Permalänk
Medlem

Nu har jag kört HWInfo, har ingen screen men allt var grönt. Även SGX däremot skulle det vara kul om du provade att tvinga din diagnospryl att köra 5800 och även se om du får 4K!
Jag själv får inget mer än 5800 där i listan men samtidigt så ser jag att texten i Marco Polo är knivskarp på Min Ultra så man verkligen märker att man kör 4K!

Det jag mest är orolig för är att maskin man byggt inte är UltraHD kompatibel så det är därför jag frågar etc.. Störigast är nu när man har en TV som är 65" och beviligen fungerade på mitt gamla kort på HDMI 1.4 utgången så borde det ju för 17 funka på mitt Fatal1ty oxo tycker man ju

Enda skillnaden är att jag var tvungen att köra EDID1.4 på TVn på det förra moderkortet för att den skulle fatta 4K@30 annars så blev det typ 1024x768 på EDID2.0.

Skall prova med att gå ner på EDID1.4 igen. Men som sagt prova gärna 5800 läget och markera den sista Akamai 19!

Tusen tack för att vi benar ut detta. Har nu flashat ner mitt moderkort till default BIOS så skall vi se igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsman:

@Petterk:

Å andra sidan, om man får det att fungera OK med Netfix 4K och UHD bluray på PC så behöver man inte en massa separata enheter...

Just precis! Det är ju det som är målet. Jag byggde min förra HTPC (Jag har samma chassi) 2008 som var FHD kompatibel. Nu har man tagit steget och vill nyttja 4K UHD fullt ut med TVkorten och Windows Media Center för att precis allt skall fungera i en maskin. Funderar också på denna Pioneer så man kan gå o köpa en UHD film sen för att testa "t3h blizz"
Synd att man skall behöva rycka sina gråa hår.. Jag såg på någon tysk sida att Nvidia har tydligen sagt att detta skall hoppa igång under detta första halvår på Nvidias 10xx grafikkort..

https://www.heise.de/newsticker/meldung/Netflix-4K-per-Windows-10-App-Intel-exklusiv-AMD-und-Nvidia-ausgesperrt-3618693.html

Permalänk
Medlem

@VyperX:

Om du har max 5900 (eller 5800) så är det 1080p som visas på din skärm. Det som står i listan i den popup som visas när man trycker Shift + Ctrl + Alt + S är den video bitrate i kbps som din Netflix klient (och din internet anslutning) stödjer. Så om det högsta värdet är runt 5000 (alltså 5000 kbps) så kommer du som bäst att få 1080p. Det spelar ingen roll hur länge det buffrar, det kommer aldrig att bli 4K eftersom Netflix redan bestämt att det inte ska erbjudas. Jag en annan dator utan Kaby Lake, men med 4K skärm, och på den så får jag max 5900 i popup och det blir 1080p i verkligheten.

5000 kbps (eller 5 mbps) är den bitrate som behövs för 1080p hos Netflix. För en 4K ström så behöver det vara upp emot 10000 eller mer. 4K strömmen blir inte 4 ggr så stor som en 1080p ström även om den borde bli det i teorin. Det beror på att Netflix använder HEVC codec för 4K medan de kör H.264/AVC för 1080p och äldre klienter. HEVC codec är mer effektivt än de äldre codecs som används för 1080P så därför behövs "bara" runt 10000 kbps för 4K. Detta är antagligen orsaken till att Netflix kräver hårdvaro-avkodning av HEVC codec för visa 4K. Det är möjligt att 8000 kbps också är 4K hos Netflix men jag är osäker. Om det är 4K så kommer det inte att se mycket bättre ut än 1080p. Men du vill ha 16000 för att få bästa möjliga bild i 4K hos Netflix. Allt detta inkl 16000 är fortfarande långt under den bitrate som används på UHD bluray för 4K, men det är en helt annan diskussion...

Att se på texter i början av en film/serie är nog inte det bästa sättet att avgöra om det är 4K eller inte. Texterna är ganska statiska vilket gör att de kommer att se bra ut även i 1080p. Speciellt om man testar en serie som Marco Polo som är gjord helt i 4K och sedan nedskalad (till 1080p eller det det bästa man kan få med sin klient). För att se om du verkligen får 4K så använd istället Shift + Ctrl + Alt + S och Shift + Ctrl + Alt + D. Då kan du också se t ex vilket codec som används. För 4K så kommer det att stå "Video Codec: encv (hevc)" som i min första screenshot i tråden. På en äldre dator, utan Kaby Lake (som alltså inte stödjer 4K) så står det "Video Codec: encv (avc)" när jag spelar upp 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VyperX:

Just precis! Det är ju det som är målet. Jag byggde min förra HTPC (Jag har samma chassi) 2008 som var FHD kompatibel. Nu har man tagit steget och vill nyttja 4K UHD fullt ut med TVkorten och Windows Media Center för att precis allt skall fungera i en maskin. Funderar också på denna Pioneer så man kan gå o köpa en UHD film sen för att testa "t3h blizz"
Synd att man skall behöva rycka sina gråa hår.. Jag såg på någon tysk sida att Nvidia har tydligen sagt att detta skall hoppa igång under detta första halvår på Nvidias 10xx grafikkort..

https://www.heise.de/newsticker/meldung/Netflix-4K-per-Windows-10-App-Intel-exklusiv-AMD-und-Nvidia-ausgesperrt-3618693.html

Pioneer spelaren är säkert helt OK och antagligen värd det den kostar. Men frågan är hur bra PowerDVD + Intel HD Graphics kommer att fungera för UHD. Speciellt i början och med tanke på hur svårt det är att få allt annat att fungera med drivers e t c. Även de stationära UHD spelarna har sina problem och det kommer firmware uppdateringar hela tiden. Det beror på att det finns så många olika variabler för 4K, både när det gäller spelare och bildvisare. Saker som 8-bit/10-bit/12-bit, RGB/4:4:4/4:2:0, HDR, BT709/BT2020, begränsningar i HDMI 2.0/HDCP 2.2 o s v. Med tanke på att Netflix enbart fungerar med Intel HD Graphics (inte med AMD/Nvidia) och att Intel suger vad det gäller driver så jag gissar att det kommer att vara en utmaning att vara early adopter på UHD på PC...

Permalänk
Medlem

Skapar nog en egen tråd kring erfarenheterna med denna:

Permalänk
Medlem

Går de att köpa någon annan stans än i Japan än? Från japanska Amazon går det väl bra att beställa dock.

I övrigt något jag tycker kommer vara intressant.

Permalänk
Medlem

@Petterk:

Tror bara Japan ännu. Jag beställde i alla fall från amazon.jp. Manualen är bara på Japanska...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsman:

@Petterk:

Tror bara Japan ännu. Jag beställde i alla fall från amazon.jp. Manualen är bara på Japanska...

Spännande!

Permalänk
Medlem

Gjorde en ny tråd för UHD blu-ray så kan vi hålla denna till Netflix 4K.

Permalänk
Medlem

Ok! Inget var fel betr. drivrutiner , Netflix konto, eller Telenor 4G/LTE som Operatör. Har ju haft gigantiska problem med 4K i Netflix. Idag släppte Asrock en ny firmware som jag tankade ner för LSPCON som kollade om man hade rätt HDCP 2.2 cert.. Nepp. Då skulle man kolla att man hade 1.61 i LSPCON firmware och sen skulle man skriva ett nytt cert så checksumman stämmer med datorn.

Den visade grönt. Stängde av datorn och startade upp den igen.
Fungerade direkt i Edge browsern samt Win10 appen. 4K började fungera samt att en liten ikon dök upp för 4K UltraHD på de titlarna som stödde det på Netflix.

Permalänk
Medlem

@VyperX: Gott jobbat!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Härligt. Är du nöjd med bildkvalitet?

Permalänk
Medlem

Nilsman: Tja, det känns fortfarande lite oskarpt på vissa ställen även om den går upp till sina 16000 och kör. Om man kör dessa 4K 60fps grejer på Youtube känns det som mer flyt och skarpare. Har inte screenshottat och jämfört pixel för pixel nu utan det är mer en skön känsla att nu vet jag att HDCP 2.2 fungerar för då fungerar Netflix.
Det borde innebära att det nu är fritt fram att köpa en Pioneer! Du skall inte sälja din vidare Nilsman?!

EDIT: Verkar också som Netflix har en förkärlek till dithering också. Stundtals mycket pixelmyrkryp, syns bra mycket mer när man kör med Chromecast Ultran på andra porten i TVn.

Permalänk
Medlem

Yaay.. Då fungerar numer Nvidia oxo i Netflix@4K.. Kör med ett GTX 1080 kort på senaste Windows 10 med rätt drivrutiner som slår på HDCP 2.2. Verkar som att min XB280HK stödjer HDCP2.2.

https://www.dropbox.com/s/8sitntcwqc99glm/Yaay_Nvidia.png?dl=0

https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4457

Anledningen till att själva filmklippet blir svart när man screenshottar är ju lite trist, men det var Marco Polo som gick i 4K

Permalänk
Medlem

Kan bekräfta att Netflix 4K fungerar med Nvidia GeForce driver 381.74 och Pascal kort. Fungerar inte med äldre Nvidia kort även om de har HDCP 2.2. Verkar inte heller fungera att köra Netflix med HDR även om man med denna driver kan få hela Windows 10 desktop i HDR (vilket ser skumt ut)... UHD Blu-ray fungerar inte heller ännu med Nvidia. Men detta är ett välkommet steg i rätt riktning.