Har postnord snott mina grejer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Apoteken har i de flesta fall försämrats kraftigt om du försöker få tag på receptbelagda mediciner och i glesbygden har de dessutom ofta lagts ner, värktabletter och nässprej är sånt som ofta missbrukas så det borde kanske inte ens säljas utan recept nånstans pga de problem de preparaten skapar.

Ledsen, men tillgängligheten på receptbelagda läkemedel har inte gått ner. Det som har hänt är att patienter krånglar att de ska ha en specifik tillverkare av sitt läkemedel, vilket i många fall inte finns i lager (vilket i grunden inte är apotekens fel utan statens).
Vill man slippa risken att ens läkemedel kanske inte finns så kan man antingen beställa från nätet eller titta upp lagerstatus på apoteken innan man går dit.
De som hävdar att det var bättre på monopoltiden har väldigt selektivt minne (d.v.s. en 'det var bättre förr'-mentalitet).
Att förbjuda öppen försäljning av nässprayer och värktabletter för att folk är för dumma för sitt eget bästa är ju som att förbjuda försäljning av mat eftersom vissa överkonsumerar och blir feta.

OnT: Försändelse från Polen som sitter på Arlanda. Känns ju inte som att jag får det innan jul.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Ledsen, men tillgängligheten på receptbelagda läkemedel har inte gått ner.

Säg det till de som bor utanför stadsmetropolerna. Antalet apotek i Sverige har gått upp, men de med "dålig lönsamhet", alltså landsbygden, ofta i norra Sverige har stängts. Så att det har blivit "bättre" för en del, som redan från början inte hade det dåligt, ska ställas mot att de som redan från början hade det sämre, har fått det mycket sämre.
Jag vet inte om jag tycker det är "vinst" som helhet, faktiskt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Har paket från Kina på G in. Landade på Arlanda 17/11... Inget sedan dess.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Säg det till de som bor utanför stadsmetropolerna. Antalet apotek i Sverige har gått upp, men de med "dålig lönsamhet", alltså landsbygden, ofta i norra Sverige har stängts. Så att det har blivit "bättre" för en del, som redan från början inte hade det dåligt, ska ställas mot att de som redan från början hade det sämre, har fått det mycket sämre.
Jag vet inte om jag tycker det är "vinst" som helhet, faktiskt.
B!

Jag nämnde inget om glesbygden, där vet jag att man lägger ner p.g.a. bristande lönsamhet. Dock så är det ett argument från de som vill ha tillbaka monopolet att apoteken inte lagerför 'tillräckligt mycket' läkemedel och att det därmed är 'låg tillgänglighet' på receptbelagd medicin.

Fördelen nu för tiden är ju att man även kan beställa hem saker på recept via nätet, så jag tycker inte att det är ett problem egentligen att man har långt till närmsta apotek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Fördelen nu för tiden är ju att man även kan beställa hem saker på recept via nätet, så jag tycker inte att det är ett problem egentligen att man har långt till närmsta apotek.

Jag kan tycka det är ett rätt stort problem. De få gånger jag behöver medicin är 5 timmar väntetid för mycket, att behöva vänta en, eller ett par dagar påverkar definitivt mitt välbefinnande.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

Jag nämnde inget om glesbygden, där vet jag att man lägger ner p.g.a. bristande lönsamhet. Dock så är det ett argument från de som vill ha tillbaka monopolet att apoteken inte lagerför 'tillräckligt mycket' läkemedel och att det därmed är 'låg tillgänglighet' på receptbelagd medicin.

Fördelen nu för tiden är ju att man även kan beställa hem saker på recept via nätet, så jag tycker inte att det är ett problem egentligen att man har långt till närmsta apotek.

Nu har jag tur och bor i stan, men att behöva åka staden runt för att få tag i en antibiotikakur när man mår skitkass är t.ex. inte någon höjdare. Att beställa denna antibiotika över nätet är i mina ögon inte heller ett alternativ. De flesta av apoteken kan ju inte ens kontakta varandra (över företagsgränserna) för att ta reda på om något annat apotek i närheten har samma eller en likvärdig produkt att ge en. Inte så kul att med jetlag och en rejäl urinvägsinfektion åka runt i hela stan och jaga sin antibiotika. Okej att man kan beställa medicin man äter regelbundet över nätet, men jag tror nog att merparten av den medicin som hämtas ut är högst tillfällig där man inte vill vänta några dagar extra på att den ska komma.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Nu har jag tur och bor i stan, men att behöva åka staden runt för att få tag i en antibiotikakur när man mår skitkass är t.ex. inte någon höjdare. Att beställa denna antibiotika över nätet är i mina ögon inte heller ett alternativ. De flesta av apoteken kan ju inte ens kontakta varandra (över företagsgränserna) för att ta reda på om något annat apotek i närheten har samma eller en likvärdig produkt att ge en. Inte så kul att med jetlag och en rejäl urinvägsinfektion åka runt i hela stan och jaga sin antibiotika. Okej att man kan beställa medicin man äter regelbundet över nätet

