Snes spel startar ej

Permalänk

Snes spel startar ej

Hej jag skulle vilja fråga om någon har någon aning vad som kunde varit fel på mitt spel när jag startar det så får jag en svart skärm med ränder som går ner som bilden visar. någon kunnig som har någon aning om vad felet kan vara?

Permalänk
Medlem

Minns att det sades när jag var liten att nes spelen håller i typ 30-50 år sen tar batteriet slut.
Detta kan du kanske googla upp om för snes och även om man kan byta batteri utan dataförlust.

Permalänk
Medlem

Ett klassiskt problem är att det är oxiderade kontaktytor. Har du testat att göra rent kontakten på spelet med t.ex. isopropanol eller T-röd?

Fungerar andra spel bra? Det kan även vara värt att göra rent connectorn i basenheten

Det brukar inte gå att byta batteri utan dataförlust, men spelen brukar starta upp även om batteriet är slut (sparningarna lagras helt enkelt inte när man stänger av enheten).

EDIT: Oavsett om det är orsakat av batteriet eller inte så kan det vara värt att byta innan du börjar lägga ner en massa timmar i det. Det går att köpa sådana med pinnar som man löder dit, har successivt börjat byta ut batterierna i mina spel.

Permalänk
Medlem

Skulle också gissa på att batteriet är boven, saker och ting kan bära sig väldigt udda åt när batterier med minneshållningsfunktion är på väg att ge upp.

Låna upp en multimeter om du inte redan har en. Mät likspänning mellan batteriets poler, det ska visa ~3 volt även inkopplat, spänningsfallet är försumbart i det här fallet, då det är så mikromalt.

Är det mer än någon tiondels volt byter du det. Ett nytt CR2032 kostar ett par tior. Du kan nog rent av hitta dem i välsorterade stormarknader, annars är det Classe, Kjell, etc som gäller.

Du kan försöka göra ett så snabbt byte som möjligt, har du en jävla tur får du behålla savedatan. Startar fortfarande inte spelet, plocka ur batteriet i 10 min, och sätt i det igen. Du förlorar datan garanterat (ser inga kondingar som ev kunde hålla lite laddning på kretskortet), men förhoppningsvis funkar det igen sen.

Antar du redan testat standardåtgärden vid den här sortens problem, att rengöra kontaktblecken? Om inte, använd luddfri trasa och isopropanol. Har du inte isopropanol hemma kan du köra med T-sprit.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

@Applet @kaput tack för info ska testa dessa saker och så får man hålla tummarna att det kommer funka

Permalänk
Medlem
Skrivet av knubbis93:

@Applet @kaput tack för info ska testa dessa saker och så får man hålla tummarna att det kommer funka

Såg förresten först nu att batteriet hade punktade bleck. Blir nog svårt att behålla eventuell savedata, det där måste du löda loss.

Om du nu måste byta batteriet, kan du pilla loss och löda på de gamla blecken på det nya batteriet, men då vill det till att du vet vad du gör, och är snabb som attan. Litiumbatterier är inte jättekära i värme, risken är att de går åt helvete. Använd ögonskydd, batteriet kan bokstavligen smälla. Värm på lödkolven ordentligt, det kan verka ologiskt, men du vill ha den så varm som möjligt för att lödningen ska gå snabbare, och lämna av så lite värmeenergi till batteriet som möjligt. Förtenna stället på batteriet där du vill sätta blecket så snabbt du bara kan utan att få kallödning, använd gärna flytande flussmedel. Förtenna motsvarande kontaktpunkt på blecket. Smält ihop batteri och bleck hastigt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

@kaput: tack för info men gör så att jag köper färdiga som dessa

http://www.tradera.com/item/301509/219425005/snes-batterier-m...

men allt såg väl fint ut innuti så borde inte vara mer än att byta batteri eller rengöra? men kan batterit påvärka att spelet startar ordenkligt?
det andra spelet startar felfritt men detta får denna skärmen

Permalänk
Medlem

Tyvärr så går Zelda att spela även om batteriet är slut, det behåller bara inte dina save-files om du bryter strömmen till konsolen. Även om du köper de färdiga ifrån Tradera så kommer du behöva löda fast dem om du vill göra det ordentligt, man kan göra en riktig fullösning med eltejp men det är inget jag rekommenderar.

Om du har rengjort spelet ordentligt så kan jag bara föreslå att du kollar så att det har ordentlig kontakt i konsolen, prova att trycka det både framåt och bakåt medans du trycker på reset-knappen för att se om du får ordentlig bild, skulle det visa sig fungera i ett visst läge så kan du kila fast spelet i luckan med något så att det ligger precis rätt.

Sen är det inte helt omöjligt att kassetten är trasig, händer tyvärr ibland och om det inte är så att du tydligt ser någon lödning som släppt så är det inte mycket att göra.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att du kan testa att rengöra kontakterna i konsolen också, ta ett tunt tyg som du lindar runt ett bankkort eller något liknande och tryck ner och upp i konsolen. Även om det spelar ett spel bra så kan det ha problem med nästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knubbis93:

@kaput: tack för info men gör så att jag köper färdiga som dessa

http://www.tradera.com/item/301509/219425005/snes-batterier-m...

men allt såg väl fint ut innuti så borde inte vara mer än att byta batteri eller rengöra? men kan batterit påvärka att spelet startar ordenkligt?
det andra spelet startar felfritt men detta får denna skärmen

http://i.imgur.com/hjwI3Zc.jpg

Vet inte hur det specifikt ligger till med SNES-spel, men vad jag säkert vet är att halvdöda batterier kan åstadkomma märkliga fenomen i ganska många olika kategorier prylar. Det är alltså ingen omöjlighet.

Jaså, är det fler kassetter som strular? I sådana fall kan det nog vara värt att ta en titt på connectorn i SNES:en också. Du kan rengöra den på plats, lägg ett tygstycke över kanten på ett kreditkort eller något, fukta med sprit, och tryck ner i connectorn. Repetera några gånger, se till att du får alla kontaktbleck rengjorda.

Ah, lysande, det är ju förstås ännu bättre med färdigkittade batterier. Håll dock an lite med att köpa dem tills du vet säkert att det inte är nåt annat

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Strular konsolen skulle jag gissa på antingen att vissa lödningar är på väg att ge sig eller vissa caps, oftast en ganska lätt fix om man har minsta lödvana

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Om det inte funkar efter rengöring och batteribyte så skulle jag nog kört en omlödning av alla lödpunkter ifall det är en dålig lödning nånstans, har räddat många olika 'döda' kretskort med sånt.
Men det bör ju göras med varsamhet, jag vet inte hur mycket temperatur just de chippen tål så det bör nog finnas lite lödvana hos den som gör det.

Permalänk

Du skriver att andra spel funkar felfritt så då kan vi släppa konsolen. Och jag utgår även från att ditt Zelda är ett PAL-B (SCN) spel.
Lägg inte för mkt tid och energi på batteri delen. Det är enbart som sparfunktion och som tidigare påpekar ska spelet funka även om batteriet är dött.

Det du ska rengöra spelkassettens kontakter med är isopropyl alkohol. Detta själv bland annat på apotek. Men har även hört att folk kör på https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/kontorstillbehor/kemi-spray-lim/spray-olja-isopropanol/luxorparts-ipaclean-isopropanol-250-ml-p18358.

Att lödda om kan vara en lösning som är rätt riskabelt då det finns en risk som tidigare svar nämner att kretsen kanske inte pallar temperaturen. Använd få krokodilklämmer på benen för att av värmen från chippen.

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk
Medlem

Har du testat att bara rucka lite på spelet och starta om konsollen? Jag brukar trycka lite på eject-knappen lite och sedan reset när spelen bråkar. Jag tror fortfarande att problemet är oxideringar antingen i connector eller spel (eller både och)

Permalänk

@SnowNalle: rengör jag hela spelet eller bara på de pinnsen i slutet?

Permalänk
Medlem

bara kontaktytorna dvs "pinnsen" hoppas det funkar

Visa signatur

Amd... oyes... Intel... oyes... Nvidia... oyes

Permalänk

@knubbis93: Precis enbart pinsen

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk

personligen skulle jag utan tvekan köpa 2 st batterihållare för cr2032 (http://www.electrokit.com/en/battery-holder-button-cr2032.457...)och montera paralellt i det tomma utrymmet över kretskortet mha några sladdar till lödöarna för orginalbatteriet.

sätter du desutom dit 2 så underlättar det för batteribyte i framtiden om du inte vill förlora dina sparningar.

dvs du har 2 batterihållare men bara ett batteri i och när det är dax för byte hotar du i ett nytt batteri i den tomma hållaren och plockar ur det gammla.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Testade att rengöra spel pinsen med isopropanol och det löste inget men allt ser fint ut innuti men får bara svart bild vet ej varför batterit kan väl endå inte göra så spelet inte startar med bild och så vidare? som bilden ovan visar

Permalänk

Nej troligen inte.

Batteriet är bara till för att hålla minnet till sparningarna spänningssatt då det tappar minnet om de blir utan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

@Rouge of Darkness: någon aning om vad det kan vara ifall de inte är pinsen som är orena ?

Permalänk
Medlem

På gamla 8bit spel har jag bytt batteri enklast jag montera på en batterihållare slakta gamla datorer på batterihållare dom passade precis sen i med nytt batteri

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av knubbis93:

någon aning om vad det kan vara ifall de inte är pinsen som är orena ?

Har spelet någonsin fungerat för dig, eller har du köpt det begagnat i det skicket? Det kan ju tyvärr vara fel på någon av kretsarna, och då finns väl inte så mycket att göra. Det enda jag kan komma på att testa är att byta ut elektrolytkondensatorerna (de runda liggande svart-vita cylindrarna) mot nya, eftersom de är en vanlig felkälla i gammal elektronik.

Tillägg: När jag skrev "det enda jag kan komma på" ovan så menade jag för att fixa kasetten, om det är den som strular. Jag skulle rekommendera att du rengör 72-pin kontakten i konsolen först även om andra spel fungerar, att den kontakten strular är ju en av de saker som NES är mest känd för trots allt.

Permalänk
Medlem

Sluta tjata om batteriet! Spelet ska starta med dött batteri utan problem.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB