Kan mitt nätagg hantera ASUS Strix gtx1080?

Permalänk
Medlem

Kan mitt nätagg hantera ASUS Strix gtx1080?

Tjena! nu är det så att jag funderar på att köpa ett nytt grafikkort och undrar således ifall mitt nätagg bland annat har rätt uttag för det. Har sökt runt lite själv men hittade olika information på olika ställen och undrar därför om någon här vet. Tack på förhand!

Nätagg - Be-Quiet Pure Power L8 CM 630W

Permalänk
Medlem

Ja utan problem. PCI-E 6+2 pin (GPU) (2st)

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@TMSwede: Ja.

PCI-E 6 pin (GPU) 2
PCI-E 6+2 pin (GPU) 2
http://www.bequiet.com/en/powersupply/250

Power Connectors
1 x 6-pin, 1 x 8-pin
https://www.asus.com/Graphics-Cards/ROG-STRIX-GTX1080-O8G-GAM...

Permalänk
Medlem

"Two PCIe connectors for multi-GPU system configurations" - Ja.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

@Blofeld: Vad menas då med 6-pin och 8-pin, behöver man bara 1 av dem? och ger 6pin, som jag verkar ha, mindre prestanda? Förlåt om frågan verkar dum. Samt tack för svaret!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TMSwede:

@Blofeld: Vad menas då med 6-pin och 8-pin, behöver man bara 1 av dem? och ger 6pin, som jag verkar ha, mindre prestanda? Förlåt om frågan verkar dum. Samt tack för svaret!

Du behöver båda och du har båda. Din ena är en 6-pin, din andra är en 6+2-pin, d.v.s. en 8-pin som man kan koppla bort 2 pins på och göra den till en 6-pin.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Olika GPU kretsar drar olika mycket spänning. Du kopplar in det som grafikkortet vill ha sedan är det bra. Något med prestanda har det inte att göra, tex kan ett gammalt kort dra mycket ström men tack vare att det är gammalt så är prestanda sämre än 1080. Jämförelsen beror ju på vad man jämför med också. Har man en låg budget kort och jämför med 1080 så kan ju både strömförbrukning och prestanda vara högre i 1080. Utvecklingen i början var att man ökade antalet transistorer i GPU kretsar för mer prestanda = högre strömförbrukning. Det gör man även idag men man jagar även prestanda per watt i strömförbrukning. Dels för att det lockar fler att byta kort utan att behöva byta nätdel som du själv. Dels för ljudnivån, mer strömförbrukning, mer värme som behöver ledas bort. Med större kylfläns och fläktar. Gissar att det är därför du tagit en titt på ett Strix kort.

Permalänk
Medlem

@dennisnp: Tack för den utmärkta förklaringen!

Permalänk
Medlem

@Phukkitt: Då förstår jag! Vilken lättnad att inte behöva köpa ny PSU