Köpa nytt moderkort och processorkylare?

Permalänk
Medlem

Köpa nytt moderkort och processorkylare?

Hej
Jag är ny på forumet hoppas jag posta detta i rätt forumdel.
Nu till min fråga är det värt och byta ut mitt nuvarande moderkort till ett z270 eller ett z170 kort och behålla min i5a? Främst för att kunna överklocka och få ett kort som stödjer m2 ssd och snabbare ram minnen.

Mvh Graffikk

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C | Intel Core i5-6600K Skylake 4.4GHz| Noctua D14| Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 Gaming| GIGABYTE GA-Z270X-Ultra Gaming| Corsair Force LE 240GB| Samsung 850 EVO Series 500GB| Corsair Vengeance LPX 2666mhz 4x4GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Graffikk:

Hej
Jag är ny på forumet hoppas jag posta detta i rätt forumdel.
Nu till min fråga är det värt och byta ut mitt nuvarande moderkort till ett z270 eller ett z170 kort och behålla min i5a? Främst för att kunna överklocka och få ett kort som stödjer m2 ssd och snabbare ram minnen.

Mvh Graffikk

Du har väl möjlighet att överklocka och använda snabbare minnen redan, eller? (Snabbare än vad, iofs?)

https://www.msi.com/Motherboard/Z170M-MORTAR.html#hero-specif... saknar väl dock en M.2-slot avsedd för SSD, så det är ju något du skulle kunna lösa med ett byte.

Jag är skeptisk till att det skulle vara värt att byta till moderkort av samma typ, och z270 är ju inte heller något jättehopp men den ger ju iaf fler PCIe-banor, så det är ju alltid något.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Du har väl möjlighet att överklocka och använda snabbare minnen redan, eller? (Snabbare än vad, iofs?)

https://www.msi.com/Motherboard/Z170M-MORTAR.html#hero-specif... saknar väl dock en M.2-slot avsedd för SSD, så det är ju något du skulle kunna lösa med ett byte.

Jag är skeptisk till att det skulle vara värt att byta till moderkort av samma typ, och z270 är ju inte heller något jättehopp men den ger ju iaf fler PCIe-banor, så det är ju alltid något.

Ok tack då vet jag. Överklockning har jag inte lyckas med försökt flera gånger men verkar inte gå av någon anledning. Någon som har lyckats med detta på ett h170m-a kort?
Edit det jag har är ett h170m-a
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C | Intel Core i5-6600K Skylake 4.4GHz| Noctua D14| Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 Gaming| GIGABYTE GA-Z270X-Ultra Gaming| Corsair Force LE 240GB| Samsung 850 EVO Series 500GB| Corsair Vengeance LPX 2666mhz 4x4GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Graffikk:

Ingen som vet om det kan vara värt att uppgradera från ett h170m-a kort till ett z270 alt z170 moderkort? Vad jag har läst så verkar inte h170m kortet vara överklockningsbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Dessa moderkort är ej vänliga att överklocka, så när de kommer till den biten är det Z170/Z270 moderkort som gäller.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@bärplockaren: Ok tack då vet jag.

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C | Intel Core i5-6600K Skylake 4.4GHz| Noctua D14| Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 Gaming| GIGABYTE GA-Z270X-Ultra Gaming| Corsair Force LE 240GB| Samsung 850 EVO Series 500GB| Corsair Vengeance LPX 2666mhz 4x4GB|

Permalänk
Medlem

Köpa z270 moderkort vilket?

Som rubriken lyder är jag i tankarna om att inhandla ett z270 moderkort men vet inte riktigt vilket jag ska köpa.
Vilka råd har ni, budget vet jag ej spelar inte jättestor roll.
Mina krav är att det är överklockningsvänligt har SSD M.2 portar, SLI stöd och är framtidssäkert i den mening att det ej ska bli någon flaskhals i mitt system det nästkommande året.
Jag har kollat på dessa två. https://www.netonnet.se/art/komponenter/moderkort/intelsocket... https://www.netonnet.se/art/komponenter/moderkort/intelsocket...

Mvh Graffikk

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C | Intel Core i5-6600K Skylake 4.4GHz| Noctua D14| Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 Gaming| GIGABYTE GA-Z270X-Ultra Gaming| Corsair Force LE 240GB| Samsung 850 EVO Series 500GB| Corsair Vengeance LPX 2666mhz 4x4GB|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Graffikk:

Som rubriken lyder är jag i tankarna om att inhandla ett z270 moderkort men vet inte riktigt vilket jag ska köpa.
Vilka råd har ni, budget vet jag ej spelar inte jättestor roll.
Mina krav är att det är överklockningsvänligt har SSD M.2 portar, SLI stöd och är framtidssäkert i den mening att det ej ska bli någon flaskhals i mitt system det nästkommande året.
Jag har kollat på dessa två. https://www.netonnet.se/art/komponenter/moderkort/intelsocket... https://www.netonnet.se/art/komponenter/moderkort/intelsocket...

Mvh Graffikk

Prisvärdaste Z270-köpet just nu imo:
http://cdon.se/hemelektronik/asus-prime-z270-a-atx-socket-115...
Kombineras gärna med 50kr+ rabattkod(av de två du länkade så är Gigabyte-brädan att föredra).

Mvh r3mpuh

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Prisvärdaste Z270-köpet just nu imo:
http://cdon.se/hemelektronik/asus-prime-z270-a-atx-socket-115...
Kombineras gärna med 50kr+ rabattkod(av de två du länkade så är Gigabyte-brädan att föredra).

Mvh r3mpuh

Ok tack för tipset värt att fundera på.

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C | Intel Core i5-6600K Skylake 4.4GHz| Noctua D14| Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 Gaming| GIGABYTE GA-Z270X-Ultra Gaming| Corsair Force LE 240GB| Samsung 850 EVO Series 500GB| Corsair Vengeance LPX 2666mhz 4x4GB|

Permalänk
Medlem

En annan fråga vad betyder slutbokstaven t.ex. z270x eller z270a vad står x respektive a för?

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C | Intel Core i5-6600K Skylake 4.4GHz| Noctua D14| Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 Gaming| GIGABYTE GA-Z270X-Ultra Gaming| Corsair Force LE 240GB| Samsung 850 EVO Series 500GB| Corsair Vengeance LPX 2666mhz 4x4GB|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Graffikk:

En annan fråga vad betyder slutbokstaven t.ex. z270x eller z270a vad står x respektive a för?

Det står egentligen inte för något särskilt, utan det är bara vad tillverkaren kallar det moderkortet. Det går att läsa på tillverkarnas hemsidor vad skillnaderna mellan moderkorten är, men de lägger ofta till sånt där för att det ska låta som att det är extra bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Det står egentligen inte för något särskilt, utan det är bara vad tillverkaren kallar det moderkortet. Det går att läsa på tillverkarnas hemsidor vad skillnaderna mellan moderkorten är, men de lägger ofta till sånt där för att det ska låta som att det är extra bra.

Ok det var det jag misstänkte, tack för infon.

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C | Intel Core i5-6600K Skylake 4.4GHz| Noctua D14| Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 Gaming| GIGABYTE GA-Z270X-Ultra Gaming| Corsair Force LE 240GB| Samsung 850 EVO Series 500GB| Corsair Vengeance LPX 2666mhz 4x4GB|

Permalänk
Hedersmedlem

@Graffikk *Trådar sammanfogade, bump raderat*

Jag har sammanfogat dina trådar åt dig då vi inte tillåter korspostning (flera trådar om samma ämne), se §3.3:

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.
§4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

@Graffikk *Trådar sammanfogade, bump raderat*

Jag har sammanfogat dina trådar åt dig då vi inte tillåter korspostning (flera trådar om samma ämne), se §3.3:
/moderator

Ok tack visste inte om detta.

Mvh Graffikk

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C | Intel Core i5-6600K Skylake 4.4GHz| Noctua D14| Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 Gaming| GIGABYTE GA-Z270X-Ultra Gaming| Corsair Force LE 240GB| Samsung 850 EVO Series 500GB| Corsair Vengeance LPX 2666mhz 4x4GB|

Permalänk
Medlem

Update jag köpte tillslut ett Gigabyte z270x ultra gaming och en noctua d14 blev väldigt nöjd. Jag har inte testat att överklocka än dock. PS ett plus var att rgb belysning gick att synka med mitt 1080 G1.

Mvh Graffikk

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C | Intel Core i5-6600K Skylake 4.4GHz| Noctua D14| Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 Gaming| GIGABYTE GA-Z270X-Ultra Gaming| Corsair Force LE 240GB| Samsung 850 EVO Series 500GB| Corsair Vengeance LPX 2666mhz 4x4GB|