Det är klart att man kan kontakta apotek över företagsgränserna, problemet ligger i att man inte har direktnummer till dem utan hamnar i samma telefonkö som om du som patient hade försökt. Det man kan göra för att förenkla för sig själv är att kolla lagerstatus för produkten själv (exempel: http://www.fass.se/LIF/product?4&userType=0&nplId=19771216000... innan man börjar härja runt till olika apotek.
Sedan en parentes är att om flera apotek inte har ett antibiotikum mot UVI så är det antingen att läkaren förskrivit ett preparat som väldigt sällan används, att du vill ha en specifik tillverkare som inte är periodens vara eller att det är leveransproblem vilket ligger på tillverkaren och inte apoteken. 'Normalsortiment' av antibiotika finns på alla apotek (reservation för slutförsäljning etc).

Citat:

men jag tror nog att merparten av den medicin som hämtas ut är högst tillfällig där man inte vill vänta några dagar extra på att den ska komma.

Absolut är det så, men lägger man en beställning hos ett apotek så har du läkemedlet i handen inom 24 timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Det är klart att man kan kontakta apotek över företagsgränserna, problemet ligger i att man inte har direktnummer till dem utan hamnar i samma telefonkö som om du som patient hade försökt. Det man kan göra för att förenkla för sig själv är att kolla lagerstatus för produkten själv (exempel: http://www.fass.se/LIF/product?4&userType=0&nplId=19771216000... innan man börjar härja runt till olika apotek.
Sedan en parentes är att om flera apotek inte har ett antibiotikum mot UVI så är det antingen att läkaren förskrivit ett preparat som väldigt sällan används, att du vill ha en specifik tillverkare som inte är periodens vara eller att det är leveransproblem vilket ligger på tillverkaren och inte apoteken. 'Normalsortiment' av antibiotika finns på alla apotek (reservation för slutförsäljning etc).

Absolut är det så, men lägger man en beställning hos ett apotek så har du läkemedlet i handen inom 24 timmar.

Det där använder min sambo för att kolla vilka som har den typ av insulin hon behöver. Hon har då aldrig klagat på att apoteken tillhör olika bolag och hon är definitivt "stamkund" med sin typ 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Har paket från Kina på G in. Landade på Arlanda 17/11... Inget sedan dess.

Fått höra något mer om ditt paket? Har paket jag med som borde ha anlänt vid detta laget. Men tyvärr verkar de har stannat på sortering i sthlm.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Jag jobbar med lastning/lossning av flygplan på Arlanda och har även en roll som mellanchef med ansvar för vår hantering av lastning och lossning av postens flygplan nattetid.

Väldigt mycket post flygs dagligen på vanliga passagerarflygplan till och från Arlanda och extra mycket på flyg som Air China (förstås). Problemet som jag uppmärksammat med hantering av post av vanliga rampkillar är att flera gånger så händer det att ankommande post "glöms bort" eller ställs av på fel ställe så att Postnord inte får tillgång till den. Detta händer då det tyvärr är stor ruljans på folk och nya personer som är osäkra på vart saker och ting ska ställas inte frågar utan bara ställer och glömmer det. Med andra ord, inte Postnords fel då de inte har något som helst ansvar över hur post från utlandet kommer till dem på Arlanda.

Väl inne i Postnords terminaler på Arlanda är det väldigt seriöst arbete. Vi arbetar inte för dem utan vi får deras packade burar som vi kör ut i lastbilar och lastar i flygplanen. Men vi är inne i och ser förstås in i terminalen och det är maskiner och människor som sorterar post och sådana kan göra fel. Post kan ramla av rullband och hamna där det inte märks av förrän vid service/reparation. Sånt är deras ansvar och förändringar och förbättringar sker på regelbunden basis.

Ja, det finns idioter som jobbar åt Postnord och kastar paket t.ex pajasen som fångades på film. Men det finns idioter överallt och ett företag som helhet kan inte straffas för en handfull idioter. Sådana personer får varningar och upprepade händelser leder till uppsägning. I Sverige kan man inte sparka personer hur som helst.

Dagligen hjälper vi Postnord att skicka väldigt många ton post via flygplan och självklart kan något gå sönder på vägen och något falla bort så det tar lite extra tid att få fram. Men skärpning nu för fan! Det gnälls om ni får betala en krona för frakten och undrar varför det ibland tar längre tid att få era paket. Snart blir det snigelpost på riktigt då ingen vill betala för sig. Skickar ni något dyrt och ömtåligt med billigaste möjliga alternativ så får ni faktiskt skylla er själva om ni sitter där utan en försäkrad försändelse som gått sönder.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Tony32:

Fått höra något mer om ditt paket? Har paket jag med som borde ha anlänt vid detta laget. Men tyvärr verkar de har stannat på sortering i sthlm.

Fick en avi om att hämta paket på Ica igår faktiskt. Inte säker på om det är det paketet som anlände till Arlanda 17:e dock då jag beställt mer sen dess.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin