Ett 400w agg, ett ASUS P7H55-M-moderkort och ca 1000 kr i budget - vilket kort ska jag köpa för 100 fps i DOTA2?

Permalänk

Ett 400w agg, ett ASUS P7H55-M-moderkort och ca 1000 kr i budget - vilket kort ska jag köpa för 100 fps i DOTA2?

Hej, Sweclockers!

Rubriken säger egentligen allt.

Kan dock lägga till att jag har fått ta över min brorsas gamla dator och har precis uppgraderat med en ny ssd-hårddisk och nya ramminnen. Nu vill jag lägga in en stöt på grafikkortet. Det nuvarande strömförsörjs med en kontakt med 6 poler i två rader, och det vore skönt om det nya kortet fungerade med den gamla sladden.

Datorn är gammal och jag har egentligen inga stora ambitioner mer än att jag lirar dota2 på hobbynivå när jag är ledig. Tills nu har jag lirat på min macbook-air med typ 40 fps (som bäst) på lägsta grallen.

Med min brorsas gamla dator hoppas jag kunna få en något trevligare spelupplevelse.

Så, de materiella förutsättningarna för kortköpet är alltså:

- 400w nätagg
- Asus P7H55-M-moderkort
- Runt 1000 kr i budget (både beggat och nytt är av intresse)

Målbild: 100 fps i Dota2 med någorlunda bra upplösning och grafikkvalité.

Vad säger ni som kan det här bättre än mig - vilket kort ska jag leta efter här på sweclockers-marknaden, på blocket eller på någon av prisjämförelsessiterna?

Det närmaste jag kommit ett svar med mina egna (bristfälliga) efterforskningar är möjligen ett GeForce GTX 760 TI.

Vad tror ni om det?

Tar tacksamt emot feedback.

Vänligen,
Sebastian

Permalänk

Vilken cpu har du?

Visa signatur
Permalänk

@Marsupilami: Har inte möjlighet att koppla in datorn och kolla just nu, men jag har för mig att det är något i stil med en Intel i3 3,2 ghz. Minns tyvärr inga andra specifikationer gällande processorn. Dumt.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha ett nytt kort så köp ett RX460 https://m.prisjakt.nu/product/4019531 kostar 1099 kr just nu.
Jag spelar DotA2 i 2560x1440 med det utan problem. Senaste patchen är lite mer krävande, så nu får jag bara runt 50 fps med allt på max, innan dess hade jag 60-70.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Glyph: Tack för tipset. Kollar upp det!

Permalänk
Skrivet av Glyph:

Om du vill ha ett nytt kort så köp ett RX460 https://m.prisjakt.nu/product/4019531 kostar 1099 kr just nu.
Jag spelar DotA2 i 2560x1440 med det utan problem. Senaste patchen är lite mer krävande, så nu får jag bara runt 50 fps med allt på max, innan dess hade jag 60-70.

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket mer värt att köpa begagnat @Carrotguy, om du inte är nojig och måste ha garanti, så köp ett billigt begagnat kort. 400 W borde räcka till det mesta i din prisklass, speciellt om du kör en strömsnål i3:a.

Visa signatur
Permalänk

@Marsupilami: Okej. Fattar vad du menar. Tycker dock att det är lite snårigt att välja bland alla olika kort, så därför är det trevligt med några rekommendationer likt Glyph's. Har du något/några tips på modeller som matchar mina preferenser, och som du tycker att jag ska hålla utkik efter på blocket och här på swe-clockersmarknaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Mycket mer värt att köpa begagnat @Carrotguy, om du inte är nojig och måste ha garanti, så köp ett billigt begagnat kort. 400 W borde räcka till det mesta i din prisklass, speciellt om du kör en strömsnål i3:a.

Ja, man får mer prestanda för samma pengar begagnat. De är däremot för det mesta från äldre generationer och därför både större och drar mer ström. Med lite letande går det säkert att hitta något bra där ändå, jag letade själv några dagar, när tålamodet försvann köpte jag ett nytt istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som Gluph sa, rx 460 är ett vettigt kort för Dota och dylikt.

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU

Permalänk
Skrivet av Carrotguy:

@Marsupilami: Okej. Fattar vad du menar. Tycker dock att det är lite snårigt att välja bland alla olika kort, så därför är det trevligt med några rekommendationer likt Glyph's. Har du något/några tips på modeller som matchar mina preferenser, och som du tycker att jag ska hålla utkik efter på blocket och här på swe-clockersmarknaden?

Det beror på din budget!

Skrivet av Glyph:

Ja, man får mer prestanda för samma pengar begagnat. De är däremot för det mesta från äldre generationer och därför både större och drar mer ström. Med lite letande går det säkert att hitta något bra där ändå, jag letade själv några dagar, när tålamodet försvann köpte jag ett nytt istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Själv tycker jag ju att prestanda per krona > prestanda per watt, men det är givetvis upp till TS.

Visa signatur
Permalänk

Yes. Tänker likadant. Tack för era svar!

Permalänk

@Marsupilami: jag har ca 1000 kr i budget