Microsoft Unified Update Platform gör det lättare att uppdatera Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Unified Update Platform gör det lättare att uppdatera Windows 10

I och med kommande Creators Update till Windows 10 implementerar Microsoft Unified Update Platform, ett nytt system som ska göra det lättare att uppdatera operativsystemet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Uppdateringsförfarandet i Win10 är oacceptabelt. Hur många gånger kommer jag inte till datorn, måste snabbt starta för att fixa en grej, och möts av en roterande boll som håller på i minst tio minuter. Eller igår, när jag satt och jobbade och helt plötsligt spontanbootar om. Tvi!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av superapan:

Uppdateringsförfarandet i Win10 är oacceptabelt. Hur många gånger kommer jag inte till datorn, måste snabbt starta för att fixa en grej, och möts av en roterande boll som håller på i minst tio minuter. Eller igår, när jag satt och jobbade och helt plötsligt spontanbootar om. Tvi!

Jag har inte Win10 än... Men funderar starkt på att skaffa det, bara det att jag vill veta alla fel som finns med den först... Om det nu är som du säger så är det ett stort nej. Kan tänka mig att en gång i månaden så kan dom poppa upp ett litet snällt text fönster nere i hörnet som man lätt kan klicka bort. Eller ännu bättre, man säger till själv när man har tid.

Ska bli spännande och se vad detta kommer leda till.

Visa signatur

Mvh Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av prawler646:

Jag har inte Win10 än... Men funderar starkt på att skaffa det, bara det att jag vill veta alla fel som finns med den först... Om det nu är som du säger så är det ett stort nej. Kan tänka mig att en gång i månaden så kan dom poppa upp ett litet snällt text fönster nere i hörnet som man lätt kan klicka bort. Eller ännu bättre, man säger till själv när man har tid.

Ska bli spännande och se vad detta kommer leda till.

I home-versionen kan man schemalägga när datorn får starta om. I pro kan dessutom helt stänga av automatiska omstarter. Tycker dock det är fult av MS att home-användare inte får samma möjlighet.

Permalänk
Medlem

W10 har gjort min HTPC en ren mardröm att använda.
Varje j*vla gång jag vill använda den (kanske nån gång i veckan) så avbryts filmen eller serien först av droppade frames, för att nerladdningen maxar mitt wifi, och sedan av ett krav att datorn måste startas om.

Jag väljer vilka "updateringar" min dator skall ha och även när dom skall installeras, förstått ?!
Enda lösningen är att stoppa windows update tjänsten, var det verkligen det ni ville microsoft ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Uppdateringsförfarandet i Win10 är oacceptabelt. Hur många gånger kommer jag inte till datorn, måste snabbt starta för att fixa en grej, och möts av en roterande boll som håller på i minst tio minuter. Eller igår, när jag satt och jobbade och helt plötsligt spontanbootar om. Tvi!

Har du ställt in "Aktiva timmar"? Det ger åtminstone en 12h-lucka där uppdateringar inte kommer att spontanreboota...Tror det kommer ökas till 18h framöver. Men ja, det är galet hur dåligt uppdateringsförfarandet är nu :/

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Uppdateringsförfarandet i Win10 är oacceptabelt. Hur många gånger kommer jag inte till datorn, måste snabbt starta för att fixa en grej, och möts av en roterande boll som håller på i minst tio minuter. Eller igår, när jag satt och jobbade och helt plötsligt spontanbootar om. Tvi!

Märkligt, har aldrig märkt av något sådant. Den enda gången jag ser de roterande bollarna är när jag ska stänga av datorn - då installeras uppdateringar, vilket jag tycker är supersmidigt. Jag låter den leka klart och går och lägger mig. Visst, någon gång ska den slutföra uppdateringen vid omstart men den håller sällan på mer än 10 sekunder. Heller har jag aldrig märkt att den bootat om mitt i ett spel Tror jag kör standardinställningar gällande uppdatering, kan iaf inte minnas att jag ställt in något speciellt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Bättre dom styr upp Windows 10 så det går att installera överhuvudtaget. Skulle installera om Windows 10 när jag blåst rent datorn och det funkar inte alls med Anniversery Update för mig.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Uppdateringsförfarandet i Win10 är oacceptabelt. Hur många gånger kommer jag inte till datorn, måste snabbt starta för att fixa en grej, och möts av en roterande boll som håller på i minst tio minuter. Eller igår, när jag satt och jobbade och helt plötsligt spontanbootar om. Tvi!

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Och om en dator står på dygnet runt och jobbar ?
Som jag är säker på att många faktiskt gör.

Permalänk

Prövade på det där skräpet, fick inte ställa in det aktiva tidsspann som jag behöver för det ansåg MS och 10:an var för långt...

Permalänk
Medlem

Usch mer updates som sabbar allt.
Jag är glad jag gick över till Enterprise LTSB 2016, inget jäkla skräp installerat och slipper alla "content" aka bloatware updates".

Permalänk
Medlem

Så istället för att sega ner datorn en halvtimme efter uppstart kommer datorn numera att permanent vara lite halvseg?
Svårt att se användarnas fördel där...

Hur hanteras omstarter?
Sker de utan förvarning?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superapan:

Uppdateringsförfarandet i Win10 är oacceptabelt. Hur många gånger kommer jag inte till datorn, måste snabbt starta för att fixa en grej, och möts av en roterande boll som håller på i minst tio minuter. Eller igår, när jag satt och jobbade och helt plötsligt spontanbootar om. Tvi!

Varför ändrar du inte hur datorn ska uppdatera?, man ändrar detta på ca 5 sekunder.

Edit: Såg att någon va före

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JimmieSan:

Usch mer updates som sabbar allt.
Jag är glad jag gick över till Enterprise LTSB 2016, inget jäkla skräp installerat och slipper alla "content" aka bloatware updates".

Jupp, många kommer nog inse det samma ju längre tiden går MS förlust...

Permalänk
Medlem

Så först lägger de ut uppdateringarna på användarna, via torrenttarfik (om jag fattat det rätt) och sedan minskar de nödvändig datamängd? Det får jag ju säga att jag hade trott tvärt om så det är ju positivt.

Sedan tycker jag det är bra att de tvingar på användare uppdateringar. Det ökar ju säkerheten. Vet man med sig att man inte vill ha det får man helt enkelt köpa deras alternativ där möjlighet till egna inställningar finns.

Det jag kan tycka är att det ska vara enkelt att uppgradera från home till pro. Det kanske det redan är och då är det i så fall bra, annars är det något man skulle kunna förbättra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Hoppas att dom blir väldigt snabba att få ut senaste Edge.
Fy för dom som sitter kvar på Internet Explorer.

Vore också bra om dom såg till att alla hade senaste versionen av .NET-ramverket installerat.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft problem med att datorn startar om när jag ska spela men då har jag pro-versionen och har satt "defer" under updates som kanske spelar in. Något som dock är riktigt kasst är att man själv måste kryssa ur att man inte vill dela på sin lina med andra användare, hur många vet om detta liksom? För folk med fiber kanske det inte spelar så stor roll om lite delas med men har man ADSL så kommer det utan tvekan påverka om man spelar online.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Jupp, många kommer nog inse det samma ju längre tiden går MS förlust...

Tja, det var uppenbarligen fler som installerade Windows 7 senaste månaderna än som installerade 10:an om man får tro:

http://www.digitaltrends.com/computing/windows-10-market-shar...

Permalänk
Medlem

En trevlig om än liten förbättring. Vad som skulle behövas är ett slut på tvingande uppdateringar som innebär att hela operativet installeras om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

En trevlig om än liten förbättring. Vad som skulle behövas är ett slut på tvingande uppdateringar som innebär att hela operativet installeras om.

