Permalänk
Inaktiv

Farlig överklock på 6600k?

Halloj,

Har sedan tidigare använt mig av diverse guider för att klocka mina processorer och lyckats tämligen väl utan att pusha för mycket.
Volten är väl mest scary så har varit försiktig där. Har nu ett MSI Z170A XPower Titanium som jag egentligen inte kan tillräckligt mycket om för att behöva, men hur som så är det kortet som körs i riggen.

Jag satt och lekte runt för några månader sedan i BIOS och insåg att jag lämnat ett "gamingläge" på steg 8 av 9. Detta innebär 4700Mhz på en Intel 6600K med 1.459 core voltage enligt CPU-Z. Är detta safe? Har tidigare sett rekommendationer på betydligt lägre. Har ju kört ett par månader och inte märkt något egentligen alls, aldrig kraschat eller varit instabil osv. Kommer den stekas till slut, och om så, varför har MSI ett inbyggt läge där det går att förstöra hårdvaran?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Halloj,

Har sedan tidigare använt mig av diverse guider för att klocka mina processorer och lyckats tämligen väl utan att pusha för mycket.
Volten är väl mest scary så har varit försiktig där. Har nu ett MSI Z170A XPower Titanium som jag egentligen inte kan tillräckligt mycket om för att behöva, men hur som så är det kortet som körs i riggen.

Jag satt och lekte runt för några månader sedan i BIOS och insåg att jag lämnat ett "gamingläge" på steg 8 av 9. Detta innebär 4700Mhz på en Intel 6600K med 1.459 core voltage enligt CPU-Z. Är detta safe? Har tidigare sett rekommendationer på betydligt lägre. Har ju kört ett par månader och inte märkt något egentligen alls, aldrig kraschat eller varit instabil osv. Kommer den stekas till slut, och om så, varför har MSI ett inbyggt läge där det går att förstöra hårdvaran?

Låter ganska högt, hur är tempsen då?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Inaktiv

@Jeddan: Inte farligt tycker jag (givet överklockningen) men runt 80 vid 100% belastning nu när jag renderar ut video.

Permalänk
Medlem

Jag hade inte kört 1,46 volt på en 6600k för 24/7 användning. Mer mot 1,35 är lite mer safe. Men det går ju, frågan är hur länge den orkar hålla det.
Hörde en prata om hans 3930k (tror jag det var) som körde 5GHz på hög spänning (tror det var runt 1.45 där med ). Efter några månader kunde han inte köra mer än 4,7GHz på den spänningen och senare så orkade den inte ens 4,4GHz på den spänningen.
Så de kan tappa all ork om de körts på riktigt hög spänning

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

1.459 är för mycket för 24/7 CPU kommer med lite tid degraderas.
ca 1.38 anses ganska safe om temperaturen är under kontroll.

MSI Z170A XPower Titanium är ett kort som är tänkt för den kunniga användaren som har full koll på detta med OC och vet vad den håller på med, också för att kunna klocka högt.

För normalanvändaren eller normalklockaren är kortet overkill, och egentligen bara pengar i sjön för nått man inte kan utnyttja.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av infigo:

Jag hade inte kört 1,46 volt på en 6600k för 24/7 användning. Mer mot 1,35 är lite mer safe. Men det går ju, frågan är hur länge den orkar hålla det.
Hörde en prata om hans 3930k (tror jag det var) som körde 5GHz på hög spänning (tror det var runt 1.45 där med ). Efter några månader kunde han inte köra mer än 4,7GHz på den spänningen och senare så orkade den inte ens 4,4GHz på den spänningen.
Så de kan tappa all ork om de körts på riktigt hög spänning

Skrivet av ggustavsson:

1.459 är för mycket för 24/7 CPU kommer med lite tid degraderas.
ca 1.38 anses ganska safe om temperaturen är under kontroll.

MSI Z170A XPower Titanium är ett kort som är tänkt för den kunniga användaren som har full koll på detta med OC och vet vad den håller på med, också för att kunna klocka högt.

För normalanvändaren eller normalklockaren är kortet overkill, och egentligen bara pengar i sjön för nått man inte kan utnyttja.

Allright, tack för svaren! Får sänka helt enkelt.

Permalänk

1.459v är riktigt högt.

Själv kör jag 1.3v på 4.4 och 1.31v på 4.5 eller 1.32-1.33v på 4.6

kolla så du inte har missat några inställningar i bios om hur volten är under belastning. min i5 6600k ville inte klocka sig över 4.2ghz vid rimliga volt värden innan jag listade ut det med hjälp här.

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Inaktiv

Ändrade nu till 4,4 och 1.365 (autoinställning det också) men får nöja mig med det Tack alla.