Missköp från Corsair.com, Engelsk layout!

Permalänk
Medlem

Missköp från Corsair.com, Engelsk layout!

Hallå allesammans!

Har sedan länge vart sugen på att skaffa mig ett Corsair K70 RGB MX Cherry Blue Lux, vilket jag gjorde i onsdags 11/1.

Letade runt efter ställen som fortfarande sålde just den modellen, men hittade inte mycket - förutom corsairs egen hemsida. Super tänkte jag och till ett helt ok pris, från skaparen själv, bättre kan väl inte bli?

När mitt kära tangentbord anlände och jag just klippt "Do not open if seal is broken" - klisterlappen på lådan ser jag en gul klisterlapp som sa:
"English Keyboard layout", varpå jag insåg vilken miss jag gjort.

Så, nu sitter jag med ett "oöppnat" tangentbord (är kvar i sin förpackningsplast, men orginalkartongen är öppnad) och hoppas på att kunna byta detta mot ett med vår nordiska layout.

Jag har hört av mig till Corsaor Customer Service som lovade svar inom två arbetsdagar (heh...) men har ännu inte fått svar, så jag tänkte att jag frågar här.

Har dålig koll på konsumenträtt, har kollat runt och läst mig till att jag bör kunna bruka ångerrätten, eftersom tangentbordet är i ursprungligt skick, men om nu Corsair tycker att det är lämpligt att vänta 2 veckor med att svara så är det då kört för mig, (Ångerrätten verkar gälla i just 2 veckor, vad jag förstår) och hur går man tillväga om säljaren är okontaktbar under första veckorna etc?

Sen, vore det supergulligt om någon vänlig själ kunde svara på; eftersom Tyskland (där tangentbordet skickats ifrån) är en del av EU, visst gäller samma ångersrätt, och inte bör jag stöta på problem på den fronten?

Känner att det kan vara tråkigt att ha ett tangentbord med massa fancy led som flimrar i miljoner färger om man inte kan använda det pga. felformade entertangenter etc. :/

Tack så hemskt mycket till den som orkar läsa detta och besvärar sig med att svara!

PS. Skulle uppskatta om vi kunde skippa alla kommentarer om hur RGB på tangentbord är helt onödigt, eller kritik mot Cherry MX Blue, eller vad mer som folk brukar kunna bråka på om - tack

Visa signatur

CPU Intel core i5-3570k│MB ASRock Z77 Extreme4│Cooler Corsair Hydro H80i + 2xNoctua NF-F12│GPU 2x EVGA Classified GTX 780 Sli│HDD Western Digital 2tb│SSD Intel 330 reseller│RAM Corsair Vengeance (2x4GB) + Gskill Ripjaw (2x8GB)│PSU Corsair RM1000 │Chassi Fractal Design define r4 titan│Mus Mionix NAOS 7000│Tangentbord FUNC kb-460 cherry mx blue│Belysning NZXT HUE RGB LED Controller│

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

Finns det K70 rgb med blåa brytare!?????

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Åhå, då kan man hoppas på svar därifrån, tackar

Skrivet av eucalyptus:

Finns det K70 rgb med blåa brytare!?????

Om man ger sig rackarns på att hitta dem så går det, bevisligen. Hoppas bara det finns med svenska layouten än

Visa signatur

CPU Intel core i5-3570k│MB ASRock Z77 Extreme4│Cooler Corsair Hydro H80i + 2xNoctua NF-F12│GPU 2x EVGA Classified GTX 780 Sli│HDD Western Digital 2tb│SSD Intel 330 reseller│RAM Corsair Vengeance (2x4GB) + Gskill Ripjaw (2x8GB)│PSU Corsair RM1000 │Chassi Fractal Design define r4 titan│Mus Mionix NAOS 7000│Tangentbord FUNC kb-460 cherry mx blue│Belysning NZXT HUE RGB LED Controller│

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bildoor:

Har dålig koll på konsumenträtt, har kollat runt och läst mig till att jag bör kunna bruka ångerrätten, eftersom tangentbordet är i ursprungligt skick, men om nu Corsair tycker att det är lämpligt att vänta 2 veckor med att svara så är det då kört för mig, (Ångerrätten verkar gälla i just 2 veckor, vad jag förstår) och hur går man tillväga om säljaren är okontaktbar under första veckorna etc?

Det är när du initierar kontakt, inte när de svarar, som räknas. Har du exempelvis skickat dem ett email angående att utnyttja ångerrätten inom 14 dagar från det att du emottog varan så har du uppfyllt de krav som ställs på dig.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

svenska layouten

Nordisk Layout*

Förövrigt så ska det inte vara några problem att skicka tillbaka tbordet. Säker på att dem sålde tangentbordet med Nordisk Layout?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Det är när du initierar kontakt, inte när de svarar, som räknas. Har du exempelvis skickat dem ett email angående att utnyttja ångerrätten inom 14 dagar från det att du emottog varan så har du uppfyllt de krav som ställs på dig.

Okay, skönt att veta, då kan jag alltså segla relativt lugnt tills detta är löst.

Skrivet av Extremaz:

svenska layouten

Nordisk Layout*

Förövrigt så ska det inte vara några problem att skicka tillbaka tbordet. Säker på att dem sålde tangentbordet med Nordisk Layout?

Mjo, du kanske har rätt, men vill ju ha å, ä och ö, och inte æ och ø

Näe, det är väl det som var problemet, förmodligen var det jag som missade att specifiera en standard, även om det inte stod på sidan så kunde man se att produktnumret inte slutade på -EU utan -NA, vilket man tydligen skall förstå innebär att det är en Engelsk layout...
Läste igenom sidan efter jag märkt missen, men kunde inte finna någon information om vilken layout det skulle ha - förutom produktnummer.

Visa signatur

CPU Intel core i5-3570k│MB ASRock Z77 Extreme4│Cooler Corsair Hydro H80i + 2xNoctua NF-F12│GPU 2x EVGA Classified GTX 780 Sli│HDD Western Digital 2tb│SSD Intel 330 reseller│RAM Corsair Vengeance (2x4GB) + Gskill Ripjaw (2x8GB)│PSU Corsair RM1000 │Chassi Fractal Design define r4 titan│Mus Mionix NAOS 7000│Tangentbord FUNC kb-460 cherry mx blue│Belysning NZXT HUE RGB LED Controller│

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Bildoor:

Hallå allesammans!

Har sedan länge vart sugen på att skaffa mig ett Corsair K70 RGB MX Cherry Blue Lux, vilket jag gjorde i onsdags 11/1.

Letade runt efter ställen som fortfarande sålde just den modellen, men hittade inte mycket - förutom corsairs egen hemsida. Super tänkte jag och till ett helt ok pris, från skaparen själv, bättre kan väl inte bli?

När mitt kära tangentbord anlände och jag just klippt "Do not open if seal is broken" - klisterlappen på lådan ser jag en gul klisterlapp som sa:
"English Keyboard layout", varpå jag insåg vilken miss jag gjort.

Så, nu sitter jag med ett "oöppnat" tangentbord (är kvar i sin förpackningsplast, men orginalkartongen är öppnad) och hoppas på att kunna byta detta mot ett med vår nordiska layout.

Jag har hört av mig till Corsaor Customer Service som lovade svar inom två arbetsdagar (heh...) men har ännu inte fått svar, så jag tänkte att jag frågar här.

Har dålig koll på konsumenträtt, har kollat runt och läst mig till att jag bör kunna bruka ångerrätten, eftersom tangentbordet är i ursprungligt skick, men om nu Corsair tycker att det är lämpligt att vänta 2 veckor med att svara så är det då kört för mig, (Ångerrätten verkar gälla i just 2 veckor, vad jag förstår) och hur går man tillväga om säljaren är okontaktbar under första veckorna etc?

Sen, vore det supergulligt om någon vänlig själ kunde svara på; eftersom Tyskland (där tangentbordet skickats ifrån) är en del av EU, visst gäller samma ångersrätt, och inte bör jag stöta på problem på den fronten?

Känner att det kan vara tråkigt att ha ett tangentbord med massa fancy led som flimrar i miljoner färger om man inte kan använda det pga. felformade entertangenter etc. :/

Tack så hemskt mycket till den som orkar läsa detta och besvärar sig med att svara!

PS. Skulle uppskatta om vi kunde skippa alla kommentarer om hur RGB på tangentbord är helt onödigt, eller kritik mot Cherry MX Blue, eller vad mer som folk brukar kunna bråka på om - tack

Hejsan,

Vi har slutat tillverka RGB-tangentbord med MX Blue. Är 95% säker att det inte finns några med nordisk layout kvar. Har du fått svar från våran Customer Service än?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem

Själv gillar jag engelska layouten bättre med liggande retur. Du kan ju bara ändra layout i windows och köpa keycaps, om du tror att du kan leva utan en sviiinstor retur.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600