Hon krävde antivirusföretag på ersättning – fick rätt av ARN

Permalänk
Medlem

Hon krävde antivirusföretag på ersättning – fick rätt av ARN

"Västerbottens-Kuriren rapporterar att Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, gett en kvinna från Skellefteå rätt i en tvist med ett antivirusföretag (Panda Security, reds anm.) Kvinnan ska ha lämnat in sin dator på service för att få hjälp med att installera Flash Player för att kunna se videoinnehåll på nätet. Då uppdagades det att datorn var svårt infekterad med virus – trots att kvinnan hela tiden haft antivirusmjukvara installerad. I ARN:s beslut står att läsa att det rör sig om programmet Panda Antivirus Pro 2015, som den målsägande köpt i företagets webbutik."

Rätt eller fel? Har själv råkat ut för virus ett flertal gånger trots brandvägg och antivirus. Är det inte lite som att stämma ett bilföretag för att man skadat sig vid en krock trots att man har haft bälte och kört lagligt? Lovar antivirusprogrammen någonsin 100%-igt skydd?
Borde det här inte öppna för en flodvåg av ersättningar från antivirus-företag?

Länk till artikeln i PC-för alla. Pc för alla

Har inte hittat ärendet hos ARN.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Ja, det låter ju lite sjukt faktiskt. Även om man har antivirus och brandvägg osv så måste man även ha lite sunt förnuft, och inte ens det hjälper alla gånger, virus kan man alltid få, även om man har skydd mot det.

Ingen vet ju om skyddet varit inaktiverat eller så heller?
Det kan ju ha krashat vid uppstart pga något annat fel i datorn, eller vad som helst.
Låter ju konstigt att ARN skulle godkänna något sådant.

Det är ju som du säger, då kan man alltså surfa precis hur man vill utan förbehåll, och får man virus är det ju bara att stämma antivirustillverkaren?

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk

känns lite konstigt, men tänk om de skulle ge avslag helt, och gett företaget rätt till det (nu utgår jag snabbt utifrån artikeln, inte läst från arn), det skulle teoretiskt sätt öppna upp från andra hållet, där det kan dyka upp antivirus som egentligen inte gör något, och skulle något problem dyka upp, så kan de bara skylla ifrån sig och säga "inget är 100% säkert" typ, ja, lite extremt, men ändå.

tycker det är bra att det blir lite mer tryck på företagen att leverera ordentliga antivirus program.
men det borde också ligga en del ansvar på användaren också, men kanske mer tydlighet i den frågan, många litar till 100% på antivirus programmet och att de ska sköta sig, så man kan porrsurfa utan att något händer.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

"Västerbottens-Kuriren rapporterar att Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, gett en kvinna från Skellefteå rätt i en tvist med ett antivirusföretag (Panda Security, reds anm.) Kvinnan ska ha lämnat in sin dator på service för att få hjälp med att installera Flash Player för att kunna se videoinnehåll på nätet. Då uppdagades det att datorn var svårt infekterad med virus – trots att kvinnan hela tiden haft antivirusmjukvara installerad. I ARN:s beslut står att läsa att det rör sig om programmet Panda Antivirus Pro 2015, som den målsägande köpt i företagets webbutik."

Rätt eller fel? Har själv råkat ut för virus ett flertal gånger trots brandvägg och antivirus. Är det inte lite som att stämma ett bilföretag för att man skadat sig vid en krock trots att man har haft bälte och kört lagligt? Lovar antivirusprogrammen någonsin 100%-igt skydd?
Borde det här inte öppna för en flodvåg av ersättningar från antivirus-företag?

Länk till artikeln i PC-för alla. Pc för alla

Har inte hittat ärendet hos ARN.

Det är helt omöjligt att helt 100% skydda sig mot intrång eller malware om enheten du använder är uppkopplad mot internet. Detta är sedan länge känt och Antivirusprogram erbjuder bara ett bättre skydd generellt sett.

Som du säger så borde detta öppna upp för fler anmälningar och att människor får rätt oftare då vårt rättssystem bygger på gamla tvister och hur dem har tolkats. Det kan komma att bli riktigt tråkigt för människor som äger Antivirusföretag!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Rekordmedlem

Det står ju nått om att programmet rapporterat att det varit uppdaterat men det verkar inte ha stämt och är det så är det ju en tydlig bugg och då ska man kunna reklamera.
Handlar det om att det inte gett 100% skydd mot okända nya virus är det ju svårare att ta ställning till det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

"Västerbottens-Kuriren rapporterar att Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, gett en kvinna från Skellefteå rätt i en tvist med ett antivirusföretag (Panda Security, reds anm.) Kvinnan ska ha lämnat in sin dator på service för att få hjälp med att installera Flash Player för att kunna se videoinnehåll på nätet. Då uppdagades det att datorn var svårt infekterad med virus – trots att kvinnan hela tiden haft antivirusmjukvara installerad. I ARN:s beslut står att läsa att det rör sig om programmet Panda Antivirus Pro 2015, som den målsägande köpt i företagets webbutik."

Rätt eller fel? Har själv råkat ut för virus ett flertal gånger trots brandvägg och antivirus. Är det inte lite som att stämma ett bilföretag för att man skadat sig vid en krock trots att man har haft bälte och kört lagligt? Lovar antivirusprogrammen någonsin 100%-igt skydd?
Borde det här inte öppna för en flodvåg av ersättningar från antivirus-företag?

Länk till artikeln i PC-för alla. Pc för alla

Har inte hittat ärendet hos ARN.

Tycker det är konstigare att hon tvingades lämna in datorn på service för att installera flash player...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det står ju nått om att programmet rapporterat att det varit uppdaterat men det verkar inte ha stämt och är det så är det ju en tydlig bugg och då ska man kunna reklamera.
Handlar det om att det inte gett 100% skydd mot okända nya virus är det ju svårare att ta ställning till det.

Ja tänk om man läste detta innan man kommenterade också
Då är det ju faktiskt inte så konstigt längre, om programmet rapporterat att det var uppdaterat, fast det inte var det, så är det ju ganska självklart att det är deras fel, inte kundens, kan man ju tycka.

Om datorn var full med virus, förmodligen både gamla och nya, så borde ju Panda definitivt uppmärksammat kund på detta, det är väl lite av antivirusprogrammets funktion, bland annat

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Ja tänk om man läste detta innan man kommenterade också
Då är det ju faktiskt inte så konstigt längre, om programmet rapporterat att det var uppdaterat, fast det inte var det, så är det ju ganska självklart att det är deras fel, inte kundens, kan man ju tycka.

Om datorn var full med virus, förmodligen både gamla och nya, så borde ju Panda definitivt uppmärksammat kund på detta, det är väl lite av antivirusprogrammets funktion, bland annat

I artikeln står det "Något har alltså inte fungerat som det ska med virusskyddet, som upprepade gånger utgett sig för att ha varit uppdaterat till senaste versionen. ", så vi vet fortfarande inte om det varit uppdaterat eller inte.

Permalänk
Medlem

Hon kanske borde testa Common Sense Antivirus 2016, har hört att det ska vara riktigt bra.

Permalänk
Avstängd

Panda får väl ta det till Tingsrätten. Det är ju inte alltid ARN har rätt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag ser inget konstigt med detta. Köper man en produkt som ska lösa ett visst problem så får man förutsätta att den löser problemet. De har ju i detta fallet lyckats peka på ett faktiskt problem med produkten, att den sagt att den är uppdaterad men inte är det. Det hon har rätt till är att få pengarna tillbaka för produkten samt ersättning för sina kostnader, så det är ju inte några jättestora summor det rör sig om ändå.

Om man nu tycker att detta är orimligt, tänk er då att man köper ett program som utger sig för att vara ett antivirus, men det gör i själva verket ingenting. Ska man då också tycka att det är lugnt?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Rätt eller fel? Har själv råkat ut för virus ett flertal gånger trots brandvägg och antivirus. Är det inte lite som att stämma ett bilföretag för att man skadat sig vid en krock trots att man har haft bälte och kört lagligt? Lovar antivirusprogrammen någonsin 100%-igt skydd?
Borde det här inte öppna för en flodvåg av ersättningar från antivirus-företag?

Rätt eller fel beror på vad som utlovas.

AV företag påstår sig ofta att "skydda hela datorn"...
Från deras sida:
"Maximal säkerhet för alla dina enheter med vårt bästa antivirusprogram hittills."

"Ett bevis på det är jämförelsen mellan antivirusprogram som genomfördes i april 2014 där Panda uppnådde 100 % virusdetektering med 0 falska positiva identifieringar i verklighetsbaserade skyddstest."

Många går tom längre än så... i vad de hävdar.

Så jag tycker det är rätt att företag som hävdar saker i "mjukvara" måste banne mig börja stå för det. Det är som att ditt bilföretag lovar dig att du har perfekt skydd i alla krockar... sen i första lilla krocken så blir bilen lite bucklig och du förlamad... De ska mao inte hävda något de inte kan stå för.

Sen till logiken:
Du och många andra vet att AV inte är 100%, och det enda som är vettigt är en vettig/kunnig användare. Men därför köper jag inte AV längre heller... för jag vet att de gör inte ett skit, i de flesta fallen. Du måste söka med olika AV, malware och div annat för att hitta en del, så att bara ha ett enda, och full tillit till det, är dumt.

Men... detta vet inte en okunnig person som köper detta från tex Panda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Lovar antivirusprogrammen någonsin 100%-igt skydd?

Läste någonstans (kan ha varit malwaretips.com) att Panda tydligen har påstått att de har 100%-igt skydd i någon marknadsföringskampanj.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag har nog svårt att bestämma mig om det här är rätt eller fel, har de gått ut och lovat 100% skydd då är det ju bara att bita i det sura äpplet och betala. Det ska inte gå att slänga sig med vadsomhelst och sedan smita undan.
Men det är ju inte direkt så att det saknas företag som gör mjukvara som gillar att ta i lite när det är lanserings dags, det brukar ju inte vara brist på superlativ när det senaste storspelet ska lanseras men ofta kan man ju diskutera vad som egentligen levererats. Menar att det nästan har varit som en praxis att överdriva, men det är kanske dags att ta tag i den del av branschen som gör affärer på detta sätt nu.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Det står ju att antivirusprogrammet inte fungerade som det ska och att Panda inte nekar till det; det enda de påpekar är att kvinnan borde ha kontaktat dem först. Hon är med andra ord helt klart berättigad till ersättning.

Har man en produkt som själv meddelar att den fungerar felfritt trots att den inte gör det, är det givetvis inte kundens ansvar att ifrågasätta det. Eller hur många av er är det som sitter och tänker "undra om antivirusprogrammet faktiskt uppdaterades. Det stod det, men man vet aldrig. Bäst att jag kontaktar utvecklaren på måfå".

Hon vill ju dessutom bara ha ersättning för sina omkostnader samt de pengar som hon helt i onödan spenderat på Pandas till synes undermåliga produkt, så hon försöker inte direkt slå mynt av händelsen.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

"Västerbottens-Kuriren rapporterar att Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, gett en kvinna från Skellefteå rätt i en tvist med ett antivirusföretag (Panda Security, reds anm.) Kvinnan ska ha lämnat in sin dator på service för att få hjälp med att installera Flash Player för att kunna se videoinnehåll på nätet. Då uppdagades det att datorn var svårt infekterad med virus – trots att kvinnan hela tiden haft antivirusmjukvara installerad. I ARN:s beslut står att läsa att det rör sig om programmet Panda Antivirus Pro 2015, som den målsägande köpt i företagets webbutik."

Rätt eller fel? Har själv råkat ut för virus ett flertal gånger trots brandvägg och antivirus. Är det inte lite som att stämma ett bilföretag för att man skadat sig vid en krock trots att man har haft bälte och kört lagligt? Lovar antivirusprogrammen någonsin 100%-igt skydd?
Borde det här inte öppna för en flodvåg av ersättningar från antivirus-företag?

Länk till artikeln i PC-för alla. Pc för alla

Har inte hittat ärendet hos ARN.

Ser inget konstigt i beslutet. Klart man ska få ersättning om programmet inte fungerar trotts att programmet säger att det fungerar felfritt. Om de gått på Pandas linje så hade inte programvarors självkontroller varit värda ett skit i framtiden så i förlängningen så är detta bra för både konsumenter och företag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det som gör mig mest fundersam här är att jag tom prövat att installera virus (alltså inte antivirus) både i Windows och Linux - och jag lyckas helt klart inte. Så hur fan folk lyckas få virus på sina datorer är för mig ett mysterium.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Som att kräva en kondomtillverkare på pengar för att kådisen sprack.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xcluzive:

Som att kräva en kondomtillverkare på pengar för att kådisen sprack.

Skickades från m.sweclockers.com

De hävdar väl å andra sidan inte att kondom är 100% säkert.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

"Västerbottens-Kuriren rapporterar att Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, gett en kvinna från Skellefteå rätt i en tvist med ett antivirusföretag (Panda Security, reds anm.) Kvinnan ska ha lämnat in sin dator på service för att få hjälp med att installera Flash Player för att kunna se videoinnehåll på nätet. Då uppdagades det att datorn var svårt infekterad med virus – trots att kvinnan hela tiden haft antivirusmjukvara installerad. I ARN:s beslut står att läsa att det rör sig om programmet Panda Antivirus Pro 2015, som den målsägande köpt i företagets webbutik."

Rätt eller fel? Har själv råkat ut för virus ett flertal gånger trots brandvägg och antivirus. Är det inte lite som att stämma ett bilföretag för att man skadat sig vid en krock trots att man har haft bälte och kört lagligt? Lovar antivirusprogrammen någonsin 100%-igt skydd?
Borde det här inte öppna för en flodvåg av ersättningar från antivirus-företag?

Länk till artikeln i PC-för alla. Pc för alla

Har inte hittat ärendet hos ARN.

Övertygad om att personen i fråga klickat på någon länk eller besökt någon mindre trovärdig sida och då har användaren släppt in viruset genom aktivt val. Det här var det dummaste jag läst på länge faktiskt
men det jobbar väl några gamla rävar på ARN som inte har så bra koll på hur IT och säkerhet fungerar.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd

Påminner lite om personen som stämde Red Bull pga att han inte fick fysiska vingar efter en burk Red Bull...Människor...

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Hon kanske borde testa Common Sense Antivirus 2016, har hört att det ska vara riktigt bra.

behöver man lämna in datorn för att få flash player installerat så är det nog ljusår innan hen kan installera det antiviruset

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ser inget konstigt i beslutet. Klart man ska få ersättning om programmet inte fungerar trotts att programmet säger att det fungerar felfritt. Om de gått på Pandas linje så hade inte programvarors självkontroller varit värda ett skit i framtiden så i förlängningen så är detta bra för både konsumenter och företag.

Jag håller med, speciellt då de lovat 100% skydd....hade de inte lovat det hade jag inte varit lika säker...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Självklart ska man ställa höga krav om det är ett antivirusprogram man betalar för.

Varför ska man annars betala? Bättre o använda gratisversionerna isåfall om det inte finns några fördelar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonny Myran:

Det står ju att antivirusprogrammet inte fungerade som det ska och att Panda inte nekar till det; det enda de påpekar är att kvinnan borde ha kontaktat dem först.

Så stod det inte riktigt i artikeln:

"När kvinnan krävde ersättning för prenumeration och servicekostnader ska antivirusföretaget ha slagit ifrån sig anklagelserna och hävdat att hon skulle ha rapporterat felet direkt till dem."

Det framgår inte om det var så att Panda undersökt saken och erkänt att det varit något fel eller inte. Om man inte läser ärendet i sig så är det väldigt svårt att avgöra om det var så att antivirusprogramvaran fungerat eller ej.

Och vad var kostnaden? Att rensa datorn från virus, eller att installera Flash? Var det omöjligt att installera Flash på grund av virusinfektionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Det som gör mig mest fundersam här är att jag tom prövat att installera virus (alltså inte antivirus) både i Windows och Linux - och jag lyckas helt klart inte. Så hur fan folk lyckas få virus på sina datorer är för mig ett mysterium.

Du kanske skulle testa lämna in datorn för att få Flash installerat

Permalänk
Medlem

Bara jag som undrar hur hon lyckades installera Panda Antivirus om hon inte klarar av att installera Flash?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Bara jag som undrar hur hon lyckades installera Panda Antivirus om hon inte klarar av att installera Flash?

Hur många köper inte sina datorer färdiginstallerade och klara?
Förövrigt är ju ARN bara en rekommenadation. Klart det inte finns nån garanti för att slippa virus därav skulle hon nog inte vinna en rättegång

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Så stod det inte riktigt i artikeln:

"När kvinnan krävde ersättning för prenumeration och servicekostnader ska antivirusföretaget ha slagit ifrån sig anklagelserna och hävdat att hon skulle ha rapporterat felet direkt till dem."

Det framgår inte om det var så att Panda undersökt saken och erkänt att det varit något fel eller inte. Om man inte läser ärendet i sig så är det väldigt svårt att avgöra om det var så att antivirusprogramvaran fungerat eller ej.

Och vad var kostnaden? Att rensa datorn från virus, eller att installera Flash? Var det omöjligt att installera Flash på grund av virusinfektionen?

Jo, det är precis vad som står i artiklarna:

"Men hon kunde inte installera programmet och kontaktade därför ett datorföretag för att få hjälp. Där upptäcktes det att hennes dator hade svår virussmitta på grund av att antivirusprogrammet inte fungerade."

"Eftersom det inte fungerade så krävde kvinnan återbetalning för stora delar av prenumerationsavgiften..."

"Något har alltså inte fungerat som det ska med virusskyddet, som upprepade gånger utgett sig för att ha varit uppdaterat till senaste versionen."

"När kvinnan krävde ersättning för prenumeration och servicekostnader ska antivirusföretaget ha slagit ifrån sig anklagelserna och hävdat att hon skulle ha rapporterat felet direkt till dem."

"Företaget bestrider inte uppgiften om att antivirusprogrammet inte fungerade."

"Allmänna reklamationsnämnden, ARN, anser inte att kvinnan borde ha insett att det kunde vara fel på virusskyddet..."

"Det var först när hon lämnade in sin dator för att få hjälp av ett annat företag som det stod klart att felet berodde på att antivirusprogrammet inte fungerade."

Om du faktiskt läser vad jag skriver så ser du att jag aldrig hävdat att det garanterat är fel på programvaran, utan att det är vad som står och att Panda inte dementerar att det skulle vara fel på programmet. Tvärtom säger Panda att hon skulle ha informerat dem om felet, vilket minst sagt antyder att det faktiskt rörde sig om ett fel.

Kostnaden gissar jag var det hon betalade datorföretaget för att rensa datorn på virus.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Inaktiv

Inte ett dugg konstigt jag hade varit förvånad om hon inte hade fått ersättning, liksom hon har betalat för ett visst skydd emot en sak och hon gick till Arn som består av idioter som inte kan få vanliga jobb och att de kommer fram till detta förvånar mig inte ett dugg.

Men det är ändå lite klurigt, om antivirusprogrammet utger sig för att fungera perfekt alla manuella scanningar man gör etc ser ut att vara korrekt utföra och så var det inget skydd alls igång, så känns det lite skadeståndsanspråken emot företaget som är proportionell emot vad den kostar. Jag pratar inte om usa där de kan dra till 100miljoner eller så.

Detsamma gäller andra program som backup/brandvägg etc, ser de på alla sätt ut att fungera perfekt och så gör de inte det, så känns det som att kunden åtminstone ska ha rätt att få pengarna tillbaka.