Permalänk
Medlem

NAS vs Hårddisk+router

Hej!

Kort och gott, jag vill ha tillgång till en hårddisk via vilken dator som helst i mitt hem. Vilket alternativ är bäst och vilka för/nackdelar finns det? Ser ut som att NAS är en dyrare lösning än att koppla in en extern hårddisk i routern.

Tack på förhand!

Visa signatur

FD Define Mini C | Asus GTX 1060 Dual | i7 7700k | Noctua U12s | Asus Strix Z270G | Corsair 16 GB Vengeance 3000 Mhz | Corsair RM650x | Samsung 850 Evo 1 TB | Mionix Naos 5000 | Corsair K65 RGB | Corsair Void Wireless | LG IPS277L | Asus VG248QE | Synology DS216play 6 TB | Microsoft Surface Pro 2017

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vackaan:

Hej!

Kort och gott, jag vill ha tillgång till en hårddisk via vilken dator som helst i mitt hem. Vilket alternativ är bäst och vilka för/nackdelar finns det? Ser ut som att NAS är en dyrare lösning än att koppla in en extern hårddisk i routern.

Tack på förhand!

Nas är i allmänhet dyrare men bättre, har du en väldigt bra router kan dock en inkopplad extern hdd prestera nästan lika bra men sen kan du ju även byta trasiga diskar/köra raid osv i lite bättre NASar, du har ingen gammal burk stående som samlar damm? Bara slänga in lite hårddiskar och installera typ freeNAS så har du både billigare och mer prestanda

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Nas är i allmänhet dyrare men bättre, har du en väldigt bra router kan dock en inkopplad extern hdd prestera nästan lika bra men sen kan du ju även byta trasiga diskar/köra raid osv i lite bättre NASar, du har ingen gammal burk stående som samlar damm? Bara slänga in lite hårddiskar och installera typ freeNAS så har du både billigare och mer prestanda

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör på thompson routern från telia... Jag är inte ute efter någon raid config eller liknande utan bara en hårddisk med filmer på som hela familjen kommer åt. Funkar det med en hårddisk till thompsonen tro?

Visa signatur

FD Define Mini C | Asus GTX 1060 Dual | i7 7700k | Noctua U12s | Asus Strix Z270G | Corsair 16 GB Vengeance 3000 Mhz | Corsair RM650x | Samsung 850 Evo 1 TB | Mionix Naos 5000 | Corsair K65 RGB | Corsair Void Wireless | LG IPS277L | Asus VG248QE | Synology DS216play 6 TB | Microsoft Surface Pro 2017

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vackaan:

Jag kör på thompson routern från telia... Jag är inte ute efter någon raid config eller liknande utan bara en hårddisk med filmer på som hela familjen kommer åt. Funkar det med en hårddisk till thompsonen tro?

Vad är det för modell av router du har då? Jag skulle dock gissa på att du inte har det i standardroutern från dem. I regel får man den typ av funktion a dyrare konsumentroutrar 1,5-2k kr grejer. Om du bara vill ha ett utrymme för att lägga bilder/filmer på som ni sedan kan se på tv etc. Och routern har stöd för det så bör det fungera bra för dig. Prestandan är nog inte något att hurra över. Logga in på routern och kolla om du har något där för NAS-funktion.

Jag hade dock rekommenderat att kolla på en riktigt NAS-lösning. Kostar väl typ dubbelt mot bara en externdisk men ger dig fördelar i form av prestanda och mer pålitlighet. Samt brukar det följa med programvara för backuper å lite annat lull lull som du kanske inte vet att du vill ha/behöver förrns du har det

Jag kör en liknande: https://www.komplett.se/product/890460/datorutrustning/natver... som backup. Dock tillkommer ju diskarna. Men du kanske har någon som du kan använda redan? Om ni är flera som vill bruka NASet samtidigt så skulle jag gissa på att liknande enhet här ovan kommer klara det mycket bättre än en router Förslag på diskar: https://www.komplett.se/product/757761/datorutrustning/haardd... gjorde för NAS t o m. Innebär de e gjorda för att gå 24/7 samt lite andra NAS-funktioner. Vet dock inte 100% allt vad det innebär. Du kan ju köra med en disk om du känner för det.

Du har ingen dator liggandes som du skulle kunnat bruka annars? Ett annat tips är en raspberry pi med externdisk. Vet inte hur bra prestandan är dock men läst folk som kör dem som NAS.

Visa signatur

.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vackaan:

Jag kör på thompson routern från telia... Jag är inte ute efter någon raid config eller liknande utan bara en hårddisk med filmer på som hela familjen kommer åt. Funkar det med en hårddisk till thompsonen tro?

Ja det går att ansluta en disk till smarten och dess prestanda räcker för att dela ut film.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren @fragwolf och @mrqaffe! Jag ska leta reda på en extern hårddisk och testa om routern pallar den. Annars får jag kanske börja snegla på en NAS

Visa signatur

FD Define Mini C | Asus GTX 1060 Dual | i7 7700k | Noctua U12s | Asus Strix Z270G | Corsair 16 GB Vengeance 3000 Mhz | Corsair RM650x | Samsung 850 Evo 1 TB | Mionix Naos 5000 | Corsair K65 RGB | Corsair Void Wireless | LG IPS277L | Asus VG248QE | Synology DS216play 6 TB | Microsoft Surface Pro 2017

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vackaan:

Tack för svaren @fragwolf och @mrqaffe! Jag ska leta reda på en extern hårddisk och testa om routern pallar den. Annars får jag kanske börja snegla på en NAS

Kolla annars på en Buffalo Nas220 6TB kostar 1790kr funkar bra att dela filmer på nätverket. Är dubbla WD red diskar i den.

Permalänk
Medlem

Om det visar sig att en Usb-disk till routern inte riktigt räcker till så kolla upp om det verkligen sitter WD red diskar i den billiga Buffalo Nasen om du är intresserad av den.

För enligt ett kundomdöme hos Netonnet så sitter det Seagate Barracuda 3Tb diskar i den och just den diskmodellen är känd för att ha onormalt hög felfrekvens.

Sitter det WD red är den ett klipp då diskarna kostar mer att köpa lösa utan NAS och de diskarna har fungerat bra i min gamla NAS under flera års drift.

Sitter det däremot de ökända Seagate 3Tb diskarna i den skulle jag kanske tveka just till en NAS som oftast står på hela tiden fast priset även där är sådant att man bara betalar för diskarna.

Har visserligen en sådan Seagate 3Tb disk som lagringsdisk i datorn och peppar, peppar håller den än men å andra sidan är allt viktigt backat på flera andra diskar om den skulle få för sig att lägga av.

Köp bara för allt i världen inte en D-link DNS-320L om den säljs fortfarande för den är jätteslö, En billig Zyxel NAS326 jag köpt är mer än dubbelt så snabb för 990kr(utan diskar) och då är det ändå en av de billigaste 2-bay modellerna man kan köpa, jag blev förvånad över att skillnaden var så stor mellan de två i budgetklassen. Faktum är att Zyxelburken spöar en del mer än dubbelt så dyra modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Kolla annars på en Buffalo Nas220 6TB kostar 1790kr funkar bra att dela filmer på nätverket. Är dubbla WD red diskar i den.

Billigt om det följer med diskar!

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Kolla annars på en Buffalo Nas220 6TB kostar 1790kr funkar bra att dela filmer på nätverket. Är dubbla WD red diskar i den.

Nog för att det är sjukt billigt, men nej, det är inte WD red diskar i. De använder lite vad som helst i de där beroende på vad som är billigt för tillfället, så visst kan det vara WD red, men då får man ha en jäkla tur,

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Nog för att det är sjukt billigt, men nej, det är inte WD red diskar i. De använder lite vad som helst i de där beroende på vad som är billigt för tillfället, så visst kan det vara WD red, men då får man ha en jäkla tur,

Okej, då ser jag och bekanta i syne när vi öppnar chassit? Samtliga har fått WD red. Bara köpa hem en nas över nätet ifall han får Seagate skicka tillbaka är det WD behålla.

Citat:

Buffalo Technology’s LinkStation (LS220D series) combines an incredibly easy User Interface with the convenience, security and capacity of dual-bay, RAID-ready Network Attached Storage.
The LS220D is affordable, fast, and primed for intensive data storage tasks. It’s pre-configured and can even be set up via Smartphones with a new mobile optimised and intuitive interface.
Buffalo Technology’s LS220 series is a two bay Network Attached Storage device available as a diskless enclosure, or fully populated with 2, 4, 6, or 8TB capacity.
Contains the WD Red HDD’s NAS optimised for up to 8 bays Desktop solutions, Designed for Low duty cycle environment with 3 years warranty

Källa: https://www.amazon.co.uk/Buffalo-LS220-6TB-RED-LinkStation-De...

Permalänk
Medlem

@Skippy: Fast det där är en specifi produkt med WD Red, den billiga på Netonet kan innehålla lite vad som - jag fick 2x4TB WD Green i min.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

@fullebulle: Fast det där är en specifi produkt med WD Red, den billiga på Netonet kan innehålla lite vad som - jag fick 2x4TB WD Green i min.

Bara öppna se vad man får i värsta fall lämna tillbaka.

Permalänk
Medlem

Ungefär hur länge orkar en extern hårddisk vara igång utan omstart, avstängning eller haveri?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av lmoberg:

Ungefär hur länge orkar en extern hårddisk vara igång utan omstart, avstängning eller haveri?

Skickades från m.sweclockers.com

Väldigt länge, tiotusentals timmar. Att ha en disk igång och roterandes sliter inte mycket på den, men däremot brukar de ha ett ganska begränsat antal start- och stoppcykler. Det sliter mycket mer på de mekaniska delarna att starta och stoppa de roterande skivorna och att ta läshuvudena ur parkeringsläget osv än det gör att bara stå och snurra. Externa diskar har lite dåligt rykte när det gäller pålitlighet, men principen är densamma.