Ny dator för gaming och fotoredigering, total budget 8-9000.

Permalänk

Ny dator för gaming och fotoredigering, total budget 8-9000.

Hej! Jag vill bygga en dator som jag kan jobba på med foton, samt spela lite spel då och då. Jag vill bygga en dator runt ett gtx 1060 6 gb, men är osäker på om jag behöver en I7 eller om det räcker med en i5. Jag hade tänkt pynta runt 2-3000 för procesorn. Får man en vettig i7 för så lågt pris?

Med burken jag har nu så tar det evigheter att gå igenom foton i en mapp, jag måste sitta och vänta på att tumnaglarna skall ladas i flera miuter. PS segar som fasen också, 10 sek för att croppa en 15 mg bild. Jag vill att allt ska flyta på direkt, men vad är det som behövs? processorn, ram, ssd eller en kombination av alla?

Ska man köra 8 eller 16 gb ram?

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra på en Core i5 6600K.
Troligen klarar du dig med 8GB RAM DDR4. Det gör de flesta.
GTX 1060 blir perfekt för din prisklass.

Du kommer få förslag på paket för cirka 8.000 av någon, snart.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk

Vad har du för dator nu? Vad ska du göra för fotoredigering? Ska du ta bort röda ögon och slänga på ett filter behövs det nog ingen i7:a precis men det låter som att du absolut behöver en redig SSD i alla fall.

Permalänk
Skrivet av halojoy:

Jag skulle köra på en Core i5 6600K.
Troligen klarar du dig med 8GB RAM DDR4. Det gör de flesta.
GTX 1060 blir perfekt för din prisklass.

Du kommer få förslag på paket för cirka 8.000 av någon, snart.

nice!

Skrivet av SuperOlsson:

Vad har du för dator nu? Vad ska du göra för fotoredigering? Ska du ta bort röda ögon och slänga på ett filter behövs det nog ingen i7:a precis men det låter som att du absolut behöver en redig SSD i alla fall.

Ja, det är inte tung fotoredigering och ingen video editing. Jag är konstnär så jag använder mycket referensfoton som jag gör minimala ändringar på, tex räta ut byggnader och snygga till porträttfoton så jag kan måla utifrån dem. jag sitter inte och kör tunga jobb eller ritar på datorn. äremot kan jag ha 10-20 bilder öppna i PS samtidigt. Mitt stora irritationsmoment är som sagt när jag är i win och ska bläddra igenom alla mina bilder att sitta och vänta på att tumnaglarna skall ladda. gha! men är det processorn, ssd eller ram som hjälper där? Jag köper gärna en i5 och lägger stålarna på en 500 gb ssd istället för en i7 om det hjälper med de sakerna.

Just nu har jag en gammal samsung slate, 4 gb ram. den har nog 5 6 år på nacken. Så det är dags!

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb