1080p icke gsync mm mm.

Permalänk

Beställde precis ett Asus 1070 strix oc gaming whatever. På så vis får jag en prestandabump trots att jag går från 1680x1050 till 1440p. Enligt Swecs prestanda index har ett 1070 dubbelt så hög prestanda eller mer jämfört med mitt nuvarande GTX 780.
Skärmen är bokad för upphämtning i butik när den nu kommer..
Blir en dyyyr uppgradering det här

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

@Theshawty: jag körde många AAA-titlar med ett uppskärmt GTX780, och det fungerade prima. Finns en anledning varför G-Sync är användbart i högre upplösningar

Det var allt från FPS till Strategi, med bra flyt. Primärt Rainbow Six och Battlefield. Witcher 3 gick bara inte med det minnet som ett GTX780 besitter dock.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk

Jaha dags för en liten uppdatering tror jag..
Som ni ser i mitt förra inlägg så bokade jag skärmen redan den 30e Augusti.
I Torsdags förra veckan var jag i kontakt med Inets support för att kolla lite teknikaliteter med min beställning och då passade jag även på att fråga hur efterfrågan på skärmen var och ifall de hade många bokningar. Fick till svar att det var ca 15st bokningar på den men att om dom fick det antal skärmar som de beställt så skulle det räcka gott och väl.
Skärmarna kom eller skulle ha kommit in till Inet igår. Om de kom alls vet jag inte. Lagerstatus på Inets hemsida ändrades inte alls under hela dagen. Jag har bokat en skärm i butik och då får jag väl inget mail om att skärmen är på väg till butiken utan får veta först när den faktiskt finns att hämta upp. Ännu inget sms så räknar inte med att det blev nån skärm till mig..

Någon här på Swec som beställt från Inet och fått sin skärm? Verkar som de fick få skärmar eller inga alls.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jag gav 15k för min EIZO och har haft den ett bra tag, byter jag ut den blir det mot en 4K skärm med GSYNC. Står sig riktigt bra än idag.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650