Permalänk
Medlem

Första datorbygge - frågor

Försöker sätta ihop min första dator, går lite sådär.

Första misstaget var att jag tog bort det svarta skyddet på moderkortet där CPU'n ska sitta, då det stod "Remove" på den. Insåg senare att det tydligen var viktigt att ha kvar den tills CPU'n var monterad. Kan det ha skadat CPU'n/Socketen?
https://youtu.be/6_ujAnpXP1k?t=3m35s <- Skyddet jag syftar på.

Andra misstaget är att jag antagligen har monterat CPU-fläkten åt fel riktning. Monterade med fläkten mot den avlånga sidan av moderkortet då det kändes logiskt, men jag märker att andra monterar mot kortsidan/RAM-minnena. Går det att ha såhär eller behöver jag montera bort den, ta bort limmet och göra om igen?

Permalänk
Avstängd

Det kommer att fungera men... om du inte har en fläkt i taket av chassit som blåser ut så kan det bli väldigt varmt. Rekommenderar dig att ändra på kylaren och låta fläkten där bak leda värmen ut

Permalänk
Medlem

Skyddet du tog bort är där för att skydda pinnarna under från att böjas, om någon pinne böjts medan skyddet var borta så ja då är det ganska kört. Sen är jag lite intresserad av vad det är för lim du fäste kylaren med? Kylpasta?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Precis. Fläkten skall helst sitta över ram-minnena och blåsa igenom kylartornet och mot chassits bakre fläkt. Har du en fläkt i taket i chassit så fungerar det bra så som den sitter.

Angående skyddet för cpu har det troligtvis inte tagit någon skada där förutsatt att du inte pillat massa

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Skyddet du tog bort är där för att skydda pinnarna under från att böjas, om någon pinne böjts medan skyddet var borta så ja då är det ganska kört. Sen är jag lite intresserad av vad det är för lim du fäste kylaren med? Kylpasta?

med den här så klart!
https://gyazo.com/54aec0257c0fdea17617d6b4e3e82f9b

lyckas inte få den att visa bilden direkt i forumet

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av pianonist:

Det kommer att fungera men... om du inte har en fläkt i taket av chassit som blåser ut så kan det bli väldigt varmt. Rekommenderar dig att ändra på kylaren och låta fläkten där bak leda värmen ut

Ok! Då snurrar jag den 90grader mot RAM-minnena!

Skrivet av Naga:

Skyddet du tog bort är där för att skydda pinnarna under från att böjas, om någon pinne böjts medan skyddet var borta så ja då är det ganska kört. Sen är jag lite intresserad av vad det är för lim du fäste kylaren med? Kylpasta?

Kylpasta från kylaren såklart Antar att jag behöver ta bort det gamla och applicera på nytt. Har bara spisbränsle hemma, kan det fungera för att få bort den gamla kylpastan?