Länka artikel till ett artikelnummer i Excel

Permalänk
Medlem

Länka artikel till ett artikelnummer i Excel

Hejsan

Jag hjälper en kollega med ett beställningsformulär i Excel. Jag har skapat två olika listor, en med artikelnamnet och en med dess artikelnummer. Nu vill jag att artikelnumret ska fyllas i automatiskt i en cellen bredvid där jag väljer i listan bland artikelnamnen. Hur gör jag detta?

Hoppas att det går att förstå min frågeställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Hejsan

Jag hjälper en kollega med ett beställningsformulär i Excel. Jag har skapat två olika listor, en med artikelnamnet och en med dess artikelnummer. Nu vill jag att artikelnumret ska fyllas i automatiskt i en cellen bredvid där jag väljer i listan bland artikelnamnen. Hur gör jag detta?

Om jag förstår dig rätt så vill du kunna välja en artikel i en dropdown-lista och direkt få artikelnumret i en cell bredvid?

I så fall borde du kunna använda VLOOKUP(), på svenska LETARAD()

Så här skriver MS om funktionen LETARAD():

Citat:

Du kanske har en anställds anställningsnummer och behöver hitta hennes efternamn, eller du kanske har hennes efternamn och behöver hitta hennes telefonnummer (som i en gammaldags telefonkatalog).

Exempel:

Här använder jag LETARAD() för att hitta priset på respektive vara. Kolumn E innehåller en drop-down med värden från kolumn A. Resten av funktionen i kolumn F är bara lullull för att slippa tråkiga felmeddelanden när cellerna inte är ifyllda.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Tackar för svaret. Jag hittade svaret här, http://www.clounce.com/office/how-to-link-a-cell-value-with-a...

Men ja det var exakt det som jag letade efter. Jag kan nu välja i en drop-down-list och sedan dyker artikelnumret upp automatiskt. Funkar faktiskt riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Nu har jag istället det här problemet. Vill ju inte att det ska stå SAKNAS på alla rader där jag inte valt någon produkt.

Permalänk
Medlem

Formeln i cellerna för Artikelnummer ser ut som följande för mig

=INDEX(Listor!A1:B24; PASSA(Formulär!D20; Kläder; 0); 2)

EDIT: Löst. För kuriosa och ifall någon annan behöver lösningen på det lilla problemet så kommer den här. (har bytt namn på Blad1 till Formulär och Blad2 till Listor gent emot bilden)

=OM(ÄRFEL(INDEX(Listor!A1:B24;PASSA(Formulär!D20;Kläder;0);2));"";INDEX(Listor!A1:B24;PASSA(Formulär!D20;Kläder;0);2))

Vill man att det ska stå något istället för bara ett tomt fält skriver man vad man vill att det ska stå inom ""-tecknen.

Permalänk
Medlem

Nu har jag en ny fråga. Som synes i bilden som jag här länkar har jag nu en kategori som heter Storlek. Jag har en tanke på att om man väljer en tröja som artikel så ska man kunna välja mellan XS-XXXL men om man istället väljer ex. en handske ska man kunna välja mellan 6-12. Byxor ska ge ytterligare andra storlekar osv. Så jag vill att det ska bli olika drop-down-lister i kolumn D beroende på vad man valt i sin drop-down-list i kolumn C. Låter sig kanske inte göras utan att det blir komplicerat utan dess like.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Nu har jag en ny fråga. Som synes i bilden som jag här länkar har jag nu en kategori som heter Storlek. Jag har en tanke på att om man väljer en tröja som artikel så ska man kunna välja mellan XS-XXXL men om man istället väljer ex. en handske ska man kunna välja mellan 6-12. Byxor ska ge ytterligare andra storlekar osv. Så jag vill att det ska bli olika drop-down-lister i kolumn D beroende på vad man valt i sin drop-down-list i kolumn C. Låter sig kanske inte göras utan att det blir komplicerat utan dess like.

Då är det en "dependant drop down list" du skall ha: https://www.ablebits.com/office-addins-blog/2014/09/30/depend...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zarkov: Tack för hjälpen. Det kommer bli avancerat att sätta upp i det här fallet men nu vet jag iaf att det går. Hittade även YouTube klipp som förklarar hur man sätter upp detta.