Vem ansvarar för frakten vid Privata köp?

Permalänk
Medlem

Vem ansvarar för frakten vid Privata köp?

Köpte en vara av en via Facebook (på en köp och sälj sida) och allt gick bra fram tills att paketet inte kommer fram. Skickades för 2 veckor sedan med skrymmande post som ska ta ca 2 dagar. Varit på postkontoret här men de hade inte paketet heller. De sa att jag skulle reklamera men på deras hemsida så står det bara att de inte ger ersättning för borttappade brev osv.

Den jag köpte av säger att det ända han kan göra är att ge mig lite rabatt på ett nytt köp och hoppas att den kommer fram.

Nu undrar jag vem som har ansvaret för att varan kommer fram?

Köpte varan plus frakt 65kr. Stod inget om vilken sorts frakt utan bara att den skulle fraktas till mig. Är det inte då säljarens ansvar tills att varan levererats? Han kan lika gärna struntat i att skicka den och man får aldrig veta?

Priset på allt gick på lite över 500kr så inte så jätte farligt men är fortfarande pengar som kunde användas till annat.

Spare me alla (Nu kanske du lär dig osv osv) Jag vet.

Permalänk
Medlem

Tekniskt sett är det säljaren som sluter ett avtal med posten om leveransen, därav pekar alltid posten på att om det inte är en avtalskund som t.ex. skickat ut en fraktsedel så är det den som skickar försändelsen som ska göra reklamation etc.

Dock väldigt svårt att visa på att någon skickat eller inte om man inte har något spårbart eller liknande, även då är det ju svårt iom att du vet inte vad som finns i det som skickades.

Om säljaren ger rabatt direkt utan tjafs på nästa vara skulle jag gissa att den aldrig skickades, om denne inte har något sätt att verifiera att du inte fått det. Låter som en typisk "Jag skickar imorgon" ... "min hund åt läxan"

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Finns väl inga reglar för detta vad jag vet? Naturligtvis har du själv ingen möjlighet att ta ansvar för att paketet eventuellt har försvunnit eller inte skickats alls, men du skulle kunna ansvara för att ni kommer överens om rätt fraktmetod. Hade det varit tydligt att det skickades utan spårning och garantier så kan väl säljaren inte klandras, men om nu så inte var fallet så får du väl antingen anklaga säljaren för att inte ha skickat paketet, eller posten för att ha slarvat bort det. Vet inte vad skrymmande brev innebär, men har det skickats utan garantier så kan man ju faktiskt inte räkna med att det kommer fram.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

mellan privatpersoner ansvarar säljaren fram till dess att varan lämnas över till speditör, sen övergår risken till köparen. vilket tyvärr kan göra just sådana här situationer väldigt knepiga - det är också den som betalat för frakten som måste reklamera hos speditören eftersom den personen har ingått avtalet om frakt, inte mottagaren...

Permalänk
Medlem

Säljaren är ansvarig för frakten.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Tillägg:
Ska påpekas den som betalat till posten, om person A ger person B pengar för porto och person B sedan betalar posten för leveransen är det person B som har avtal med posten.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Säljaren är ansvarig för frakten.

Stämmer verkligen detta?

Jag brukar säga "Vill ni ha spårbart så får ni betala för det."

Säljare brukare ju nästan aldrig aldrig betala frakten, så jag tycker att om man inte vill riskera så får man be om spårbart. Samt betala för det.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Köplag (1990:931)
1§ Denna lag gäller köp av lös egendom. Lagen gäller i tillgängliga delar även byte av lös egendom...
3§ Lagens bestämmelser tillämpas inte i den mån annat följer av avtalaet...
7§ Transportköp: Skall varan transporteras till köparen inom en och samma ort eller inom ett område där säljaren vanligen ombesörjer transporten av liknande varor, sker avlämnandet när varan överlämnas till köparen. Om varan i annat fall skall transporteras till köparen och annat inte följer av en leveransklausul eller av avtalet i övrigt, sker avlämnandet när varan överlämnas till den transportör som har åtagit sig transporten från avsändningsorten. Om säljaren själv utför transporten sker avlämnandet först när varan överlämnas till köparen. Har varan sålts "fritt", "levererad" eller "fritt levererad" med angivande av viss ort, anses den inte avlämnad förrän den den har kommit fram till denna ort.
9§ Skall säljaren ordna transporten av varan, skall han ingå avtal om transporten till bestämmelseorten med lämpligt transportmedel och på sedvanliga villkor för en sådan transport.

med det skrivet, bestämmelserna kan i stor utsträckning avtalas bort så mycket beror på exakt vad ni kommit överens om!

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Finns väl inga reglar för detta vad jag vet?

Jodå, de aktuella reglerna finner du i Köplagen.

Skrivet av vinylens:

Säljaren är ansvarig för frakten.

