Uppgradering av dator, hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Uppgradering av dator, hjälp uppskattas!

Hej!
Köpte nyligen ett GFX 1080 gaming X msi till min dator med följande komponenter:
16gb ram(DDR3)
i7 4770k.(Ej överklockad)
500w Corsair nätagg

Nu hade jag tänkt att uppgradera den ytterligare med nytt MOBA, ram och CPU.

Jag har inte hängt med i svängarna de senaste åren då det gäller datorer överlag och tänkte kolla med er om vilka komponenter man skulle köpa för att optimera datorn.

Kommer det någon ny generation av CPU's man ska vänta på eller kan man köpa något idag som gör någon skillnad?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag ser inte poängen. Sätter du dig och lägger någon timma på att få fram en stabil överklockning får du samma prestandaökning gratis som om du slänger 5000 på nya komponenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som ovan skrev så har du fortfarande bra komponenter!

Men om du har pengarna till att uppgradera resten också så skulle jag köra på:

Mobo: ASUS Z170 PRO GAMING AURA
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 16GB
Processor: Intel Core i5-6600K ELLER Intel Core i7-6700K

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Ser inget fel med din nuvarande burk alls (Har du SSD? annars är det en sak att skaffa)
Som @Andreaz1 säger så borde du kolla så din cpu kylning är ordentlig och sedan överklocka.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Hallå! Tack för tipsen.
Har pillat lite med överklockning och har inte någon större koll på det heller, men det får jag läsa mig fram till här på forumet.
SSD har jag, känns som ett måste nu för tiden

Har samma kylare som följde med till CPUn, bör jag köpa en bättre kylare och försöka få upp den till över 4ghz någonstans?

Tänkte på nätagg med, räcker 500w? Har en hel del coilwhine från den också. Finns det några bra 750's ni kan rekommendera?

Permalänk
Medlem

Bytt genast till en bättre kylare! Annars lär du inte komma långt med din OC (overclock). Sitter själv på samma processor, tyvärr inte haft tur i mitt lotteri . Men för att få lite koll på OC kolla in denna guiden, för just din processor 4770k .

Hade du ändå tänkte uppdatera och nu struntar i det för att kör OC, antar jag att det finns en lite budget och skulle då inte tveka på en riktig kylare i form av Noctua NH-D15 finns ingen bättre luftkylare .

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Hedersmedlem

@bowiee *Tråd flyttad*

Välkommen till Sweclockers!
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips! Ber om ursäkt om tråden hamnade i fel del!

Permalänk
Medlem

En fråga till här. Hört att det kommer en ny generation av CPU's nästa år. Bör man vänta och köpa nytt moba och processor då?
MVH

Permalänk
Medlem

@bowiee:

bättre att vänta, din rigg du har nu presterar fortfarande ypperligt väl! ja kör tex på datorerna i sig och jag maxxar min grafik. kan tänka mig att du får ännu mer fps än mig. det är fortfarande helt onödigt för dig att uppgradera!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

i5 6600k är väl inte ens bättre, så absolut ingen anledning att uppgradera nu eller knappt nästa generation...

Permalänk

Håller med, ingen anledning att köpa en skylake processor just nu, tror inte att kaby lake heller blir värt pengarna i ditt fall, om du nu inte tvunget vill lägga ut 5k+ för vad som förmodligen bara blir ca 10% prestanda, du har mycket att hämta på din nuvarande processor om du överklockar, så satsa på det först!

Permalänk
Medlem

Hallå! Fick hem min Noctua NH-D15 igår. Tänkte sätta mig och pilla lite med det.
Läst om flera olika metoder om hur man tar bort den befintliga kylpastan och hur man applicerar den.
Vilken metod finner ni bäst?
Riskorn och bara trycka dit fläkten verkar som den mest populära metoden.
Tacksam för svar.
MVH

Permalänk
Skrivet av bowiee:

Hallå! Fick hem min Noctua NH-D15 igår. Tänkte sätta mig och pilla lite med det.
Läst om flera olika metoder om hur man tar bort den befintliga kylpastan och hur man applicerar den.
Vilken metod finner ni bäst?
Riskorn och bara trycka dit fläkten verkar som den mest populära metoden.
Tacksam för svar.
MVH

Kaffefilter + Isopropanol brukar vara rekommenderat, finns ju tex detta om man vill lyxa till det men ska inte behövas.
Applicering är väl som du säger, spelar ingen större roll om man sprider ut det innan eller bara trycker på, blir ingen större skillnad i de testar jag sett.

Permalänk
Medlem

Tänkte klocka upp den nu och sett så otroligt många svar angående volten.
Kan man sätta den på auto och sen tweaka den tills den blir stabil?
Just nu helt oklockad(med turbo) så ligger den på runt 1.175.
Tänkte börja med klockningen imorgon.
Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Hallå! Tänkte bara lägga en liten uppdatering.
Har läst omkring varenda guide som finns omkring överklockning av 4770k och verkar ha fått den stabil nu på 4.4ghz på 1.250V.
Idle temp ligger mellan 30-35 grader.
När jag har kört pass i OCCT så har den kommit upp i runt 80 grader.
Finns det flera rekommenderade program att kolla stabiliteten i processorn? Har kört med IntelBurnTest, men av någon anledning får jag bluescreen där ibland, och ibland inte.
Men när jag spelar exempelvis Overwatch eller något annat spel så har jag knappt nått 60 grader även under långa spelpass.

Nu till frågan!
Ska man överklocka den något mer eller är 4.4ghz en relativt bra överklock när den är så stabil som den är på en helt okej volt?

Permalänk
Medlem

För rengöring: https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/kontorst...
Jag använder bomullspinnar. Fibertrasa i videon nedan, men det blir jobbigt att tvätta, så jag föredrar pinnar som man slänger sen.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian