32 gig ram på windows 10 fungerar ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linuxiiiz:

Så nu är vi kanske en bit på vägen..

Kollade bios igen och då var frekvensen på auto , provade låsa på 1600 mhz och då lyckades det faktiskt boota men sen blåskärm när jag kom in i windows. Provade köra på 1333 mhz utan framgång, även 1800.. Lägger med en bild på hur det ser ut. Provade även någon funktion som heter extreme memory profile men det hjälpte inte heller. Länk till bild <--------------<<< http://www.pictures.se/bild/2HL

Skrivet av RPGWiZaRD:

Sorry, jag läste lite dåligt, trodde du hade 2x 16GB. 4x8 ska väl inte vara några problem tycker man.

Att köra 32GB RAM ska gå, men det är relativt tajt i specs. Minneskontrollern som sitter i CPUn är ofta problemet. 4x8 är värre än 2x16 pga det är fler kretsar som ska samarbeta, och fungera.

Ofta har jag märkt att när man kör 4 st moduler, måste lite extra spänning läggas på antingen minnena själva, eller en buss mellan CPUn och minnena, alt timeings justeras på dem, då inte alla moderkort ger "exakt rätt" spänning och det kan bli svårt att få stabil drift med samma prestanda som 2st moduler. (Alla XMP profiler tex är bara testade med 2st normalt, inte 4).

Det som gör mig lite förvånad är att Windows 7 hittar det och fungerar. Frågan är om det hittar dem, men inte är 100% stabilt ev. Om det dock är stabilt, borde du antingen ha fel-fritt i båda OSen, eller så är det något fuffens med tex UEFI (då Win 7 inte kör det normalt).

Du kan testa att ge lite mer spänning till minnet, typ 0.1-0.2V mer (gå inte över typ 1.66v dock, då du kan skada minneskontrollern). Med 1600 minnen brukar de dock ha stock 1.5V, vilket du utan problem kan köra 1.6V+ på utan problem. Alt är att räkna lite och öka timeings på dem, så de har lite större chans att fungera rätt.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Som nämns så memtesta länge.

Att det fungerade i Windows 7 pro 64 bit var dock konstigt.

En test du skulle kunna göra är att testa demo av windows server 2012.
https://www.microsoft.com/en-us/evalcenter/evaluate-windows-s...

Fast vilka slutsatser kan man dra med server 2012? Om det ej fungerar, så kan det ändå vara fel på moderkortsdrivrutinerna och om det fungerar perfekt i Windows 2012 så borde det inte vara fel inställt i biosen, men det kan man ej vara 100% säker på...

Så jag vet inte om det är värt att testa. Min gissning är att ditt moderkort och dessa 4st ram-minnen inte riktigt gillar varandra och man skulle gärna testa annat ramminne/moderkort, men detta kostar ju pengar.

Har lagt kanske 20k på datorn nu , ska prova ställa om fast boot och allt annars så får det nog vara 24 gig är ju mer än tillräckligt mest bara konstigt varför det inte fungerar. Återkommer när jag ändrat lite på moderkortet annars så stänger vi tråden om jag inte får det att fungera.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Linuxiiiz:

Så nu är vi kanske en bit på vägen..

Kollade bios igen och då var frekvensen på auto , provade låsa på 1600 mhz och då lyckades det faktiskt boota men sen blåskärm när jag kom in i windows. Provade köra på 1333 mhz utan framgång, även 1800.. Lägger med en bild på hur det ser ut. Provade även någon funktion som heter extreme memory profile men det hjälpte inte heller. Länk till bild <--------------<<< http://www.pictures.se/bild/2HL

Kolla vad dina minnen ska ha för spänning, sen sätter du lite över det manuellt i BIOS. Jag sätter alltid mina timings, hastigheter och spänningar manuellt när det gäller minnen då det nästan alltid börjar strula med dessa AUTO-lägen.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Som nämns så memtesta länge.

Att det fungerade i Windows 7 pro 64 bit var dock konstigt.

En test du skulle kunna göra är att testa demo av windows server 2012.
https://www.microsoft.com/en-us/evalcenter/evaluate-windows-s...

Fast vilka slutsatser kan man dra med server 2012? Om det ej fungerar, så kan det ändå vara fel på moderkortsdrivrutinerna och om det fungerar perfekt i Windows 2012 så borde det inte vara fel inställt i biosen, men det kan man ej vara 100% säker på...

Så jag vet inte om det är värt att testa. Min gissning är att ditt moderkort och dessa 4st ram-minnen inte riktigt gillar varandra och man skulle gärna testa annat ramminne/moderkort, men detta kostar ju pengar.

Jag tror vi har problem med moderkortet. Men jag tror vi låser här så jag kör på 24 gig ,provade att fabriksåterställa moderkortet men hjälpte inte. Tror det är något med windows 10 som kronglar med mitt moderkort så vi avvaktar med nya drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag kör med ett msi z97s sli krait edition och 32 gig i ram Crucial BallistixSport 4x8GB 1600MHz och med en Core I5 4690K(ej klockad), har inga problem med den minnesmängden i windows 10 eller krascher.

