Permalänk
Medlem

uppgradera för spelande

Tjenare skulle vilja få lite råd om vad jag ska köpa för att få så bra spelkänsla som möjligt till nyare spel. Har nyligen köpt ett asus rog strix gtx1070 kort och det är väl dags att uppgradera resten dvs modekort, cpu+kylare och ram men det finns ju liksom ett hav utav komponenter :P. Det som jag gör/kommer göra på datorn är spela,kolla film och surfa. Bör jag skaffa w10 också då jag sett att "recommended settings" har det på spel eller ska man hålla sig till w7? Kom gärna med mycket förslag tack på förhand

Nuvarande setup:
PSU: Corsair HX850i
MB: GA-970A-DS3
CPU: Amd fx8350 8core 4,0ghz + coolermaster hyper 212 evo kylare
GPU: Asus rog strix gtx1070
RAM: 2x4gb corsair vengance 1333mhz
SSD: samsung 840evo 120gig med OS på
SSD: samsung 850evo 500gig lagrings disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffson:

Tjenare skulle vilja få lite råd om vad jag ska köpa för att få så bra spelkänsla som möjligt till nyare spel. Har nyligen köpt ett asus rog strix gtx1070 kort och det är väl dags att uppgradera resten dvs modekort, cpu+kylare och ram men det finns ju liksom ett hav utav komponenter :P. Det som jag gör/kommer göra på datorn är spela,kolla film och surfa. Bör jag skaffa w10 också då jag sett att "recommended settings" har det på spel eller ska man hålla sig till w7? Kom gärna med mycket förslag tack på förhand

Du kan ju börja med att lista vad du har idag så blir det lättare att komma med uppgraderingsförslag.
W10 eller W7 är en smaksak, inget krav, det har även visat sig att dx12 inte ger den förbättring det snackats om.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffson:

Det är ju moderkort, cpu och minne som behöver uppgraderas, vilken budget har du?

Permalänk
Medlem

@MacAllan: 7tusen nånstans där

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffson:

@MacAllan: 7tusen nånstans där

Du får bestämma dig för om du vill köpa nytt direkt eller vänta 2-4månader då nästa generation intel processorer kommer.

Prestandaskillnaden kommer att vara försumbar men det är ju trevligare att bygga med något helt nytt.

Kan kanske vara värt att vänta till mellandagarna och försöka spara några hundralappar.
Men det blir inte så mycket du kan spara i och med att allt du behöver köpa är ny CPU, RAM och moderkort.

6700k, z170 moderkort för ca 1300kr och DDR4 16/32gb. En tub med kylpasta om du inte redan har en liggandes.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffson:

@MacAllan: 7tusen nånstans där

Då hade jag kört på detta paketet för 6000 kr + kylare och kylpasta
https://www.netonnet.se/art/komponenter/uppgraderingspaket/mo...

https://www.netonnet.se/art/komponenter/kylning/processorkyln...
https://www.netonnet.se/art/komponenter/kylning/kylpasta/arct...

Permalänk
Medlem

@MacAllan: inte alls farligt pris, och det modekortet är bra för det jag söker? för kollar runt lite på inet och så det skiljer inte många hundra lappar så får man asus Maximus VIII / pro gaming modeller är det bortkastade pengar om man säger så, alltså får man så mycket utav det

och tack för att du är så engagerad

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffson:

@MacAllan: inte alls farligt pris, och det modekortet är bra för det jag söker? för kollar runt lite på inet och så det skiljer inte många hundra lappar så får man asus Maximus VIII / pro gaming modeller är det bortkastade pengar om man säger så, alltså får man så mycket utav det

och tack för att du är så engagerad

A-klassen är ett bra standard kort, det som skiljer är olika finesser och anslutningsmöjligheter, sen brukar även gaming kort ha bättre ljudchipp.
Det viktiga är att det är ett Z170 kort, vilken modell och om man vill betala extra är högst individuellt, kolla bara så att de kort du vill ha har anslutningar så du klarar dig.
Ex. är att pro gaming brukar bara ha 4-5 SATA kontakter och har man då fler enheter som skall anslutas via SATA blir det problem.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: aa tack för lite insikt lutar åt paketet på netonet sen köper jag även en cpu kylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffson:

@MacAllan: aa tack för lite insikt lutar åt paketet på netonet sen köper jag även en cpu kylare

Jag skulle påstå att det är helt onödigt för dig att köpa en kylare. Visst har evokylaren nackdelar, men de vinster du eventuellt får med en ny kylare i din prisklass är inte alls stora. Personligen hade jag hellre lagt pengarna på något annat, kanske en chassifläkt, beroende på hur många du har och vilket chassi du har. Eller en god whiskey

Själv gick jag från en 212 evo till noctua nh-d15s. Det blev tystare och svalare, men var det värt pengarna? Med handen på hjärtat är jag lite tveksam, men det är å andra sidan alltid roligt att uppgradera sina komponenter.

Permalänk
Medlem

@Trunk: kommer behöva en ny cpu kylare i vilket fall. då jag ger bort min gamla grejer till lillebrorsan, har för övrigt 5 fläktar dom 2 standard som följde med chassit och 3st corsair sp120mm

chassit är ett fractal design r5.