Det beror på förutsättningarna, och att säljaren är ansvarig för frakten är sällan korrekt.

Citat:

Om varan i annat fall skall transporteras till köparen och annat inte följer av en leveransklausul eller av avtalet i övrigt, sker avlämnandet när varan överlämnas till den transportör som har åtagit sig transporten från avsändningsorten.

Det kräver naturligtvis att säljaren faktiskt kan påvisa att varan lämnats till transportören ifråga.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd

Vill man ha det spårbart får man påpeka det, är det större varor så blir det ju det automatiskt då det blir paketfrakt. Skickas det som brev är det ju kört, säljaren kan inte bevisa att det är skickat och köparen kan inte bevisa att brevet inte förkommit på posten. Så är man "orolig" skall man begära spårbar försändelse. Det kostar något mer, men kan vara värt det.

Finns ju förstås alltid en risk att man inte får något vettigt i paketet trots detta, alternativt att säljaren ändå struntar i att skicka. Dock behöver man då inte leva i ovisshet om vad som hänt

Så, i fråga om icke spårbar försändelse är det köparens huvudvärk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Stämmer verkligen detta?

Jag brukar säga "Vill ni ha spårbart så får ni betala för det."

Säljare brukare ju nästan aldrig aldrig betala frakten, så jag tycker att om man inte vill riskera så får man be om spårbart. Samt betala för det.

Här brukar jag också säga "jag ansvarar endast för paket/brev fram tills det är lämnat hos mitt postombud".

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid spara kvitto på frimärken för att iallafall ha något form av bevis att man varit på posten och skickat iväg brevet vid angivna tidpunkt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Kanske köpa med kort. isf så syns det på banken. sades inget om att det skulle skickas som skrymmande brev. trodde det var paket med koli.

65kr för ett brav lixsom? och 150kr för rekomenderat? för ett paket som kanske väger 500gr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muSashi:

Jag brukar alltid spara kvitto på frimärken för att iallafall ha något form av bevis att man varit på posten och skickat iväg brevet vid angivna tidpunkt.

Det bevisar dock inte att du skickat just det brevet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tazk3n:

65kr för ett brav lixsom? och 150kr för rekomenderat? för ett paket som kanske väger 500gr

Något som kan vara värt att tänka på är att rekommenderade brev är försäkrade upp till 10000kr (5000kr för betalningsmedel), medan standardbrev inte är försäkrade alls. Så ska man skicka något värdefullt kan det vara värt att välja till rek, eftersom posten då ersätter brevet om de förlorar eller skadar det. Om ett vanligt brev försvinner så ska man visst kunna få tillbaka portot, men det är också allt.

En sak som är lite underlig med rek är däremot att om varans marknadsvärde överstiger 10000kr (betalningsmedel 5000kr) så får man ingen ersättning alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det bevisar dock inte att du skickat just det brevet.

Sant, men bättre än inget.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk

Det är alltid avsändaren som äger frakten. Dvs det är avsändaren som är kund hos fraktbolaget och det är kunden(avsändaren) som kan reklamera till fraktbolaget.
Så även om du som köpare av en vara betalar frakt (varupris +frakt) är du inte kund host fraktbolaget utan "bara" mottagare.

Och i de allra flesta fall skall du som köpare av en vara reklamera till din leverantör som i sin tur får göra en reklamation till fraktbolaget.

Visa signatur

Nickade Nightswe men bytt för varför ha olika nick på olika platformar.

Permalänk
Medlem

@tazk3n: Hur betalade du? Prata med din bank, säg att du blivit lurad. Så vida du inte skickade pengarna i ett kuvärt till säljaren?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@tazk3n: Hur betalade du? Prata med din bank, säg att du blivit lurad. Så vida du inte skickade pengarna i ett kuvärt till säljaren?

Swish. har adress och allt

Permalänk
Medlem

@tazk3n: Ta det med banken. Plus gör en polis anmälan. Du vet ju inte om vederbörande ens har skickat nått. Om det är en skojare, så är det viktigt att polisen får in många anmälningar.
Å andra sidan kanske paketet hamnat på villovägar, och dyker upp imorgon?
Vänta vad du anser vara en rimlig tid, sedan går du till aktion.

Jag skulle aldrig skicka nått som kostar över en hundring, med posten utan spårbarhet och försäkrat (= Rekomenderat) Det gör jag också klart i annonser när jag säljer grejer, att köparen om det skall skickas, får ta kostnaden för att det skickas rekomenderat.
Det kostar en femtilapp extra för köparen, men då är det också större odds att köparen får det han betalat för.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

@tazk3n: Hur betalade du? Prata med din bank, säg att du blivit lurad. Så vida du inte skickade pengarna i ett kuvärt till säljaren?

Varför skulle banken lägga sig i det? Om min bank skulle göra sig till garant för andras affärer så skulle jag byta bank direkt.

Om man anser sig blivit utsatt för ett bedrägeri måste man göra en polisanmälan.

Frågan är hur man skall bevisa att man inte erhållit varan (som skickats utan spårning) och sedan vill ha sina pengar tillbaka?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nightbubble:

Det är alltid avsändaren som äger frakten. Dvs det är avsändaren som är kund hos fraktbolaget och det är kunden(avsändaren) som kan reklamera till fraktbolaget.
Så även om du som köpare av en vara betalar frakt (varupris +frakt) är du inte kund host fraktbolaget utan "bara" mottagare.

Och i de allra flesta fall skall du som köpare av en vara reklamera till din leverantör som i sin tur får göra en reklamation till fraktbolaget.

Visst, men hur skall man reklamera ett vanligt brev (utan spårning)?

Permalänk
Medlem

Man ska alltid skriva att när man lämnat paketet till posten släpper man sitt ansvar och alltid tillägga att de kan få det rekommenderat för 70kr till. Då lämnar du över ansvaret till köparen om han vill ta det säkra före det osäkra. Nu kommer väl typ 99.9% av alla brev och paket fram men men.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk

Med tanke på vad som sagts i media på senare tid om Postnords tillförlitlighet är det inte alls otroligt att brevet faktiskt kommit bort. Visst kunde säljaren har erbjudit sig att skicka rekommenderat, men det är minst lika mycket ditt ansvar att i påtala att du vill ha det skickat spårbart. Att säljaren erbjuder sig att skicka en ny vara till rabatterat pris ser jag inte alls som någon varningsklocka - det är precis vad jag hade gjort också. Precis lika lite som du med säkerhet kan veta att han skickat brevet så kan han omöjligt veta säkert att inte du ljuger om att det inte kommit fram.

Permalänk
Medlem

Fick svar av posten att de inte kommer utreda för de är klass A brev? HUR VET DE DET? Jag skrev inte vilken tjänst som används eller liknande. Blir så jävla förbannad. Han kannlika gärna sitta hemma utan att ha skickat något... Men tänkte. Om jag har bevis på att jag köpt varan av honom men den inte kommer och han säger att han postat så måste han väll ha bevis för det om det ska hålla? Menar. Jag har bevis att jag köpt. Han har inge bevis av att han skickat.

Permalänk
Medlem

Jag har haft enormt mycket problem med postnord senaste tiden.

De har till och med skickat en avi med ett 6 år gammalt efternamn så jag fick få en underskrivt gällande namnbytet för att få ut paketet......på paketet stod rätt efternamn......

De har tappat bort paket med mera....

Bortsett från det så använder jag alltid skicka.posten.se för att få spårbara brev. Det är ett tydligt bevis på att jag som säljare skickat brevet.

Permalänk
Medlem

Om det inte står någonstans, och ni inte kommer överrens om det, så skulle jag förväntat mig vanlig postleverans, dvs inte spårbart.

När jag köper och säljer via tradera och liknande är jag skitnoga med att dubbelkolla att jag har skrivit in rätt, samt vad som står i annonsen.

Och vid ömtåligare saker så ber jag säljaren skicka spårbart.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Avstängd

@Monnier:
Jag fick en Avi förra Tisdagen, så jag gick ner för att hämta paketet, men det hade inte kommit, jag gick ner på Onsdagen men det hade inte kommit då heller, på Torsdagen kom paketet.
Avin får man ju normalt dagen efter paketet kommit.

I fortsättningen så kommer jag undvika Postnord så mycket det går, kastar dom inte sönder paketen så slarvar dom bort dom.
Fan vad dom gått ner sig på så kort tid, det är helt otroligt. Måste vara nån form av världsrekord i att förstöra ett företag på kort tid.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tazk3n:

Han kannlika gärna sitta hemma utan att ha skickat något... Men tänkte. Om jag har bevis på att jag köpt varan av honom men den inte kommer och han säger att han postat så måste han väll ha bevis för det om det ska hålla? Menar. Jag har bevis att jag köpt. Han har inge bevis av att han skickat.

Nej, snålar man in på frakten och inte betalar för spårbar frakt så får man stå sitt kast. Du har ju heller inget bevis på att du inte fått brevet, säljaren kan ju lika gärna tro att du försöker blåsa honom. "Hålla", vet inte vad du menar med det?

Du menar att du skulle vara nöjd med en kopia av ett kvitto på frimärken köpta den dag han säger brevet var skickat? Dessutom köper man ofta frimärken i förväg och sätter på så många man behöver i lugn och ro hemma.

Slutsats: kräv att få det skickat spårbart (där självklart du står för den kostnaden) så slipper du nästa gång leva i ovisshet.