Permalänk
Medlem

Kör du minnena med i 1600Mhz via XMP eller manuellt 1600Mhz?

Permalänk
Skrivet av thomson:

Kör du minnena med i 1600Mhz via XMP eller manuellt 1600Mhz?

Okej detta lät ju intressant, har både provat manuellt och auto

Permalänk
Medlem

@Linuxiiiz: Dina minnen stödjer XMP 1600Mhz, testa att ställa in det i biosen och se om det löser sig.
Tänker på det sedan med att du får blåskärm vid installation, det är inte några inställningar i biosen som typ secure boot eller liknande som kan ställa till det.

Permalänk
Skrivet av thomson:

@Linuxiiiz: Dina minnen stödjer XMP 1600Mhz, testa att ställa in det i biosen och se om det löser sig.
Tänker på det sedan med att du får blåskärm vid installation, det är inte några inställningar i biosen som typ secure boot eller liknande som kan ställa till det.

Har provat XMP i både 1600mhz och lägre+högre , hjälper ej. Secure boot och fast boot har jag provat vara både av och på hjälper ej.
Har provat något Memory try it, verkar som någon klockning och det har jag provat några steg högre men hjälper ej.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Linuxiiiz:

Har provat XMP i både 1600mhz och lägre+högre , hjälper ej. Secure boot och fast boot har jag provat vara både av och på hjälper ej.
Har provat något Memory try it, verkar som någon klockning och det har jag provat några steg högre men hjälper ej.

Frågan är om alla dina pinnar i sockeln får riktig kontakt med CPU:n? Det kanske är "stabilt" i W7 men inte i W10?
Har du kollat detta?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv

provat 1333 mhz tillsammans med 1,6 volt.

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Frågan är om alla dina pinnar i sockeln får riktig kontakt med CPU:n? Det kanske är "stabilt" i W7 men inte i W10?
Har du kollat detta?

svårt att se i socklen på moderkortet men minnena ser ok ut, grejerna är splitt nya. Mja att det skulle vara dålig kontakt tror jag inte på antingen är det kontakt eller inte dom har fungerat en och en i varje i sockel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Linuxiiiz:

svårt att se i socklen på moderkortet men minnena ser ok ut, grejerna är splitt nya. Mja att det skulle vara dålig kontakt tror jag inte på antingen är det kontakt eller inte dom har fungerat en och en i varje i sockel.

Hmm tror gör man i k....
Det är det enda jag kan komma på förutom att det minne du har inte riktigt kommer överens med mobot.
Har du inte testat vet du ju inte.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linuxiiiz:

Jag har provat flytta minnena i alla olika kombinationer men blir samma grej, har provat alla en och en i olika slots med och dom fungerar.
Jag kan prova sänka frekvensen men blir dom inte slöare då ? och om det då skulle fungera så blir det ju bara skräp endå? eller är jag ute och cyklar

Prova och se om det har någon påverkan, finns inga direkta garantier för att det skulle lösa ditt problem -men om det gör det får du helt enkelt ställa dig frågan: Vad du prioriterar mest av de båda och om du märker av någon försämring i det som du använder datorn till med sänkt RAM-hastighet?
En tanke är ju att ett ojämnt antal minnesmoduler inte brukar vara det bästa om man prioriterar hastigheten då minnes moduler oftast arbetar i par 2x, 4x, 6x osv.
När man kör med 24GB minne (3x8GB) så kör nog inte minnena i dual-channel utan snarare i något compatibility-mode vilket redan där skulle kunna leda till försämrad hastighet. Så dubbla par (4x8GB dual/quad-channel) är ju att föredra om det fungerar, eller i värsta fall (2x8GB dual-channel).

Min upplevelse är dock att RAM-frekvensen oftast inte har någon större påverkan på ett system mer än under speciella omständigheter såsom att man kör med APU eller I-GPU då det brukar vara beroende av snabbt minne som de "lånar" till grafikhantering. Men har man ett diskret grafikkort så lär man knappt märka av den skillnaden.

Du kan ju alltid höja upp minnesfrekvensen igen om du vill men då kanske den inte registrerar allt RAM-minnet, så som utgångsläget är just nu.

Ett annat tips som jag antar att du redan provat är en fabriksåterställning(Nollställning) av BIOS till "default settings" kan ibland råda bot på konstiga problem. Det skall man alltid göra om man uppgraderat BIOS för att undvika buggar mellan versionerna. Går att göra antingen i BIOS inställningarna eller genom en knapp direkt på moderkortet (Clear CMOS)

Sista utvägen är väl att skaffa ett annat moderkort, men det kanske inte känns som att det är värt det.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jalle64:

Hmm tror gör man i k....
Det är det enda jag kan komma på förutom att det minne du har inte riktigt kommer överens med mobot.
Har du inte testat vet du ju inte.

Vissa minnen har svårare med mobot än andra, speciellt med ett 32 gb.
Skulle inte förvåna mig alls om det funkar med annat ram

Permalänk
Medlem

Har du den senaste biosen installerad, den som är daterad 2016-02-17?
2016-02-17 Version 1.D
Description
- Improved memory compatibility.
- Support PSC B-die DDR3 Memory
- Fix that system is not able to boot from legacy DVD ROM when RAID is activated.
- Updated CPU microcode.

Permalänk
Skrivet av thomson:

Har du den senaste biosen installerad, den som är daterad 2016-02-17?
2016-02-17 Version 1.D
Description
- Improved memory compatibility.
- Support PSC B-die DDR3 Memory
- Fix that system is not able to boot from legacy DVD ROM when RAID is activated.
- Updated CPU microcode.

Japp provade med den igår.

Permalänk
Medlem

Det låter som om man pressar minneskontrollern lite för hårt. Windows 10 är känsligare än Windows 7 för minnesfel. Minneskontrollern i en stödjer officiellt DDR3-1333/1600, DDR3L-1333/1600 @ 1.5V, och allt annat är utanför spec. Prova väldigt slappa timings, manuellt inställda. 11-11-11-28@1.6v, 1600MHz, och se vad det ger dig.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle höjt spänningen till minnena till ddr3s speccade max-spänning, dvs 1.65v bara för att utesluta att dom inte får för lite spänning. Deaktivera XMP för tillfället och kör på 1600mhz och slappa timings 10-10-10-30.

IMCn blir hårt belastad vid 4x8gb stickor så du måste höja V_IO och V_SA också för att få det stabilt om det fortfarande krånglar efter du gjort den förändringen. Men börja med hastighet, spänning och timings för minnena. Funkar inte det så fortsätt sen med Vio, sen Vsa.

Btw, kör du CPUn överklockad? Isf behöver du nog skruva upp Vcore eller Voffset också en smula

Visa signatur

Stationär: i7 2600k @ 4.7GHz | Har inget GFX :( | 24GB RAM @ 2133MHz CL10 | Corsair 650TW | Samsung Evo 840 256GB
Bärbar: HP Spectre x360 i5-5200U | 8GB RAM | Samsung Evo 850 256GB

Permalänk
Medlem

Konstigt att det fungerade i W7 och inte W10. Skulle annars kunna tänkt mig att du behövt höja Commandraten i bios(CMD) kör man fyra moduler behöver man ha två eller i värsta fall tre på den. Men ofta brukar den redan stå på två i biosen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Konstigt att det fungerade i W7 och inte W10. Skulle annars kunna tänkt mig att du behövt höja Commandraten i bios(CMD) kör man fyra moduler behöver man ha två eller i värsta fall tre på den. Men ofta brukar den redan stå på två i biosen.

Hans dator ligger troligtvis på gränsen till instabilitet, windows 10 ställer högre krav på systemet mot för win7 och han ramlar över in i instabilitet.

Visa signatur

Stationär: i7 2600k @ 4.7GHz | Har inget GFX :( | 24GB RAM @ 2133MHz CL10 | Corsair 650TW | Samsung Evo 840 256GB
Bärbar: HP Spectre x360 i5-5200U | 8GB RAM | Samsung Evo 850 256GB

Permalänk
Medlem

Byt minnen låter det som att du behöver göra? kör iaf 32GIG ram i min burk funkar fint windows 10 enterprise.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Byt minnen låter det som att du behöver göra? kör iaf 32GIG ram i min burk funkar fint windows 10 enterprise.

Jag tror han behöver först fastställa att det inte är för hög hastighet/för tajta timings på ram samt för lite spänning till RAM, IMC (Vio/Vsa), CPU(Vcore). TS har inte nämnt huruvida han överklockar sin cpu osv. Funkar inte dessa åtgärder så får han gå vidare till att testa andra ramminnen / annat moderkort.

Visa signatur

Stationär: i7 2600k @ 4.7GHz | Har inget GFX :( | 24GB RAM @ 2133MHz CL10 | Corsair 650TW | Samsung Evo 840 256GB
Bärbar: HP Spectre x360 i5-5200U | 8GB RAM | Samsung Evo 850 256GB

Permalänk
Medlem

Jag är inte helt säker, men om tipsen han fått i dag, inte löste problemet för snart 3 veckor sedan, så fungerar de antagligen inte i dag i heller. Förhoppningsvis, eftersom TS inte återkopplat, så har han redan löst det.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av Linuxiiiz:

Hej har försökt allt och vänder nu mig till er.

Moderkort MSI z97 gaming 5
Minnen 4 st X 8 gig DDR3 corsair vengance LP 1600mhz = 32 gig

Provade först på windows 7 pro 64 bit och fick fram alla 32 gig.

Sedan provade jag på windows 10 pro 64 bit men varje gång jag stoppar i 32 gig så får jag blåskärm har provat formatera om flera gånger. Men tar jag ut en så fungerar 24 gig. Värt att nämna är att jag provat en för sig samt i varje slot så jag vet att alla fungerar + att dom är helt nya.

Några förslag ? MVH

Finns minnena med här och har de rätt bockar (högra kolumnen är support för 1,2, eller 4 stickor.)?

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)