Skickades från m.sweclockers.com

Det har väl bara hänt en gång? Jag har nog bara varit med om det en gång i alla fall och jag har haft det 1½ år tror jag. :/

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det har väl bara hänt en gång? Jag har nog bara varit med om det en gång i alla fall och jag har haft det 1½ år tror jag. :/

Två hittills och den tredje väntas om ett halvår. Även den tredje blir en fullstor ISO för övrigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Så först lägger de ut uppdateringarna på användarna, via torrenttarfik (om jag fattat det rätt) och sedan minskar de nödvändig datamängd? Det får jag ju säga att jag hade trott tvärt om så det är ju positivt.

Sedan tycker jag det är bra att de tvingar på användare uppdateringar. Det ökar ju säkerheten. Vet man med sig att man inte vill ha det får man helt enkelt köpa deras alternativ där möjlighet till egna inställningar finns.

Det jag kan tycka är att det ska vara enkelt att uppgradera från home till pro. Det kanske det redan är och då är det i så fall bra, annars är det något man skulle kunna förbättra.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, tvinga på folk security updates är bra. Men allt annat då? Knappast bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Märkligt, har aldrig märkt av något sådant. Den enda gången jag ser de roterande bollarna är när jag ska stänga av datorn - då installeras uppdateringar, vilket jag tycker är supersmidigt. Jag låter den leka klart och går och lägger mig. Visst, någon gång ska den slutföra uppdateringen vid omstart men den håller sällan på mer än 10 sekunder. Heller har jag aldrig märkt att den bootat om mitt i ett spel Tror jag kör standardinställningar gällande uppdatering, kan iaf inte minnas att jag ställt in något speciellt.

Samma här.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Rekordmedlem

Ska bli intressant att se hur mycket sämre detta blir, tänk om MS kunde gjort att det fungerade lika enkelt och smärtfritt som i linux innan de började med att tvinga fram alla dessa jäkla omstarter som tydligen inte går att undvika, det är lika roligt varje gång datorn startar om och man undrar vad som händer och så kommer uppdateringsomstartskärmen upp och så får man vänta för att sedan återställa allt och har man riktig otur kan man ha tappat nån programkörning som tagit nått dygn och får börja om.
Det är tragiskt att man behöver stänga av MS i brandväggen eller hacka operativsystemet för att vara säker på att de inte saboterar nått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Hoppas att dom blir väldigt snabba att få ut senaste Edge.
Fy för dom som sitter kvar på Internet Explorer.

Vore också bra om dom såg till att alla hade senaste versionen av .NET-ramverket installerat.

För vissa är det dock en ren nödvändighet att köra IE :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Och om en dator står på dygnet runt och jobbar ?
Som jag är säker på att många faktiskt gör.

Då lägger du bara till två registerfiler som du hittar här som funkar för trådat nätverk: http://www.howtogeek.com/262477/how-to-set-an-ethernet-connec...

Finns även en guide för trådlöst nätverk här:
http://www.howtogeek.com/224471/how-to-prevent-windows-10-fro...

Google är underbart många gånger

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

Ni som har problem med att datorn uppdaterar sig när ni startar. Hur lyckas ni ställa in det? Jag måste starta om datorn för att den ska uppdatera. Efter ett antal dagar och tillsägningar om att datorn måste startas om så är det bara att få tummen ur och starta om.

Skrivet av ClintBeastwood:

Jag har aldrig haft problem med att datorn startar om när jag ska spela men då har jag pro-versionen och har satt "defer" under updates som kanske spelar in. Något som dock är riktigt kasst är att man själv måste kryssa ur att man inte vill dela på sin lina med andra användare, hur många vet om detta liksom? För folk med fiber kanske det inte spelar så stor roll om lite delas med men har man ADSL så kommer det utan tvekan påverka om man spelar online.

Som jag förstått det så delar man bara med sig av uppdateringarna man har laddat ned till andra i nätverket just för att minska på användandet av bandbredden utåt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Som jag förstått det så delar man bara med sig av uppdateringarna man har laddat ned till andra i nätverket just för att minska på användandet av bandbredden utåt.

Är aldrig den jag ringat in inte ikryssad per automatik?

Har för mig att den har varit det i alla fall. :/

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Men herregud, starta ett dokument och skriv något i det utan att spara så startar datorn inte om