Datorn tappar hårddiskar och stänger av sig spontant

Permalänk
Snusfri

Datorn tappar hårddiskar och stänger av sig spontant

Igår började datorn min att börja strula, den hade startat om sig själv när jag var på jobbet och när jag loggade in
så gick det inte att starta några program och den stängdes sedan av, starta om den och öppnade utforskaren och den alla diskar var borta och den sökte efter enheter och det gick inte att göra något alls.

Nu idag efter jobbet så kopplade jag ur alla hdd's (5st 3.5" och 1 USB) och startade datorn, den fungerade fin fint så testade att koppla in fler diskar och den hittade då bara 2st och efter ca 2-3 minuter så stängde den av sig själv.

Detta tyder enligt mig på att mitt PSU håller på att ge upp.
Det är ett ca 5-6 år gammalt Corsair TX650W.

Eller tror ni att det är något annat fel?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Det kan bero på nätagg, kanske du har fel på diskkontrollern på moderkortet, kanske något som hänt med operativet helt plötsligt.

Förslagsvis en liten koll i loggboken och hålla ögonen ute efter mängder av fel/kritiska saker som kan skvallra om detta. Eller, om du tycker det är enklare... testa med ett nytt nätagg. Jag är benägen att hålla med dig i ditt tänk men kan ju tycka att det vore lite jobbigt om det faktiskt är någon uppdatering/skräp/etc i windows som ligger bakom och sedan lagt en ansenlig summa av jul-ölspengarna på ett nytt nätagg.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Är inte just den modellen av Corsair extremt fel-drabbade? Tror på den jag!

// Lazze

Permalänk
Snusfri

Laborerade lite mer igår eftermiddag och efter att jag kopplade ur en av mina äldre 2TB Green-diskar så hittas de andra diskarna och datorn funger normalt, men kopplas den in så antingen hittas bara den eller den tillsammans med de andra och efter någon minut så stänger datorn av sig själv.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Laborerade lite mer igår eftermiddag och efter att jag kopplade ur en av mina äldre 2TB Green-diskar så hittas de andra diskarna och datorn funger normalt, men kopplas den in så antingen hittas bara den eller den tillsammans med de andra och efter någon minut så stänger datorn av sig själv.

Då är det nog disken. Diskar är kända för att ibland kunna orsaka såna fel.
Testa också att byta SATA kabel, strömkabeln och SATA port på moderkortet.

Göra backup är mycket viktigt. Kan du inte göra det direkt så måste du koppla ur den tills fixat ny disk eller tillräckligt med utrymme.

Disk fel bruka värre och värre. Tex skulle några bara kolla öppna en mapp på disken, testa om disken var ok mm när disken försvann för alltid från Windows och efter ytterligare försök försvann den från bios också. Har man ingen backup i det läget så blir det jätte dyrt. I värsta fall över 10_000_kr och alla är lika dyra. Bara undersöknings priset bruka varierar.

Permalänk
Snusfri

@panpo98: Har inget som jag inte kan förlora på dessa lagringsdiskar.
Viktiga dokument, bilder osv har jag på Onedrive, Google Drive samt Dropbox så där är jag säker.

Tappar bara lite "semesterfilmer" så det är inte hela världen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro