Permalänk

Billig HTPC för surf/stream

Hej,

Jag har nyss byggt nytt men skulle behöva en mindre dator till TV:n för att kunna titta på netflix, youtube och streama spel från steam.
Datorn står på ovanvåningen och första tanken var att dra en lång kabel + USB till TV:n men jag misstänker att det blir för långa kablar.
Det finns i dagsläget en nätverkskabel dragen från huvudswitchen (1000Mbit) till TV-rummet som jag tänker använda.

Andra tanken var att koppla in en äldre laptop men då datorn skall stå i TV-bänken blir det kruxigt att öppna locket varje gång för att starta laptopen och det är ingen fröjd för ögat med en gammal sliten dator uppe på TV-bänken.

Jag har max 3000 kr för detta köp/bygge.
Har ni något förslag?
Datorn skall vara hyfsat liten så att den helst får plats i bänken på höjden eller bredden (max 15 cm) eller i värsta fall så man kan ha den ovanpå bänken, ha stöd för SATA III, HDMI och klara av Steam Homestreaming.

Det som redan finns:
* SSD 256GB SATA III
* 8 GB DDR3
* 8 GB DDR3 SO-DIMM
* Windows 10 OEM-Licens

Tack på förhand!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@KaiserClaw:
Misstänker att det smidigaste är att köpa en Raspberry Pi 3 alternativt en liten Atom-dator från kina.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

@DavidtheDoom:

Klarar dessa av att streama spel från steam?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@KaiserClaw: Yea. h.264 decoder är det enda som behövs och de har alla moderna processorer (även din mobil).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

@DavidtheDoom:
Löser detta även netflix och övriga film-tjänster?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@KaiserClaw: Nja, vet inte om netflix har kommit ifrån silverlight kravet. Silverlight är Microsofts DRM lösning och finns således inte i Linux. Det finns en variant men fungerar sådär.

Övriga tjänser med normala krav är okej.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin